29 czerwca – 29 września 2019
Wystawa czynna:
29 czerwca – 1 września – codziennie w godz. 10:00-20:00
2-29 września – od wtorku do niedzieli w godz. 11:00 – 19:00
Wernisaż: 28 czerwca 2019 r. o godz. 19:30
POZIOM 0
Tomasz Gudzowaty
”Skaters”
Skateboarding to więcej niż sport – to jedyne w swoim rodzaju, żywiołowe
zjawisko kulturowe, w którym popisy fizycznej sprawności, moda, design, grafika
artystyczna a nawet sztuka filmowa łączą się w jedną całość. Dyscyplina ta prawdopodobnie
narodziła się w latach 40. ubiegłego wieku w Kalifornii, w środowisku surferów,
stając się z czasem jedną z najpopularniejszych rozrywek terenowych wśród
dzieci i młodzieży na całym świecie. Skatersi – jak przyjęło się ich nazywać –
wykorzystują miejską przestrzeń jako jeden wielki plac zabaw, ale od lat 70.
zaczęto budować dla nich specjalne parki w celu utrzymania tej zabawy w ryzach.
Skatersi rzeczywiście zbudowali sobie niezbyt korzystny wizerunek młodzieży
hałaśliwej, agresywnej i nieskorej do przestrzegania społecznych reguł.
Ciemna strona skateboardingu jest szczególnie widoczna w krajach takich, jak
Meksyk, gdzie gwałt i zorganizowana przestępczość jest wszechobecna, zwłaszcza
na ubogich i przeludnionych obszarach miejskich, gdzie narkotyki są częścią
codziennego życia. Razem z Tomaszem Gudzowatym odwiedzamy niebezpieczne
dzielnice meksykańskiej metropolii: Nezę i Tepito. Bohaterowie są w różnym
wieku i mają za sobą różne doświadczenia. Oni sami mówią o swojej pasji jako o
buntowniczej i twórczej manifestacji niezgody na konformizm. To ich królestwo
niczym nieskrępowanej wolności.
Wystawa składa się z zaledwie ośmiu czarno białych fotografii, wykonanych za
pomocą wielkoformatowego aparatu na kliszach 4×5″. Pod tym względem
odpowiada fotoesejowi w stylu publikacji magazynu Life. Jednakże zdjęcia
powiększone do niespotykanych rozmiarów i wyeksponowane w przestrzeni galerii
ujawniają nowy wymiar tego klasycznego gatunku. Gudzowaty tworzy precyzyjne,
wyrafinowane estetycznie kompozycje, uderzająco odmienne od wszechobecnej dziś
pośpiesznej fotografii reporterskiej, adresowanej do niecierpliwego widza,
który ledwie zauważa obrazy przemykające tysiącami przez ekran smartfona.
Artysta zaprasza nas do niemal fizycznego wejścia w świat meksykańskich
skaterów, do wzbudzenia w sobie empatii w stosunku do portretowanych postaci i
zrozumienia złożonego socjokulturowego tła wielkomiejskiej rzeczywistości.
Tomasz Gudzowaty, ur. w 1971 r. w
Warszawie, zyskał międzynarodowe uznanie w dziedzinie fotografii dokumentalnej
i artystycznej jako wielokrotny laureat i finalista najważniejszych
międzynarodowych konkursów, w tym World Press Photo (dziewięć nagród), Pictures
of the Year International, NPPA’s Best of Photojournalism, International
Photography Awards, B&W Spider Awards oraz National Portrait Gallery’s
Taylor Wessing Photographic Portrait Prize. Fotograficzna pasja zaprowadziła go
do ponad stu krajów i na wszystkie kontynenty. Podejmował takie tematy, jak
dzika porzyroda, sport i zjawiska społeczne. W jego dorobku jest wiele
publikacji prasowych (m.in. w Cartier Art, Max, L’Equipe, The Guardian,
Newsweek, Forbes, National Geographic Travel, Time, Photo, British Journal of
Photography, Spook, Vogue Italia i L’Uomo Vogue) oraz kilkanaście książek
wydanych w oficynach o międzynarodowej renomie, takich jak Hatje Cantz i,
przede wszystkim, Steidl Verlag. Wkrótce obejmie stanowisko adiunkta na
Wydziale Radia i Telewizji im Krzysztofa Kieślowskiego na Uniwersytecie Śląskim
w Katowicach, gdzie uzyskał tytuł doktora sztuki filmowej w 2018 roku.
English version:
Skateboarding is more than a sport – it’s a unique and dynamic culture which
combines demanding physical exertion with fashion, design, graphic art, and
even filmmaking. It was probably originated in the late 1940s in California by
surfers, and now is one of the most popular recreational activies among kids
and youth around the world. Skateboarders use the urban environment as a huge
playground, but since the 1970s, skateparks have been constructed specifically
for their use in order to bring the activity under more control. Indeed,
skaters always had a lot of negative press, being portrayed as dirty, noisy,
aggressive, and trouble-making.
The darker side of skateboarding is especially evident in countries like
Mexico, where violence and organized drug-related crime are ubiquitous,
especially in poor and congested urban areas. The images were taken in
dangerous neighboorhoods of the Distrito Federal, such as Neza and Tepito. The
skaters are of different age and background. They themselves define
skateboarding as the rebellious, creative celebration of independence – a realm
of unrestricted freedom.
The exhibition features just eight black and white photographs out of hundreds
shot on location with a large format camera on 5×4” sheet film. In those
aspects it corresponds to a photo-essay in the tradition of Life magazine. The
unusually oversized prints, however, displayed in the gallery space, reveal a
new dimension of the classical genre. Gudzowaty works in a rigorous fashion,
creating precise, aesthetically refined images, that are strikingly different
from today’s ubiquitous „quick photojournalism”, addressed to the impatient
viewers who barely pay attention to pictures they swipes through their
smartphones. The artist invites us to enter the world of the Mexican skaters
almost physically, to instill in themselves empathy toward the subjects, and to
understand the complex socio-cultural landscape of the city.
Tomasz Gudzowaty, born 1971 in Warsaw, gained international recognition
as a documentary, portrait and art photographer through numerous publications
and awards, most notably – World Press Photo in which he succeeded nine times.
He is also a multiple winner or finalist of such competitions as: Pictures of
the Year International, NPPA’s Best of Photojournalism, International
Photography Awards, B&W Spider Awards, and National Portrait Gallery’s
Taylor Wessing Photographic Portrait Prize. He traveled to over 100 countries
on all continents for his photographic projects, pursuing diverse subjects,
with special focus on wildlife, sport, and social issues. Apart from magazine
publications (Cartier Art, Max, L’Equipe, The Guardian, Newsweek, Forbes,
National Geographic Travel, Time, Photo, British Journal of Photography, Spook,
Vogue Italia and L’Uomo Vogue, to name but a few), his works appeared in
several books from the leading publishing houses, such as Hatje Cantz and
Steidl. He has been invited as lecturer and assistant researcher at Krzysztof
Kieślowski Faculty of Radio and Television University of Silesia in Katowice,
where he received his doctorate in arts in 2018.
Patroni medialni: Radio Gdańsk, Radio Plus, In Your Pocket, trojmiasto.pl, Pomorskie.eu, Prestiż Magazyn Trójmiejski