„Spotkanie z Elvinem Flamingo + promocja katalogu”

Flamingo- spotkanie- VI 2019

7 czerwca 2019, godz. 18:00

Wstęp wolny!

Zapraszamy na spotkanie z Elvinem Flamingo, który opowie swojej twórczości oraz prezentowanym do 9 czerwca 2019 w Państwowej Galerii Sztuki projekcie „Dziennik szpitalny/Nigdy nie bądź pewien tego co widzisz”.
Podczas spotkania będzie możliwość nabycia katalogu w promocyjnej cenie.

Elvin Flamingo (Jarosław Czarnecki) ur. w 1967 roku. Artysta sztuk wizualnych, wykładowca i prodziekan ds. Intermediów Wydziału Rzeźby i Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Realizuje projekty intermedialne z pogranicza sztuki, biologii i technologii. Zajmuje się bio-artem, działaniami z obszaru sztuki performance, filmem, muzyką i akcjami w przestrzeni publicznej. Mieszka i pracuje w Gdańsku.

Studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) w latach 1987-1992. Otrzymał dyplom gdańskiej ASP w 2004 roku w pracowni prof. Jerzego Krechowicza. Był twórcą i liderem grup artystycznych m.in. “Onion Center Club” (1999-2001) i “A Taste of Honey” (2004-2005) tworzących muzykę eksperymentalną, jazz kakofoniczny oraz filmy eksperymentalne i muzyczne.
W 2008 zrealizował film paradokumentalny o improwizacji muzycznej “Small Spaces”, za który otrzymał nagrodę GOLD REMI (2009) na 42. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Houston w USA.

W grudniu 2011 dzięki staraniom Flamingo, podczas remontu dworca PKP w Sopocie, ocalony został napis z nazwą miasta Sopot. Rok później, w oparciu o ten historyczny obiekt artysta zrealizował jedną ze swoich najważniejszych prac, która głośnym echem odbiła się w mediach i środowisku artystycznym. Projekt “Dwaj ludzie z napisem Sopot” (2011-2012) nawiązywał do słynnej etiudy filmowej “Dwaj ludzie z szafą” Romana Polańskiego oraz pracy o tym samych tytule autorstwa Jacka Adamasa i Pawła Althamera (2008). Początkowo realizacja Flamingo miała stać się filmem, jednak ostatecznie wystawiona została jako nieistniejący film zestawiony z czterech elementów złożonych z napisu Sopot, szafy na sopockiej plaży, tzw. cofki na Zatoce Gdańskiej oraz tytułu pracy. Wszystkie części stanowiące o integralności projektu, zgodnie z intencją autora miały uruchomić wyobraźnię odbiorców, zaś sam film, miał zaistnieć dzięki fantazji widzów. Za pracę tę, która miała swoją premierę na Gdańskim Biennale Sztuki (2012) Flamingo otrzymał nagrodę GRAND PRIX w postaci wystawy indywidualnej w Gdańskiej Galerii Miejskiej w 2014 roku.

Elvin Flamingo jest autorem, bodaj swojego najważniejszego, rozwijanego do tej pory projektu zapoczątkowanego w 2012 roku i przewidzianego do około 2034 roku o wspólnym tytule “Symbiotyczność tworzenia”. Praca oparta jest na hodowli egzotycznych mrówek i składa się z czterech części odwołujących się do destrukcji i tworzenia od nowa. Poszczególne elementy pracy to “Rekonstrukcja nie-ludzkiej kultury”, “Królestwo współcodzienności”, “Po człowieku. Biokorporacje” oraz “Walka podziemna”. Punktem wyjścia dla pracy jest z jednej strony filozofia Bruno Latoura, dowodzącego, że podział na naturę i kulturę nie istnieje, lecz jest wymysłem teoretyków. Z drugiej – szerokie zainteresowanie Flamingo biologią, jak również szereg innych inspiracji takich jak książka “Wymazywanie” Thomasa Bernharda i film o zalewaniu betonem jednego z największych mrowisk na świecie mających na celu zbadanie zwyczajów kolonii mrówek i sposobów ich zwalczania.

