Dział Edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi zaprasza na performatywne wykłady dotyczące dziejów sześciu pojęć Awangardy.
Dlaczego właśnie KWADRAT stał się ikoną abstrakcji geometrycznej I połowy XX wieku? Co wnosi do dzieła sztuki SIATKA? Jak PROPORCJA sztuki greckiego antyku oddziałuje na modernizm? Czy awangardowa IDEA zawsze musi mieć oparcie w materii dzieła sztuki? W jaki sposób OBIEKT został nobilitowany do rangi sztuki? Jakie ZDARZENIE może stać się działaniem artystycznym?
Każdy wykład połączony będzie z treningiem kreatywności w obszarze uniwersum wizualnego.
Spotkania prowadzi Zespół Działu Edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi – edukatorzy kulturowi, wielokrotni szkoleniowcy muzealników z Polski na zlecenie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, autorzy m.in. „Książki do zobaczenia” – innowacyjnego podręcznika do treningu twórczości.
Zasady rezerwacji:
1. Rezerwacja od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00Marta Sarnowska- główny specjalista ds. wystawienniczych i edukacji
kulturalnej, edukacja@pgs.pl, tel.: 58 551 06 21 wew. 111
Katarzyna Kaus- główny specjalista ds. wystawienniczych i edukacji
kulturalnej, wystawy@pgs.pl, tel.: 58 551 06 21 wew. 116
Joanna Kustra – główny specjalista ds. wystawienniczych i edukacji
kulturalnej, koordynacja@pgs.pl, tel. 58 551 06 21 wew. 112
2. Przy rezerwacji należy podać:
– wybrane zajęcia
– preferowany termin
– liczebność grupy (maksymalnie 25 osób), numer szkoły, nazwisko opiekuna oraz
kontakt do opiekuna
3. Zajęcia należy zamawiać z tygodniowym wyprzedzeniem.
4. Cena zajęć wynosi 50 zł. Opłata pobierana jest w kasie PGS bezpośrednio
przed zajęciami. Wstęp na wystawy 3 zł od osoby (bilet grupowy); dla uczniów
sopockich szkół wstęp na wystawy 1 zł (bilet grupowy). Nauczyciele i
opiekunowie – wstęp wolny.
5. Aby otrzymać Fakturę VAT należy podać niezbędne dane (nazwa instytucji,
adres z kodem pocztowym, NIP) podczas dokonywania rezerwacji.
6. Opiekun ma obowiązek pozostania z grupą przez cały czas pobytu w
Galerii oraz jest odpowiedzialny za utrzymanie dyscypliny.
21-23 września 2017
Kwadrat, Zdarzenie
W 1915 roku Kazimierz Malewicz tworzy symbol modernizmu. Maluje „Czarny
kwadrat na białym tle”. Figura geometryczna zostaje awansowana do roli ikony –
zarówno metaforycznie, jak i dosłownie. Kwadrat to atom nowego malarstwa,
absolutny brak przedstawienia. Suprematyzm, neoplastycyzm, konstruktywizm,
konkretyzm – szereg szkół sztuki awangardowej sięga po twardą geometrię
kwadratu. Co jest w nim tak fascynujące?
W 1952 roku publiczność po raz pierwszy słyszy utwór Johna Cage’a – 4’33”.
Pianista nie wydobywa z instrumentu ani jednej nuty. Powstaje nowy nurt w
sztuce – sztuka zdarzenia, happening. Działanie podejmują artyści wizualni,
tworząc – w miejsce obrazów i rzeźb – działania. Artyści – performerzy, choć
tworzą sytuacje parateatralne, nie są jednak aktorami. Na czym polega sztuka
zdarzenia i jak ją można pokazać w galerii
Prowadzący: Maja Pawlikowska, Leszek Karczewski
12-14 października 2017
Siatka, Idea
Prowadzący: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk, Maja Pawlikowska
W 1910 roku Wassily Kandinsky maluje pierwszą akwarelę abstrakcyjną. W 1917
Piet Mondrian formułuje zasady neoplastycyzmu. Obaj tworzą obrazy, obaj tworzą
sztukę nieprzedstawiającą. Ten pierwszy jednak gorącą, ekspresyjną, organiczną,
ten drugi chłodną, zdystansowaną, geometryczną. W obu wypadkach treścią staje
się siatka relacji formalnych pomiędzy elementami dzieła. Jakie znaczenia można
złowić w tę sieć?
W 1981 roku do Łodzi przyjeżdża Joseph Beuys, artysta z Niemiec. Na dachu
wynajętego samochodu przywozi w darze skrzynię. Oprócz dzieł mieszczą się tam
szpargały z pracowni, na przykład butelka po coli, w której zaparzył herbatkę
ziołową. Pobyt artysty w Łodzi zmienia się w wielodniowy wykład jego
filozoficznych idei. Skrzynia, dzieła i codzienne przedmioty są tylko wehikułem
jego estetycznych, społecznych, ekologicznych przekonań. Czy sama idea może być
sztuką?
16-18 listopada 2017
Proporcja, Obiekt
W antycznej Grecji ustalono złoty podział odcinka – na dwie części tak, by
stosunek długości dłuższej do krótszej był taki sam, jak całego odcinka do
części dłuższej. Sztuka dwudziestowiecznej Awangardy sięga po tę wielowiekową
regułę. Katarzyna Kobro i Władysław Strzemiński tworzą, stosując złotą
proporcję – obrazy, rzeźby, sztukę użytkową, projekty architektoniczne i urbanistyczne.
W jaki sposób antyczna proporcja służy budowie nowej, konstruktywistycznej
estetyki?
W 1917 roku Marcel Duchamp pokazał w galerii kupiony w sklepie pisuar.
Gotowy obiekt – ready made – zaprezentował jako dzieło sztuki. Zerwał
radykalnie z tradycją sztuki – z pięknem, z przedstawieniem, unikatowością,
rzemiosłem. Sam artysta w pisuarze zmienił tylko dwie rzeczy. Napisał na nim
pseudonim „R. Mutt 1917” oraz nadał mu tytuł „Fontanna”. Niektórzy uważają
efekt za najważniejsze dzieło XX wieku. Dlaczego?
Prowadzący: Barbara Kaczorowska, Marta Wlazeł