Spotkanie w ramach finisażu wystawy Anny Baumgart „Zakop rzeźbę Apolla”

Serdecznie zapraszamy na spotkanie, w ramach finisażu wystawy Anny Baumgart „Zakop rzeźbę Apolla”,  które odbędzie się w niedzielę 28 stycznia o godzinie 12.00.

Fot. Filip Bartkiewicz

O wystawie „Zakop rzeźbę Apolla” z artystką Anną Baumgart rozmawiać będzie Ewa Graczyk.

Anna Baumgart / Zakop rzeźbę Apolla
z udziałem Anny Barcz, Stefanii Dretler-Flin, Pat Dudek, Franciszki i Stefana Themersonów, Stanisława Węsławskiego

Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Plac Zdrojowy 2
Spotkanie: 28.01.2024, godz. 12.00, wstęp w cenie biletu
Kurator: Dominik Czechowski

Zakop rzeźbę Apolla to opowieść o sile wyobrażeń, formach oporu wobec patriarchalnych narracji i binarnych porządków oraz alternatywnych scenariuszach współbycia w świecie. Stosując praktyki dzielenia się (sharing), włączania oraz udostępniania przestrzeni (hosting) jako immanentnie queerową artystyczną i kuratorską metodę, wystawa prezentuje nowy esej wizualny Anny Baumgart w dialogu z dziełami oraz ciałami innych twórczyń i twórców jako polifoniczny zbiór połączonych istnień, sprzężeń, współzależności lub kontrnarracji.

Odwołując się do symboliki akwatycznej, Baumgart proponuje wpisanie narodowego mitu o Wandzie w obszar nowoczesnej biosfery, w którym możliwe jest nieustanne wyobrażanie życia na nowo. Przynależąca do świata pogańskich bogiń woda jest transhistorycznym obszarem emancypacji, w którym pośród mityczno-fantastycznych stworzeń możliwe są ponowne narodziny, przekraczanie cielesnych i mentalnych granic poprzez rytuał, czary i pożądanie.  Spotkanie z podmiotową Wisłą jest aktem wejścia w nową, wielowymiarową przestrzeń, szansą na nawiązanie nowych sojuszy z nie-ludzkimi bohaterami. Pracę dopełnia instalacja interaktywna, w której XIX-wieczna mapa topograficzna oraz nagranie audio stają się narzędziem tworzenia nowych, wyobrażonych kartografii, osobliwych fikcji i rewolucyjnych opisów świata.

Zakop rzeźbę Apolla egzorcyzmuje binarną opozycję, podział na świat ludzi i zwierząt, naturę i kulturę, przedmioty nieożywione i materię organiczną.  Tytuł wystawy został zaczerpnięty z tekstu hiszpańskiego filozofa, pisarza i aktywisty Paula B. Preciado, który nawołuje do radykalnej przemiany porządku życia społecznego i transformacji politycznej, dekolonizacji języka oraz tworzenia alternatywnego opisu świata. „…to, co niemożliwe, dopiero nadejdzie. A niewyobrażalne musi się wydarzyć.”

Zapraszamy do wysłuchania podcastu: link(tutaj)

Współpraca: Katarzyna Kaus, Anna Zalewska-Andruszkiewicz

Identyfikacja wizualna: Agata Baumgart/ Małgorzata Macioch

Komunikacja: Andżelika Kliś

Podziękowania dla Instytutu Historii im. Tadeusza Manteuffla PAN w Warszawie, Instytutu Oceanologii PAN w Sopocie, Fundacji Signum oraz Muzeum Historycznego Miasta Krakowa.

Patroni medialni: artinfo.plesopot.pl, nn6t, Prestiż, Szum, Zawsze Pomorze

dra Anna Baumgart:

Artystka postkonceptualna, reżyserka i scenografka. Doktora sztuki. Wielokrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jej prace filmowe, performatywne i rzeźbiarskie były prezentowane na wielu wystawach, m.in. w Brooklyn Museum of Art, Jewish Museum w Nowym Jorku, Neuer Berliner Kunstverein w Berlinie, KW Institute for Contemporary Art w Berlinie, Museum on the Seam w Jerozolimie, Casino Luxembourg w Luksemburgu, CCA w Moskwie, Rydze, Tallinie, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta i Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Polin w Warszawie, Muzeum Narodowym w Warszawie oraz na festiwalach sztuki wideo i dokumentu, m.in. Videobrasil w São Paulo, Videonale w Bonn, Monstrainvideo w Milano, European Media Art Festival Osnabrück, Nowe Horyzonty, Watch Docs. Projekt „Zdobywcy Słońca” (2012) został zaproszony na Manifesta 10, ale z powodu inwazji Putina na Ukrainę artystka w ramach protestu odrzuciła zaproszenie. Film „Świeże wiśnie” (2010) otrzymał nagrodę publiczności dla najlepszego filmu wideo na festiwalu Loop w Barcelonie. W ramach projektu Secondary Archive wzieła udział w Manifesta 14 Pristina Jej prace znajdują się w licznych polskich i międzynarodowych kolekcjach, m.in. Hauser & Wirth, FRAC Poitou-Charentes, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Górnośląskie Muzeum w Bytomiu, Parlament Europejski w Strasburgu, Muzeum Narodowe w Warszawie, NOMUS Nowe Muzeum Sztuki w Gdańsku, Galeria Arsenał w Białymstoku. W latach 2000–2006 prowadziła kawiarnię Baumgart w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, która była projektem artystyczno-aktywistycznym i miejscem kultowym na ówczesnej mapie Warszawy.

fot. Barbara Maroń

Prof. dr hab. Ewa Graczyk

Literaturoznawczyni feministyczna i działaczka społeczna. Pracuje na Uniwersytecie Gdańskim. Autorka książek: Ćma. O Stanisławie Przybyszewskiej (1994), O Gombrowiczu, Kunderze, Grassie i innych ważnych sprawach. Eseje (1994), Przed wybuchem wstrząsnąć. O twórczości Gombrowicza w okresie międzywojennym (2004, książka nominowana do nagrody NIKE) oraz Od Żmichowskiej do Masłowskiej. O pisarstwie w nadwiślańskim kraju (2013). Współredaktorka kilku monografii zbiorowych, między innymi tomu „Siostry i ich Kopciuszek” (Gdynia 2002) oraz „Białe maski/szare twarze. Performatywność w perspektywie postzależnościowej” (Kraków 2015). Redaktorka naczelna pisma humanistycznego UG „Jednak Książki”. Działaczka trójmiejskich grup kobiecych, członkinii Tolerado Stowarzyszenie na rzecz osób LGBT, współorganizatorka trójmiejskich MANIF od początku ich istnienia.

fot. Marek Ryćko