22 czerwca – 21 października 2018
Wystawa czynna:
od 22 czerwca do 2 września codziennie w godz. 10:00 – 20:00
od 3 września do 21 października od wtorku do niedzieli w godz. 11:00 – 19:00
Wernisaż: 21 czerwca 2018 o godz. 19:30
POZIOM 1
Kurator: Bogusław Deptuła
„Żywioły i maski”
Wśród obrazów z kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich
Kolekcja Grażyny i Jacka Łozowskich
to jedna z najważniejszych polskich prywatnych kolekcji sztuki
polskiej, która powstaje już od 50 lat. Początkowo tą pasją zaraził
Jacka jego ojciec, miłośnik malarstwa polskiego i również kolekcjoner.
Z
czasem usamodzielnił się, a u jego boku znalazła się małżonka, Grażyna,
która wspiera i współtworzy ten zbiór. Obejmuje on kilkaset pozycji
malarstwa polskiego od drugiej połowy XIX wieku po prace najnowsze.
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie prezentuje wybór dzieł powstałych w okresie Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego.
Jedną
z cech wyróżniających ten zbiór, jest fakt, że w jego skład wchodzi
kilka dzieł wyjątkowych ze względu na ich historię i artystyczną klasę.
Tak się dzieje w przypadku „Rybaka” Leona Wyczółkowskiego, na którego
licu widnieje ostentacyjna dedykacja dla krakowskiego pisarza i
dramaturga Michała Bałuckiego – prawdziwa rzadkość. Inną dedykację można
znaleźć na płótnie Władysława Ślewińskiego darowanym poecie i piewcy
gór – Janowi Kasprowiczowi. „Portret damy w czarnym kapeluszu” Olgi
Boznańskiej, był dwukrotnie nagradzany medalami na wystawach – to też
fakt trudny do przecenienia dla kolekcjonera. Te detale potwierdzają
autentyczność dzieł, dokumentują ich historię, wzbogacają biografię
artystów.
Znakomity także jest zespół prac Wojciecha Weissa, artysty
o nieposkromionym wprost talencie, a wciąż jakby nieco jeszcze
niedocenianego, tak jak na to by zasługiwał. Były nabywane w większości
od spadkobierców malarza. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje
„Japonka”. Namalowana w Paryżu, niepokoi nieoczywistą i nieidealną
anatomią niedorosłej dziewczyny. Obraz niezwykły, intrygujący swą
otwartością, a równocześnie tajemniczością. Było coś niepokojącego w
fascynacji niedorosłością, której dowody można znaleźć w jeszcze innych
jego szkicach i obrazach. Potwierdzeniem może być również „Akt chłopca w
pracowni” powstały w podobnym czasie.
Obrazem, który sam kolekcjoner
uważa za najcenniejszy w tym zbiorze jest „Korowód dziecięcy” Witolda
Wojtkiewicza z 1905 roku. Na rynku jest bardzo niewiele prac tego
artysty, a ten jest do tego wyjątkowy. Malowany na jedwabiu, naklejony
na tekturę, pod względem technicznym jest jedynym takim w całym dorobku
malarza.
Na uwagę zasługują również „Maski” Tadeusza Makowskiego,
powstałe w ostatnim, najdojrzalszym i na pewno najbardziej udanym
okresie jego twórczości. Nabyty został w Paryżu, ze spuścizny po
marszandzie Makowskiego, Jeanie Aronie. Pozostaje niewątpliwie jednym z
najcenniejszych w kolekcji, ale zarazem może najbardziej fascynujących
dla samego kolekcjonera, który chętnie opowiada, o przyciągającym wzrok
spojrzeniu oczu laleczek z tego obrazu. Sam Makowski miał powiedzieć:
„Maski! Maski – widzi się je wszędzie w moich obrazach. Dla mnie są to
osoby prawdziwe i ta ludzka prawda mnie pasjonuje.”
Dopełnieniem
prezentacji malarstwa, grafik i rysunków jest pięć znakomitych rzeźb z
tego okresu: „Świst i Poświst” Sławomira Celińskiego, „Faun grający na
syrindze” Konstantego Laszczki, „Madonna” Xawerego Dunikowskiego oraz
dwie kobiece głowy Henryka Kuny.
