Oprowadzanie kuratorskie po wystawie Katarzyny Jankowiak. The Green/Zieleń

Serdecznie zapraszamy na oprowadzanie kuratorskie Marty Smolińskiej ,,RoślINNOŚĆ: zieleń jako środowisko kontemplacji” po wystawie Katarzyny Jankowiak ,,The Green/Zieleń”, które odbędzie się w czwartek 11 stycznia o godzinie 16.00

Twórczość Katarzyny Jankowiak eksploruje odwieczną relację sztuki i natury. Indywidualna wystawa artystki w PGS prezentuje obrazy i prace na papierze oraz projekcje wideo, których wspólnym mianownikiem jest zieleń w najróżniejszych jej wariantach: od ciemnej, głębokiej i nasyconej poprzez wręcz jadowicie intensywną po jasną, zbliżającą się do żółcieni. To barwa związana z roślinnością, procesami wegetacyjnymi oraz witalnością. W tle stoi inspiracja pejzażem: falującymi na wietrze łanami zbóż, łąkami, lasami… Obrazy – biorąc naturę za punkt wyjścia – abstrahują od mimetycznych przedstawień i dążą do syntezy, oferując odbiorczyniom i odbiorcom coś w rodzaju skondensowanej jej esencji. Są nieledwie monochromatyczne, malowane powtarzalnymi gestami, nasycone rytmem, który nas hipnotyzuje i wciąga, gdy śledzimy każdy ślad pociągnięć pędzla i uzmysławiamy sobie, że na płaszczyznach przeobrażają się one w to, co rośl-Inne. Z kolei akwarele są dla Jankowiak miejscem analizy poszczególnych elementów natury – oglądanych także jakby w mikroskali. To studia liści, kwiatów, łodyg, może pleśni, jakichś mikrobów, prawdopodobnie nasion… Ich formy intrygują i budują napięcie w relacji do syntetycznie traktowanych obrazów. Projekcie pokazują natomiast wiatr w kępie traw, jego harce na polu kwitnącej koniczyny, deszcz na tle korony drzewa, falowanie wody i roślin odbijających się w lustrze stawu, dość wartki strumień, drobne fale na piasku, wolno płynącą rzekę. Towarzyszy im dźwięk – rodzaj dyskretnego szumu: może padający deszcz, może szum łąki, które sprzyjają kontemplacji i medytacyjnej percepcji. Ważnym elementem wystawy „The Green / Zieleń” jest również dywan z żywych roślin, zasadzonych i wyhodowanych rękami samej artystki. To wyraz indywidualnej relacji z tymi nie-ludzkimi aktorami, towarzyszącymi nam na każdym kroku i protest przeciw ich bezdusznej przemysłowej hodowli. Na finisażu odbiorczynie i odbiorcy będą mogli otrzymać owe rośliny w prezencie, by zabrać je do własnych domów i tam otaczać opieką. W ten sposób zieleń z wystawy Katarzyny Jankowiak w PGS rozpleni się poza galerią.

Patroni medialni: artinfo.pl, esopot.pl, Prestiż, Presto, Szum, xn--trjmiasto-66a.pl, Zawsze Pomorze

Wstęp w cenie biletu na wystawę

Wystawa czynna do 25 lutego 2024

prof. dr hab. Marta Smolińska: historyczka i krytyczka sztuki; kuratorka; w latach 2003-2014 adiunkta w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK w Toruniu; od 1.X.2014 profesorka w Katedrze Historii Sztuki i Filozofii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu; od 1.X.2016 kierowniczka tejże Katedry; od XII.2021 profesora zwyczajna; trzykrotna stypendystka Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (Program Start. Stypendia dla Młodych Uczonych: edycje 2005 i 2006; Program Kwerenda: edycja 2008); stypendystka DAAD na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie (2012); laureatka fellowship w Graduierten Schule für Ost- und Südosteuropastudien an der Ludwig-Maximilians-Universität w Monachium (2014); laureatka fellowship Stiftung Hans Arp w Berlinie (2015); stypendystka DAAD na Uniwersytecie Ludwika Maksymiliana w Monachium oraz w Centralnym Instytucie Historii Sztuki w Monachium (2018); stypendystka DAAD na Wolnym Uniwersytecie w Berlinie (2021); członkini polskiej sekcji AICA; współorganizatorka międzynarodowej konferencji „Re-Orientierung. Kontexte der Gegenwartskunst in der Türkei und unterwegs“ na Ludwig-Maximilians-Universität w Monachium (2015); autorka książek: „Młody Mehoffer” (wyd. Universitas, Kraków 2004), „Puls sztuki. OKOło wybranych zagadnień sztuki współczesnej” (wyd. Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2010), „Otwieranie obrazu. De(kon)strukcja uniwersalnych mechanizmów widzenia w nieprzedstawiającym malarstwie sztalugowym II połowy XX wieku” (Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012) oraz „Julian Stańczak. Op art i dynamika percepcji” (wyd. Muza, Warszawa 2014); „Re-Orientierung. Kontexte der Gegenwartskunst in der Türkei und unterwegs“ (red. wraz z Burcu Dogramaci, Kulturverlag Kadmos, Berlin 2017); „Haptyczność poszerzona. Zmysł dotyku w sztuce drugiej połowy XX i początku XXI wieku“ (wyd. Universitas, Kraków 2020); „Bez tonu pewności. Sejsmografia sztuki współczesnej” (wyd. UAP, Poznań 2021); autorka wielu rozpraw z historii sztuki i tekstów krytycznych. Laureatka nagrody Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk w roku 2021 za książkę „Haptyczność poszerzona”. Obecnie wraz z dr Maike Steinkamp i dr Joachimem Jägerem przygotowuje następną wystawę kolekcji Neue Nationalgalerie w Berlinie (otwarcie IX.2023).

Tematy badawcze: haptyczność, transmedialność, border art, sztuka współczesna w relacji do tradycji artystycznej, nieczytelność, sztuka o sztuce, materialność.

ZMIEŃ WIELKOŚĆ TEKSTU
ZMIEŃ KONTRAST