Kultury owadów żyją i budują swoje królestwa w zaprojektowanych przez autora habitatach. Mrówki żyją, pracują i umierają w zaopatrzonych w szyby inkubatorach, systemach szklanych kolb, rur i korytarzy tworzących przestrzenie systemowo zagospodarowane swoją działalnością. Hodowla i rozciągnięty w czasie projekt artystyczny zdaniem artysty ujawnia nieludzką kulturę w dwojakim znaczeniu. “Tworzoną przez nieludzi i nieludzką w sensie pejoratywnym”, czyli ukazującą ciemną stronę działań ludzkich.
Człowiek zawsze stawia się na pozycji wyższej, tej pierwszej, nadrzędnej, i daje sobie prawo do tego, żeby zalewać, wymazywać, niszczyć – tłumaczy Flamingo.

Życie i praca mrówek rejestrowane są w formie filmów, nagrań dźwiękowych i streamingów internetowych. Dźwięki emitowane przez mrówki, które są niesłyszalne dla człowieka, są przez Elvina Flamingo wielokrotnie wzmocnione, m.in. dzięki użyciu czułych mikrofonów kontaktowych. Często wykorzystywane są na koncertach artysty, m.in. w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu w 2016. “Symultaniczna Hybryda Muzyki Improwizowanej z Bioartem (SHMIB)” jako projekt wizualno-muzyczny rozszerza ideę symbiotyczności. Muzyka tworzona wspólnie z Irkiem Wojtczakiem i zespołem Jaaa!, oparta jest m.in. na wzmocnionych stukrotnie dźwiękach emitowanych przez mrówki, wydawane przez ich narządy strydulacyjne – odpowiednik ludzkich narządów mowy. W projekcie SHMIB za wizualne elementy generatywne odpowiedzialne jest duo Infer.

“Symbiotyczność tworzenia” prezentowana była w różnych odsłonach, m.in. na Biennale Sztuki Mediów WRO, Test Exposure 2015 we Wrocławiu, gdzie uhonorowana została NAGRODĄ KRYTYKÓW. Poza tym w Kunsthal Aarhus w Danii, na seminarium Art&Science Conversations w Kassel w Niemczech, na wystawie “Kultury kultywowane” we Lwowie na Ukrainie,  na Biennale Mediations w Poznaniu, na Seminarium Latourowskim we Wrocławiu, na konferencji TEDx “Między gatunkami” w Gdyni, w Instytucie Sztuki Wyspa w Gdańsku, w Gdańskiej Galerii Miejskiej, na konferencji Biotech Solutions for Health and Environment (Wydział Biotechnologii UG), na wystawie Metabolizm Antropocenu w Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu, w Exhibition Research Lab, John Moores University, Liverpool, UK, na Wydziale Biologii UG, w Zbrojowni Sztuki w Gdańsku oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Praca nominowana była do Nagrody Prezesa Rady Ministrów. Stała się również przedmiotem pracy naukowej Elvina Flamingo – pierwszej dysertacji doktorskiej z Bio-Artu w Polsce (2014). Promotorem był prof. Grzegorz Klaman.

Elvin Flamingo był stypendystą Ministra Nauki (2014) oraz stypendystą Ministra Kultury (2015).

Artysta jest twórcą filmu “Wytwórcy wyobraźni” (2015), według scenariusza Katarzyny Swinarskiej, którego premierę zaplanowano na rocznicę 70-lecia Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Praca zbudowana przede wszystkim w oparciu o wypowiedzi artystów-wykładowców gdańskiej uczelni opowiada o stanie ducha uczelni i jej pedagogów, kondycji, powinności i odpowiedzialności instytucji oraz jej ludzkich czynnikach, a także o wymianie wiedzy i doświadczeń między starszym i przyszłym pokoleniem artystów.
Za “Wytwórców wyobraźni” oraz pracę fotograficzną “Dzień 1119” (2015), Flamingo otrzymał  GRAND PRIX Triennale Sztuki 2016 w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.

