Zapraszamy na warsztaty Meminarium z Plenum Osób Opiekujących Się, w czasie których poszukamy w ciele i w słowach języka opieki, a następnie stworzymy razem utwór poetycki na podstawie wspólnie zbudowanego banku czasowników opisujących czynności opiekuńcze., godz.12.00-14.00
Osoby prowadzące: Anna Steller, Kasia Kania, Ada Adu Rączka
Wsparcie: Dorota Walentynowicz, Ania Witkowska
Co będziemy robić?
– ruszać się
– pisać
– robić burzę mózgów
– rozmawiać
– czytać na głos
– współpracować z innymi
Wszystkie elementy warsztatu są dobrowolne.
Czym jest Meminarium?
Meminarium to format spotkań organizowanych przez Plenum Osób Opiekujących Się,
w ramach których za pomocą różnych działań (m.in dyskusji, ruchu, ćwiczeń słowotwórczych) poruszamy zagadnienia związane z tematem opieki. Poprzednie
Meminaria odbyły się m.in w Galerii Arsenał w Białymstoku, Zachęcie, MSN-ie
na Pańskiej w Warszawie.
Informacje praktyczne:
Kiedy: 14 grudnia | sobota
Godzina: 12.00-14.00
Miejsce: Państwowa Galeria Sztuki, plac Zdrojowy 2, Sopot
Dla kogo: Dla dorosłych (na czas warsztatu zapewniamy opiekę wykwalifikowanej osoby animującej dzieciom osób uczestniczących)
Zapisy: Obowiązują zapisy, zgłoszenia przyjmujemy do 10.12 (wtorek), podczas zapisów prosimy o podanie informacji, czy jest potrzeba tłumaczenia na PJM
Rezerwacja od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-16.00
📩 edukacja@pgs.pl | ☎ 58 551 06 21 wew. 104 lub 111
Ilość miejsc: 12 os.
O nas:
Plenum Osób Opiekujących Się to grupa robocza składająca się z osób pracujących w świecie sztuki. Wieloma różnymi sposobami mówimy o tym, co dla nas jest opieką i jak wygląda codzienne doświadczenie tworzenia, gdy jest się osobą, która opiekuje się dzieckiem/ uczniami/ domem/ kimś innym. W naszych realizacjach różne prace towarzyszą sobie i współdzielą przestrzeń, tak jak osoby w grupie Plenum, po to aby wzmacniać i współdzielić to, co bywa opisywane jako słabe i niewidzialne. Aktualny trzon Plenum to: Wera Morawiec, Kasia Kania, Ania Witkowska, Anna Steller, Dorota Walentynowicz, Ada Adu Rączka
nasz blog TUMBLR
nasze wydarzenia na Facebooku
nasze memy na Instagramie
nasz zin „nie widać mnie”
Instalacja autorstwa Plenum Osób Opiekujących Się zatytułowana “Odmiany miłości zwane podtrzymywaniem” jest częścią obecnej wystawy “Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej” w PGS w Sopocie.
BIO:
ANNA STELLER (ur. 1979) – tancerka, performerka i choreografka. Od 1993 roku w teatrze Dada von Bzdülöw. Od 2004 roku w teatrze Read My Lips. W 2005 współtworzyła kolektyw Good Girl Killer. Stypendystka Dance Web Scholarship na warsztaty taneczne i festiwal Impulstanz w Wiedniu w 2003 roku. Jej prace są radykalne, penetruje skrajne stany emocjonalne człowieka. Podczas swoich występów zwraca uwagę̨ na to, by być́ „tu i teraz”.
www.instagram.com/aniarellets/
KASIA KANIA (ur. 1990) [ona/jej] – choreografka, performerka. Jej zainteresowania skupiają się na teorii i praktyce tzw. „poszerzonego” myślenia o choreografii, czyli strategiach obserwacji i budowania ruchu/relacji, które pogłębiają nasze rozumienie świata. Praktykuje i bada sposoby myślenia i działania kolektywnego, mediacji oraz inkluzywnych metod komunikacji w grupie. W ostatnich latach skupia się na badaniu protokołów wykonywania, prezentowania i obserwowania, a także strukturyzuje swoje projekty wokół „dramaturgii feministycznej”. Absolwentka Instytutu Teatrologii Stosowanej (Choreography and Performance) w Giessen (Niemcy) oraz AST Kraków (Wydział Teatru Tańca) w Bytomiu.
ADA ADU RĄCZKA (ur. 1997) [on/ona/ono/onx/jego/jej/jex] – pracuje z obrazami, tekstem i wideo. Osoba autorska książek poetyckich „Nie róbmy nic, błagam. Ale powiedzmy innym, że robiłyśmy” (2019), „Chciałośmy” (2022) i “Byłobyśbyło” (2024) oraz zina „Próba wyjścia z brzucha | Próba wejścia do brzucha” (2021) stworzonego z Zofką Koftą i Girls* to the Front. Poszukuje wizualnej i tekstowej reprezentacji prac reprodukcyjnych, w tym: sprzątania, opieki i troski. Interesuje się̨ językiem niebinarnym.
https://www.instagram.com/aduraczka/
DOROTA WALENTYNOWICZ (ur. 1977). Obszar jej zainteresowań artystycznych i teoretycznych dotyczy pogranicza fotografii, instalacji i performansu. Znaczna część jej obecnej działalności związana jest z praktykami kolektywnymi, których celem jest wypracowanie horyzontalnych i heterarchicznych metod funkcjonowania w ramach istniejących modeli produkcji artystycznej. Jej instalacje i fotografie wystawiane były m.in. w Museum Folkwang w Essen, na Biennale WRO we Wrocławiu, na Festiwalu Transmediale w Berlinie, w V2 Institute of Media w Rotterdamie, w Kunstlerhaus w Forum Kultury w Warszawie, w Ruyter Gallery w Wiedniu, w Kunstverein w Salzburgu.
ANIA WITKOWSKA (ur. 1978) – artystka, graficzka, okazjonalnie kuratorka, profesora w Akademii Sztuki w Szczecinie. Mama Ignacego i Mai. Jej projekty często mają charakter syntetyczny, graficzny, z wprowadzonymi do nich elementami tekstowymi. Posługuje się̨ wideo, fotografią, instalacją czy obiektami. Narodziny drugiego dziecka skłoniły ją do poddania się̨ opiece nie tylko nad synem, uczniami, ale także nad czwartą naturą.
Współprowadzi wraz z Alicją Karską SZARE WRONY.
https://secondaryarchive.org/artists/ania-witkowska
WERA MORAWIEC (ur. 1985) – psycholożka i kuratorka sztuki, autorka tekstów. Od 2018 roku łączy pracę jako terapeutka i kuratorka projektów artystycznych z opieką nad dwoma synami. Jest współtwórczynią̨ kolektywu NOKS, w którym stale współpracuje przy projektach związanych ze sztuką mediów. W swojej praktyce czerpie zarówno z teorii psychodynamicznych jak i strategii feministycznych. W 2021 roku była kuratorką rezydencji artystycznej w Goyki 3 Art Inkubatorze w Sopocie. W 2023 roku razem z kolektywem NOKS wzięła udział w 35. Ljubljana Biennale of Graphic Arts.