Zapraszamy do oglądania tego wyjątkowego zbioru i do znalezienia własnego faworyta.
/Bogusław Deptuła, kurator wystawy/
„Elements and Masks”
Among paintings from the Grażyna and Jacek Łozowski Collection
The collection of Grażyna and Jacek Łozowski
is one of the major Polish private art collections of Polish art. It
was begun 50 years ago. Originally, the collecting passion was passed on
to Jacek by his father, a connoisseurs and himself a collector of
Polish paintings.
In time, Jacek Łozowski became an independent
collector, supported by his wife Grażyna, who is the co-author of the
collection. The entire set consists of a few hundred paintings by Polish
artists, spanning the period from the second half of the 19th century
through the most recent works.
The State Gallery of Art in Sopot
shows a selection of the works made at the turn of the 20th century and
in the period between the world wars.
One of the characteristic
features of the set is the presence of a few art works which are unique
due to their history and artistry. This is true about Fisherman by Leon
Wyczółkowski, on whose obverse we see an evident dedication for
Krakow-based writer and playwright Michał Bałucki, a rare treasure.
Another dedication can be found on a canvas by Władysław Ślewiński
donated to Jan Kasprowicz, a poet who wrote about the magnificence of
mountains. Portrait of a Lady in a Black Hat by Olga Boznańska was twice
awarded medals at exhibitions, another fact which no collector will
overlook. Such details are testament to the authenticity of the works,
document their history and add to the artists’ biography.
Equally
exquisite is the group of paintings by Wojciech Weiss, an artist of
unbridled talent yet still seemingly underappreciated. Mostly, they were
bought off the painter’s heirs. Exceptional among them is Japanese
Woman. Painted in Paris, it unsettles the viewer due to its unobvious
and non-ideal anatomy of a young girl. This extraordinary painting is
intriguingly open and at the same time mysterious. There was something
disturbing in the fascination with adolescence, proof of which can be
found in the artist’s other sketches and paintings, such as e.g. Nude
Boy in a Studio of a similar time.
The painting which the collector
himself believes to be the most precious in this set is Children’s
Procession by Witold Wojtkiewicz from 1905. There are extremely few
paintings by this artist on the market, and this particular one is
absolutely unique. Painted on silk pasted on cardboard, it is the only
such work in the painter’s entire oeuvre.
Special attention should
be moreover paid to Masks by Tadeusz Makowski, representing the last,
most mature and definitely the most successful period of his career.
Bought in Paris, from the estate of Makowski’s art dealer Jean Aron, it
no doubt is one of the most precious in the entire collection. At the
same time, it might be one of the most fascinating for the collector
himself, who often talks about the alluring gaze of the dolls depicted
in the painting. Makowski himself is said to have observed: “Masks!
Masks – you can see them everywhere in my paintings. For me these are
true people and I am thrilled by this human truth”.
The set of
paintings, prints and drawings is supplemented by five exquisite
sculptures from that period: Swish and Whoosh by Sławomir Celiński, Faun
Playing the Syrinx by Konstanty Laszczka, Madonna by Xawery Dunikowski,
and two female heads by Henryk Kuna.
Get familiar with this exceptional group of art works and find your own favourite one.
/Bogusław Deptuła, exhibition curator/
Artyści: Olga Boznańska, Sławomir Celiński, Jan Cybis, Ksawery Dunikowski, Eugeniusz Eibisch, Stanisław Eleszkiewicz, Julian Fałat, Aleksander Gierymski, Alfons Karpiński, Konrad Krzyżanowski, Tadeusz Kulisiewicz, Henryk Kuna, Konstanty Laszczka, Tadeusz Makowski, Jacek Malczewski, Louis Marcoussiss, Zygmunt Menkes, Mela Muter, Tymon Niesiołowski, Józef Pankiewicz, Zygmunt Rozwadowski, Hanna Rudzka-Cybisowa, Ferdynand Ruszczyc, Efraim i Menasze Seidenbeutel, Jan Stanisławski, Zofia Stryjeńska, Władysław Ślewiński, Włodzimierz Tetmajer, Zygmunt Waliszewski, Wojciech Weiss, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Witold Wojtkiewicz, Leon Wyczółkowski, Stanisław Wyspiański
Wystawa zrealizowana przy pomocy finansowej Miasta Sopotu.