W roku 2016 Flamingo rozpoczął realizację projektu “My – Wspólny Organizm”, którego premiera miała miejsce w 2017 r. w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Istotą projektu są zależności pomiędzy habitatem biologicznym, wirtualną rzeczywistością (VR) oraz habitatem świetlnym. Projekt składa się z trzech części 1. “Ten widok ma potencjał” – zamieszkały przez kolonię dżdżownic, 2. “Wanitatywność” – w pełni generatywny habitat świetlny, oraz 3. “Fenotyp wirtualny” inspirowany krzesłem elektrycznym, na którym widz doświadcza w pełni generatywnego świata VR. Świat wirtualny wyposażony jest w cyfrowe syntezatory dźwiękowe, generujące przestrzeń soniczną na podstawie sygnałów z sensorów umieszczonych w części pierwszej. Część druga jest próbą zarysowania hipotetycznego habitatu bez identyfikowania jego przyszłego kolonizatora. Obserwujemy w niej w pełni generatywne zmiany świetlne uzależnione również od sygnałów wysyłanych z części pierwszej. Projekt został stworzony jako kolektyw Elvin Flamingo + Infer.
W roku 2017 projekt “My – Wspólny organizm” zdobył GRAND PRIX na Biennale Sztuki Mediów WRO, Draft systems 2017.

Elvin jest weganinem.

Najnowsze projekty:

  1. “Bio-walki (myśląc anty-antropocentrycznie)”, 2019,
  2. “ChAD Mowa błądzących ciał”, 2019,
  3. “Roślino-Zwierzę(Człowiek)”, 2019,
  4. “Sztuczna inteligencja jeszcze nie istnieje!”, 2019.

Wystawy indywidualne:

2019 – “Nigdy nie bądź pewien tego co widzisz”, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

2018 – “Symbiotyczność tworzenia – Rekonstrukcja nie-ludzkiej kultury”, Konferencja “me Convention”, Sztokholm, Szwecja

2018 – “My – Wspólny Organizm”, Galeria Miejska Arsenał, Poznań

2017-2019 – “Symbiotyczność tworzenia – Rekonstrukcja nie-ludzkiej kultury”, Uniwersytet Gdański, Wydział Biologii

2017 – “My – Wspólny Organizm”, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot

2017 – “Symultaniczna Hybryda Muzyki Improwizowanej z Bioartem” + Marcin Masecki, Stary Maneż, Gdańsk

2015 – “Symbiotyczność tworzenia”, Exhibition Research Lab, John Moores University, Liverpool, UK

2015 – “Symbiotyczność tworzenia”, Kunsthall Aarhus, Aarhus, Dania

2014 – “Symbiotyczność tworzenia”, Seminarium Latourowskie, Wrocław

2014 – “Symbiotyczność tworzenia – Rekonstrukcja nie-ludzkiej kultury”, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk

2014 – “Symbiotyczność tworzenia – Królestwo współcodzienności”, Gdańska Galeria Miejska, Gdańsk

2013-2018 – “Dwaj ludzie z napisem Sopot”, Zatoka Sztuki, Sopot

2012 – “Historie prawdziwe”, Garnizon Sztuki, Gdańsk

2012 -”Syndrom NIMBY”, Zatoka Sztuki, Sopot

2010 – “Jothabelsi”, Galeria Żak, Gdańsk

2008 – “Small Spaces”, Galeria Żak, Gdańsk

Wystawy zbiorowe:

2018 – Festiwal “Narracje #10”, Słońca w ciszy były jak wielki śpiew w zenicie, Instalacje i Interwencje w Przestrzeni Publicznej, Gdańsk

2018 – „Idealiści i prowokatorzy”, Galeria Miejska BWA, Bydgoszcz

2018 – Dziewięć rysunków z cyklu „Dziennik szpitalny” i film „Symbiofonia” w reż. Eugeniusza Pankova, Gdańska Galeria Miejska, „Kościotrupy muszą wstawać, vol.2”, Gdańsk

