Serdecznie zapraszamy na spotkanie, w ramach finisażu wystawy Anny Baumgart „Zakop rzeźbę Apolla”, które odbędzie się w niedzielę 28 stycznia o godzinie 12.00.
O wystawie „Zakop rzeźbę Apolla” z artystką Anną Baumgart rozmawiać będzie Ewa Graczyk.
Anna Baumgart / Zakop rzeźbę Apolla
z udziałem Anny Barcz, Stefanii Dretler-Flin, Pat Dudek, Franciszki i Stefana Themersonów, Stanisława Węsławskiego
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Plac Zdrojowy 2
Spotkanie: 28.01.2024, godz. 12.00, wstęp w cenie biletu
Kurator: Dominik Czechowski
Zakop rzeźbę Apolla to opowieść o sile wyobrażeń, formach oporu wobec patriarchalnych narracji i binarnych porządków oraz alternatywnych scenariuszach współbycia w świecie. Stosując praktyki dzielenia się (sharing), włączania oraz udostępniania przestrzeni (hosting) jako immanentnie queerową artystyczną i kuratorską metodę, wystawa prezentuje nowy esej wizualny Anny Baumgart w dialogu z dziełami oraz ciałami innych twórczyń i twórców jako polifoniczny zbiór połączonych istnień, sprzężeń, współzależności lub kontrnarracji.
Odwołując się do symboliki akwatycznej, Baumgart proponuje wpisanie narodowego mitu o Wandzie w obszar nowoczesnej biosfery, w którym możliwe jest nieustanne wyobrażanie życia na nowo. Przynależąca do świata pogańskich bogiń woda jest transhistorycznym obszarem emancypacji, w którym pośród mityczno-fantastycznych stworzeń możliwe są ponowne narodziny, przekraczanie cielesnych i mentalnych granic poprzez rytuał, czary i pożądanie. Spotkanie z podmiotową Wisłą jest aktem wejścia w nową, wielowymiarową przestrzeń, szansą na nawiązanie nowych sojuszy z nie-ludzkimi bohaterami. Pracę dopełnia instalacja interaktywna, w której XIX-wieczna mapa topograficzna oraz nagranie audio stają się narzędziem tworzenia nowych, wyobrażonych kartografii, osobliwych fikcji i rewolucyjnych opisów świata.
Zakop rzeźbę Apolla egzorcyzmuje binarną opozycję, podział na świat ludzi i zwierząt, naturę i kulturę, przedmioty nieożywione i materię organiczną. Tytuł wystawy został zaczerpnięty z tekstu hiszpańskiego filozofa, pisarza i aktywisty Paula B. Preciado, który nawołuje do radykalnej przemiany porządku życia społecznego i transformacji politycznej, dekolonizacji języka oraz tworzenia alternatywnego opisu świata. „…to, co niemożliwe, dopiero nadejdzie. A niewyobrażalne musi się wydarzyć.”
Zapraszamy do wysłuchania podcastu: link(tutaj)
Współpraca: Katarzyna Kaus, Anna Zalewska-Andruszkiewicz
Identyfikacja wizualna: Agata Baumgart/ Małgorzata Macioch
Komunikacja: Andżelika Kliś
Podziękowania dla Instytutu Historii im. Tadeusza Manteuffla PAN w Warszawie, Instytutu Oceanologii PAN w Sopocie, Fundacji Signum oraz Muzeum Historycznego Miasta Krakowa.
Patroni medialni: artinfo.pl, esopot.pl, nn6t, Prestiż, Szum, Zawsze Pomorze
dra Anna Baumgart:
Artystka postkonceptualna, reżyserka i scenografka. Doktora sztuki. Wielokrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jej prace filmowe, performatywne i rzeźbiarskie były prezentowane na wielu wystawach, m.in. w Brooklyn Museum of Art, Jewish Museum w Nowym Jorku, Neuer Berliner Kunstverein w Berlinie, KW Institute for Contemporary Art w Berlinie, Museum on the Seam w Jerozolimie, Casino Luxembourg w Luksemburgu, CCA w Moskwie, Rydze, Tallinie, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta i Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Polin w Warszawie, Muzeum Narodowym w Warszawie oraz na festiwalach sztuki wideo i dokumentu, m.in. Videobrasil w São Paulo, Videonale w Bonn, Monstrainvideo w Milano, European Media Art Festival Osnabrück, Nowe Horyzonty, Watch Docs. Projekt „Zdobywcy Słońca” (2012) został zaproszony na Manifesta 10, ale z powodu inwazji Putina na Ukrainę artystka w ramach protestu odrzuciła zaproszenie. Film „Świeże wiśnie” (2010) otrzymał nagrodę publiczności dla najlepszego filmu wideo na festiwalu Loop w Barcelonie. W ramach projektu Secondary Archive wzieła udział w Manifesta 14 Pristina Jej prace znajdują się w licznych polskich i międzynarodowych kolekcjach, m.in. Hauser & Wirth, FRAC Poitou-Charentes, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Górnośląskie Muzeum w Bytomiu, Parlament Europejski w Strasburgu, Muzeum Narodowe w Warszawie, NOMUS Nowe Muzeum Sztuki w Gdańsku, Galeria Arsenał w Białymstoku. W latach 2000–2006 prowadziła kawiarnię Baumgart w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, która była projektem artystyczno-aktywistycznym i miejscem kultowym na ówczesnej mapie Warszawy.
Prof. dr hab. Ewa Graczyk
Literaturoznawczyni feministyczna i działaczka społeczna. Pracuje na Uniwersytecie Gdańskim. Autorka książek: Ćma. O Stanisławie Przybyszewskiej (1994), O Gombrowiczu, Kunderze, Grassie i innych ważnych sprawach. Eseje (1994), Przed wybuchem wstrząsnąć. O twórczości Gombrowicza w okresie międzywojennym (2004, książka nominowana do nagrody NIKE) oraz Od Żmichowskiej do Masłowskiej. O pisarstwie w nadwiślańskim kraju (2013). Współredaktorka kilku monografii zbiorowych, między innymi tomu „Siostry i ich Kopciuszek” (Gdynia 2002) oraz „Białe maski/szare twarze. Performatywność w perspektywie postzależnościowej” (Kraków 2015). Redaktorka naczelna pisma humanistycznego UG „Jednak Książki”. Działaczka trójmiejskich grup kobiecych, członkinii Tolerado Stowarzyszenie na rzecz osób LGBT, współorganizatorka trójmiejskich MANIF od początku ich istnienia.