Władysław Hasior. Prace z kolekcji Galerii Starmach

22 stycznia – 2 maja 2021
czynna: od wtorku do niedzieli w godz. 11:00-19:00

POZIOM 0

Kurator: Julita Deluga
Koncepcja, aranżacja i wybór prac z kolekcji: Andrzej Starmach

W roku 2019 w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Galeria Starmach miała przyjemność zaprezentować wystawę Gry. Prace z kolekcji Galerii Starmach. Rok później w wyniku współpracy obu instytucji powstała kolejna ekspozycja: Urządzone. Zrealizowane. W roku 2021 Galeria Starmach przedstawia kolejną odsłonę swojej zbiorów. Tym razem jest to wystawa monograficzna, artysty, którego wiele prac znajduje się w kolekcji krakowskiej galerii. 
Zbiór prac Władysława Hasiora był budowany przez dłuższy czas. W ciągu lat swojego funkcjonowania Galeria Starmach gromadziła wybrane prace zakopiańskiego artysty. Jak wspomina Andrzej Starmach, pierwszą i szczególną pracą Hasiora, którą pozyskał dla swojej kolekcji był szklany Sztandar Baranka Wielkanocnego. Jest to dla niego praca wyjątkowa, którą darzy sentymentem i jest mu szczególnie bliska, gdyż zapoczątkowała zbiór prac Hasiora. Wyjątkowe też są dla niego Sonata księżycowa, poetycka praca ze skrzypcami oraz szklany galon nazwany prze artystę Monte Cassino. 
Przez lata kolekcja powiększała się o nowe zakupy. Znakomita większość prac pochodzi z lat 60. i początku lat 70. Był to szczególny czas w twórczości Hasiora,  płodny i nowatorski. Rozpoczął wtedy tworzenie wielu cyklów czy też typów prac, które później przez lata kontynuował albo powracał do nich i powielał tematykę. Są to assamblaże, sztandary, obiekty. Jak pisze Julita Dembowska, badaczka twórczości Władysława Hasiora, w tekście w towarzyszącym wystawie katalogu: „Eksperymenty z asamblażami Hasior rozpoczął jeszcze w latach 50. XX wieku. Jak sam mawiał te działania służyły mu do „trenowania wyobraźni”, do sprawdzania rozwiązań, które potem stosował w swoich monumentalnych realizacjach”. 
Anda Rottenberg opisuje ten aspekt twórczości w następujący sposób w tekście Kieszeń w katalogu tejże wystawy: „Zatem rozległy asortyment elementów, z których budował swoje kompozycje, należy nie tylko do świata “zużytych rekwizytów codzienności”. Wiele jest takich, które przywodzą na myśl rzeczy pozostawione nad brzegiem Dunajca lub w łemkowskich wsiach, w pospiesznym zbieraniu się w niezaplanowaną drogę. Rzeczy nagle osieroconych przez ich dotychczasowych użytkowników”.
Na wystawie zobaczymy też szczególny rodzaj „hasiorowych” assamblaży – sztandary.
„Sztandar dzięki Władysławowi Hasiorowi zyskał swoje nowe, drugie oblicze. Artystyczne alter ego. Stał się materiałem z pogranicza rzeźby, malarstwa, tkaniny artystycznej oraz happeningu.(…)
Hasior był oczarowany przedmiotem. Cała jego sztuka, w pewnym stopniu także sztandary, zbudowane zostały na fascynacji obiektem. Na potrzebie gromadzenia i zbierania ciekawostek oraz pamiątek, których pełno znajdowało się w jego pracowni. Ktoś pisał, że „zbiory” Hasiora były tak znaczące, że wypełniały szczelnie atelier artysty i spokojnie wystarczyłyby na wykonanie kolejnego kompletu prac. To zbieractwo świadczy o zainteresowaniu człowiekiem, przedmiotem, życiem codziennym bardziej niż teorią artystyczną. To sztuka płynąca z potrzeby wyrażenia siebie, z potrzeby codziennego dialogu z rzeczywistością, z potrzeby samorealizacji i uzewnętrznienia swoich wspomnień, ale wynika także z zachwytu folklorem i góralszczyzną.”
/Julita Deluga/

Wystawie towarzyszy katalog Władysław Hasior. Prace z kolekcji Galerii Starmach zaprojektowany przez Ryszarda Bienerta.
Zdjęcia prac: Marek Gardulski
Redakcja katalogu: Julita Deluga
Publikacja zawiera eseje autorstwa Julity Dembowskiej Zjawisko – Władysław Hasior,  Andy Rottenberg Kieszeń oraz Julity Delugi Vexillum.
W katalogu, w części albumowej zawarty jest obszerny materiał fotograficzny wszystkich prac pokazywanych na wystawie.

Patroni medialni: Radio TOK FM, Trojmiasto.pl, Pomorskie.eu, Magazyn Trójmiejski Prestiż, In Your Pocket

ZMIEŃ WIELKOŚĆ TEKSTU
ZMIEŃ KONTRAST