Serdecznie zapraszamy na spotkanie „Sztuka wobec współczesnych kryzysów XXI w. Antywojenne wątki w twórczości Anny Reinert – Faleńczyk”, które odbędzie się w niedzielę 14.04 o godzinie 14.00.
Podczas spotkania premierę będzie miał katalog towarzyszący wystawie.
Dyskusję, w której uczestniczyć będzie artystka Anna Reinert-Faleńczyk oraz kuratorka Mariola Balińska poprowadzi krytyczka i badaczka sztuki Magda Ujma – autorka jednego z tekstów zamieszczonych w publikacji.
,,Poczucie końca dotychczasowego świata, fakt, że przestaje on działać na znanych zasadach, powoduje strach. Wielość kryzysów, niewiadoma przyszłość, brak oczywistych środków zaradczych sprawiają, że powszechnie dokucza nam brak poczucia bezpieczeństwa. Widzimy cierpienie innych i sami go doświadczamy. Skonfrontowani z wojną za naszą granicą, będąc świadkami fal uchodźców, czujemy niemoc i brak nadziei. Bo jak pomóc wszystkim? Jak sprawić, żeby wojna się skończyła? Istnieją jednak sposoby radzenia sobie z takimi emocjami, może i skromne, cząstkowe, ale dające jednak pewne poczucie sprawczości. Wiele osób po prostu robi tyle, ile może, skupiając się na swoim poletku. Często zresztą wobec zagrożenia nie czujemy się osamotnieni, bo inni przecież doświadczają tego samego. To także daje ulgę i siłę do pomagania potrzebującym. Artyści i artystki nie są tutaj wyjątkiem. Wiele osób z tego środowiska – a wśród nich także Anna Reinert-Faleńczyk – zadaje sobie pytanie o to, jak uprawiać sztukę, kiedy wokół dzieje się zło, szaleje wojna, postępuje kryzys klimatyczny i trzeba zakasać rękawy, pomagać, wspierać, przeciwstawiać się, wypracowywać sposoby przetrwania i – wreszcie – zasady życia po nowemu? Czy artyści mogą reagować na te problemy swoją sztuką i czy ona może przynosić ulgę w cierpieniu, dawać nadzieję? Odpowiedzi na pytania o skuteczność sztuki w czasie marnym i o postawę artystów, będziemy poszukiwać podczas spotkania.”
Magda Ujma
▪ 14.04.2024, godzina 14:00, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie Plac Zdrojowy 2
▪ Czas trwania wystawy: 08.03–05.05.2024
▪ Kuratorka: Mariola Balińska
▪ Koordynatorka: Paula Nastały
Wstęp w cenie biletu
Partnerem wystawy jest LECA® POLSKA SP. Z O.O.
Patroni medialni: artinfo.pl, esopot.pl, NN6T, Prestiż Magazyn Trójmiejski, SZUM, Zawsze Pomorze
Anna Reinert-Faleńczyk – ur. w 1979 roku w Gdańsku. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie pracuje od 2011 roku. W 2018 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego. Zajmuje się malarstwem, w tym także malarstwem site specific, oraz ilustracją prasową. W swojej twórczości bada relacje między malarstwem i architekturą oraz związki między miastem a jego użytkownikami. Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych (m.in w Sztokholmie, Uppsali, Berlinie, Dreźnie, Lipsku, Warszawie i Szczecinie) oraz instytucjonalnych (m.in w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie i Muzeum Narodowym w Gdańsku). Jest autorką ponad dwudziestu wystaw indywidualnych w Polsce i Europie oraz uczestniczką wielu wystaw zbiorowych. Laureatka nagród (m.in Sztorm Roku w kat. sztuki wizualne, Młoda Sopocka Muza, Grant Front dla najlepszej okładki tygodnika, Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury) i stypendystką m.in Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”, Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla Artystów, Stypendium Prezydenta Miasta Sopotu dla Artystów. Mieszka i tworzy w Sopocie.
Mariola Balińska – kuratorka, autorka tekstów o sztuce, wykładowczyni akademicka. Ukończyła studia magisterskie z historii sztuki na wydziale Filologiczno – Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego (2003 r.) oraz studia magisterskie z biologii na wydziale Biologii, Geografii i Oceanologii Uniwersytetu Gdańskiego (2000 r.). W 2004 r. odbyła staż w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie w Dziale Publikacji i Audytorium (współpraca z magazynem „Obieg”) oraz w Kentler Gallery w Nowym Jorku w 2005 r. Jest kuratorką ponad 30 wystaw indywidualnych i zbiorowych m.in w Kolonii Artystów w Galerii Mm, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Zbrojowni Sztuki w Gdańsku, Bibliotece Polskiej w Paryżu, Składnicy Sztuk oraz BWA w Olsztynie oraz Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. W latach W 2017 r. otrzymała Nagrodę specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego za zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury na rzecz mieszkańców województwa pomorskiego. Wystawa Fête Funèbre, której była współautorką, otrzymała w 2017 r. Pomorską Nagrodę Artystyczną. W praktyce kuratorskiej porusza wątek widoczności kobiet artystek w obszarze sztuk wizualnych, zwłaszcza w realizowanych wystawach m.in Barbary Yoshidy 80 portretów, Jacqueline Livingston. W cieniu feminizmu. Na obrzeżach sztuki amerykańskiej lat 60. i 70 XX w., Hildegard Skowach Ogród Marty czy Gunduli Friese Esej o czasie. Pracuje w Muzeum Narodowym w Gdańsku w Dziale NOMUS Nowym Muzeum Sztuki.
Magdalena Ujma – krytyczka i historyczka sztuki, kuratorka wystaw sztuki współczesnej. Od 2018 roku jest związana z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, gdzie jako kustoszka opiekuje się kolekcją, od 2021 – z Akademią Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, gdzie kieruje czasopismami „Restart” i „Elementy”, a także prowadzi działalność dydaktyczną. Obecnie wiceprezeską Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyki Sztuki AICA. Jest jedną z założycielek Seminarium Feministycznego. Mieszka w Krakowie.