„Naszym celem jako redaktorek było stworzenie możliwości wieloperspektywicznego spojrzenia na sztukę feministyczną i jej konteksty. Ten pluralizm wynika z faktu, że każda wiedza jest częściowa i usytuowana, czyli zależna od indywidualnej perspektywy i doświadczenia.” Tak we wstępie do książki Chcemy całego życia piszą redaktorki Karolina Majewska-Güde i Agnieszka Rayzacher. Publikacja towarzyszy wystawie Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej.
Serdecznie zapraszamy na spotkanie poświęcone premierze książki Chcemy całego życia, które odbędzie się w sobotę 19 października o godzinie 14:00. W rozmowie o publikacji udział wezmą: Agnieszka Rayzacher, Karolina Majewska-Güde, Eulalia Domanowska oraz Daria Majewska. Spotkanie poprowadzi Agata Araszkiewicz. Książka została wydana przez Państwową Galerię Sztuki w Sopocie oraz wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Informacje praktyczne:
▪ Kiedy: Sobota, 19 października, godzina 14:00
▪ Miejsce: Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Plac Zdrojowy 2
▪ W spotkaniu udział wezmą: Agnieszka Rayzacher, Karolina Majewska-Güde, Eulalia Domanowska oraz Daria Majewska
▪ Prowadzenie: Agata Araszkiewicz
▪ Wstęp na wydarzenie: w cenie biletu na wystawę
Książka oraz wystawa prezentują sztukę jako wyraz międzypokoleniowej solidarności feministycznej. Zwracając uwagę na współczesne feministyczne praktyki artystyczne, definiują „całe życie” jako przestrzeń wzajemnych relacji, wymiany doświadczeń i współzależności. Publikacja została przygotowana, aby przybliżyć czytelnikom i czytelniczkom zarówno historyczne, jak i współczesne aspekty polskiej sztuki feministycznej. Ukazuje bogactwo jej form, różnorodność kontekstów społecznych i politycznych, a także szerokie spektrum podejść do jej interpretacji. Zarówno książka, jak i wystawa korzystają z różnych form wyrazu artystycznego oraz rozmaitych tekstów – od teoretycznych i historycznych po performatywne – aby zapewnić wieloaspektowy wgląd w tematykę feministycznej twórczości artystycznej w Polsce.
Wystawa Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej
▪ Czas trwania wystawy: 19 października 2024 – 31 stycznia 2025
▪ Partnerzy: Fundacja Artystyczna Podróż Hestii, STU ERGO Hestia S.A., STUDIO teatrgaleria, Galeria Studio Warszawa
▪ Matronat: AICA Sekcja Polska, Stowarzyszenie Kongres Kobiet
▪ Matronat honorowy: Ministerstwo Kultury I Dziedzictwa Narodowego
▪ Mecenat: Arte Agitur, Dariusz Szymczak, Kolekcja Anny Pawelak, Fundacja im. Heinricha Bölla w Warszawie
▪ Matronat medialny: Artinfo, Esopot, Prestiż Magazyn Trójmiejski, SALON, Sens, SZUM, Trójmiasto.pl TVP Kultura, Wysokie Obcasy, Zawsze Pomorze, Zwierciadło
Wystawę sfinansowano ze środków Fundacji Artystyczna Podróż Hestii
Wystawę dofinansowano ze środków Miasta Sopot
Agata Araszkiewicz – doktora nauk humanistycznych związana z uniwerystetem Paris8 we Francji oraz Université Libre de Bruxelles w Belgii, historyczka literatury, krytyczka sztuki, tłumaczka i komenatorka pism Luce Irigaray oraz Paula B.Preciado, felietonistka „Czasu Kultury” (prowadzi rubrykę „Cover Story”), działaczka feministyczna, współzałożycielka « Porozumienia Kobiet 8 Marca », współtwórczyni pierwszych Manif, współodpowiedzialna za ich artystyczny kształt. Opublikowała monografię Wypowiadam wam moje życie. Melancholia Zuzanny Ginczanki (2001), w której przy użyciu narzędzi krytyki feministycznej na nowo odczytała poezję i biografię symboliczną zamordowanej podczas Holokaustu polsko-żydowskiej poetki międzywojnia, a także zbiór esejów poświęconych kulturze, tożsamości i polityce Nawiedzani przez dym (2012) oraz książkę Zapomniana rewolucja. Rozkwit kobiecego pisania w dwudziestoleciu międzywojennym (2014) (wyd. pierwsze po francusku La révolution oubliée. L’émergence d’une écriture féminine dans l’entre-deux-guerres polonais (2013)) o polskiej prozatorskiej awangardzie literackiej dwudziestolecia tworzonej przez kobiety. Opracowała także i opatrzyła posłowiem tomik poezji Zuzanny Ginczanki „Mądrość jak rozkosz” (2017) oraz była opiekunką merytoryczną wystawy sztuki współczesnej w Muzeum Literatury w Warszawie (pokazywanej w Polsce i za granicą) „Zuzanna Ginczanka. Tylko szczęście jest prawdziwym życiem” (2015-2016). Z tej okazji zredagowała wraz z Bożeną Keff i Joanna Pogorzelską zbiór tekstów „Swojskość, obcość, różnorodność. Wokół Zuzanny Ginczanki” (2019). Inicjatorka polonijnego stowarzyszenia feministycznego „Elles sans frontières” oraz Pełnomocniczka Kongresu Kobiet w Belgii. Mieszka w Brukseli i Paryżu.
