„Władza kobiet” w szkole sopockiej – wykład dr Huberta Bilewicza

„’Władza kobiet’ w szkole sopockiej” to temat wykładu, na który zapraszamy do nas 17 listopada. Wygłosi go dr Hubert Bilewicz z Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego.

Wykład dotyczy fenomenu socjo-artystycznego lat 40-70. XX w., jakim stała się w polskim życiu artystycznym tzw. szkoła sopocka. Dziedzictwo tego środowiska i tradycje orientacji artystycznej przez nie reprezentowanej, jak również strategie funkcjonowania w sztuce oraz indywidualne postawy twórcze i życiowe, do dziś są fundamentem tożsamości instytucjonalnej i artystycznej ASP w Gdańsku oraz wielu współczesnych trójmiejskich twórców. Narracja wykładowa będzie skoncentrowana na roli organizacyjnej, towarzysko-środowiskowej oraz twórczej znanych artystek szkoły sopockiej (m. in. Józefy Wnukowej, Hanny Żuławskiej, Teresy Pagowskiej) w kontekście powojennych uwarunkowań artystycznych oraz uwikłań społeczno-politycznych.

Dr Hubert Bilewicz ukończył historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie się doktoryzował, oraz muzealnictwo w Instytucie Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jest absolwentem podyplomowych studiów w Ośrodku Badań nad Tradycją Antyczną Uniwersytetu Warszawskiego, pedagogiki zdolności i twórczości na UMK w Toruniu, gender studies na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz queer studies. Przez kilkanaście lat uczył w gdańskiej ASP, WSP UMK oraz ASP w Łodzi.

Zajmował się zagadnieniami architektury 19. i pierwszej połowy 20. wieku oraz historią dizajnu (w szczególności dziejami polskiej sztuki użytkowej). Interesował się również pedagogiką artystyczną oraz pograniczem sztuki i edukacji. Obecnie bada środowisko tzw. szkoły sopockiej. Zajmują go zwłaszcza rozmaite (artystyczne i pozaartystyczne) uwikłania sztuki. Jest członkiem Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki.

  • TERMIN: 17.11.2022 (czwartek) , g. 18.00
  • MIEJSCE: Państwowa Galeria Sztuki
  • Udział bezpłatny, wykład otwarty.

 

ZMIEŃ WIELKOŚĆ TEKSTU
ZMIEŃ KONTRAST