2018 – „Poziom stężenia” i „Modyfikator” z cyklu „Dziennik szpitalny”, Gdańska Galeria Miejska, „Kościotrupy muszą wstawać, vol.1”, Gdańsk

2018 – „Symbiotyczność tworzenia – Po człowieku. Bio-korporacje”, „Wyspa. Uporczywy performatyw”, Poznań Art. Week 2018, Stary Browar, Poznań

2018 – „Symbiotyczność tworzenia – Królestwo współcodzienności”, „Miary u wagi – na tropach cybernetycznego podmiotu”, Instytut Cybernetyki Sztuki, Gdańsk

2017 – “Symbiotyczność tworzenia – Po człowieku. Bio-korporacje”, “Wyspa. Uporczywy performatyw”, Zbrojownia Sztuki, Gdańsk

2017 – “My – Wspólny Organizm”, “Za siedmioma”, Dom Słowa Polskiego, Warszawa

2017 – “Symultaniczna Hybryda Muzyki Improwizowanej z Bioartem” + Barbara Fourneret, 9 Hils Festival, Chełmno

2017 – “Symultaniczna Hybryda Muzyki Improwizowanej z Bioartem” + Leszek Możdżer, Enea Festiwal, Poznań

2017 – “My – Wspólny Organizm”, Biennale Sztuki Mediów WRO, Draft systems

2016 – “Symbiotyczność tworzenia – Królestwo współcodzienności”, Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk

2016 – “Ten widok ma potencjał”, Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk

2016 – “Symbiotyczność tworzenia”, Metabolizm Antropocenu, Centrum Sztuki WRO, Wrocław

2016 – “Symultaniczna Hybryda Muzyki Improwizowanej z Bioartem”, Eco Expanded City, Narodowe Forum Muzyki, Wrocław

2016 – “Symbiotyczność tworzenia”, Uniwersytet Gdański, Wydział Biotechnologii

2016 – “Wytwórcy wyobraźni” i “Dzień 1119”, Triennale Sztuki, Sopot

2016 – “Symultaniczna Hybryda Muzyki Improwizowanej z Bioartem”, Dni Muzyki Nowej, Gdańsk

2015 – “Symbiotyczność tworzenia”, Konferencja TEDx “Między gatunkami”, Gdynia

2015 – “Symbiotyczność tworzenia”, Kultury kultywowane, Lwów, Ukraina

2015 – “Symbiotyczność tworzenia”, Biennale Sztuki Mediów WRO, Test Exposure

2014 – “Symbiotyczność tworzenia”, Seminarium Art&Science Conversations, Kassel, Niemcy

2014 – “Symbiotyczność tworzenia”, Biennale Mediation, Poznań

2012 – “Dwaj ludzie z napisem Sopot”, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk

2012 – “Syndrom NIMBY”, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk

2012 – “Jothabelsi”, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk

2012 – “Dwaj ludzie z napisem Sopot”, Gdańskie Biennale Sztuki, Gdańsk

2012 – “Made in Poland”, C&G Artpartment, Hong Kong

2009 – “Small Spaces”, Worldfest, Houston, Texas, USA

Konferencje:

2019 – Konferencja “Czynnik ludzki / Czynnik nie-ludzki. Edukacja i eksperyment”, organizacja, moderator

2018 – Konferencja “BIO-MEDIA”, organizacja, moderator

2018 – “Sztuka w dobie sztucznej inteligencji” – dyskusja panelowa

2018 – Ogólnopolska Konferencja towarzysząca Konkursowi Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów, prelegent

2015 – Konferencja TEDx “Między gatunkami”, prelegent

Nagrody:

2017. Grand Prix na Biennale Sztuki Mediów WRO Draft Systems

2016. Grand Prix na Triennale Sztuki w Sopocie

2015. Nagroda Krytyków na Biennale Sztuki Mediów WRO Test Exposure

2012. Grand Prix na Biennale Sztuki w Gdańsku 2009. Gold Remi na Worldfest Houston Film Festival, Texas, USA

ZMIEŃ WIELKOŚĆ TEKSTU
ZMIEŃ KONTRAST