Eulalia Domanowska – dyrektorka PGS, historyczka i krytyczka sztuki, kuratorka wystaw sztuki współczesnej. W latach 2003 – 2006 także studia na Uniwersytecie w Umeå w Szwecji: język szwedzki, muzeologia, sztuka szwedzka, etnologia, sztuka i gender;
W latach 2016-2019 dyrektorka Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Specjalizuje się w sztuce nowoczesnej i współczesnej, interesuje się szczególnie sztuką w przestrzeni publicznej i sztuką w krajobrazie. Członek AICA i IKT (Stowarzyszenie Kuratorów Sztuki Współczesnej).

Daria Majewska – absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Gdańskim, redaktorka, koordynatorka prac wydawniczych. Od dawna związana z gdańskim środowiskiem wydawniczym, była sekretarzem redakcji Wydawnictwa Marabut i przez 15 lat słowo/obraz terytoria, kierowała też wydawnictwem Muzeum Narodowego w Gdańsku. Brała również udział w wielu inicjatywach wydawniczych spoza Trójmiasta. Pracowała w Fundacji Hospicyjnej w Gdańsku. Od 17 stycznia 2023 roku prezeska zarządu wydawnictwa słowo/obraz terytoria, a od 7 czerwca 2024 roku przewodnicząca sekcji wydawnictw niezależnych Polskiej Izby Książki.

Karolina Majewska-Güde — Historyczka sztuki. Zajmuje się wschodnioeuropejską sztuką neoawangardową, feministyczną historią sztuki oraz zagadnieniami obiegu, tłumaczenia i produkcji wiedzy poprzez badania artystyczne. Autorka tekstów naukowych, recenzji oraz esejów w katalogach wystaw. Członkini feministycznych kolektywów badawczych i kuratorskich. Pracuje jako adiunkt badawczy w Instytucie Historii Sztuki UW.
https://karolinamajewska.wordpress.com
Agnieszka Rayzacher – krytyczka sztuki, kuratorka wystaw, od 2005 roku prowadzi w Warszawie galerię lokal_30 oraz Fundację Lokal Sztuki. W swojej praktyce skupia się przede wszystkim na badaniu i prezentacji twórczości artystek oraz osób sojuszniczych. Współzałożycielka grupy dyskusyjnej Seminarium Feministyczne poświęconej sztuce i feminizmowi. Kuratorka i współkuratorka wystaw prezentowanych w polskich i zagranicznych instytucjach, redaktorka i współredaktorka książek oraz autorka tekstów dotyczących artystek, m.in.: Natalia LL Doing Gender (2014); Ewa Juszkiewicz. Upadek kusi (2015), Ewa Zarzycka. Lata świetności (2016), Zuzanna Janin. Biała kruk (2016), Ucieczka z kina wolność (2017), Karolina Breguła. Ja po rzeźbach nie płaczę (2017), Her Own Way Female Artists and the Moving Image in Art in Poland: From 1970s to the Present (2019), Anna Orbaczewska Nie wiem jak ci to powiedzieć (2021), I Was Never Bored, last interview with Natalia LL, MS#4 (Magazyn Susch) (2023).
