Open Source Art Festival 2019

Plakat OSA 2019

20-22 września 2019

Zrealizowano przy pomocy finansowej Miasta Sopotu.

Open Source Art Festival 2019 to cykl koncertów zaawansowanej muzyki elektronicznej i projektów multimedialnych. Podczas trzech dni wystąpią artyści z USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, a także przedstawiciele lokalnej sceny muzycznej. Koncerty i pokazy odbędą się w Państwowej Galerii Sztuki, instalacje i pokazy filmowe w Sopot Centrum.

Motywem przewodnim dziewiątej edycji jest „Przestrzeń i materia”.
Zaproszeni zostali kompozytorzy i artyści, którzy w swoich pracach posługują się dźwiękiem i czynią to w twórczy oraz innowacyjny sposób. Technologicznej zręczności towarzyszy świadomość estetycznego i krytycznego potencjału nowych mediów, które pozwalają nie tylko przekroczyć granice gatunkowe i stylistyczne, ale także zmaterializować sztukę i muzykę w nowych wymiarach i przestrzeniach.

PROGRAM

20.09.2019
Państwowa Galeria Sztuki
21:00 – Julien Desprez present Acapulco Redux
22:00 – Robert Curgenven & Kat McDowall present AGENESIS
23:00 – xin

21.09.2019
Państwowa Galeria Sztuki
21:00 – Mike Majkowski
22:00 – Goncalo Penas
23:00 – Jung an Tagen + Rainer Kohlberger

22.09.2019
Państwowa Galeria Sztuki
20:00 – Rites of Fall
21:00 – Thomas Ankersmit
22:00 – Kali Malone + Rainer Kohlberger

20-22.09.2019
Wydarzenia towarzyszące w Sopot Centrum
Norman Leto – pokaz filmu pt. Photon
Seanse:
20.09 godzina 18:00
21.09 godzina 18:00
22.09 godzina 18:00

DERUBA – instalacja w przestrzeni
20.09 godzina 18:00 – 22:00
21.09 godzina 18:00 – 22:00
22.09 godzina 18:00 – 22:00

Bilety / Karnety:
– 50 pln – jednodniowy bilety na koncerty w Państwowej Galerii Sztuki (limitowana ilość biletów dostępna na wejściu),
– 120 pln – karnet na 3 dni: – w sprzedaży online od 12.08.2019 do 20.09.2019

Organizator: Kolonia Artystów
Współorganizator: Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Partnerzy: Sopot Centrum, ON LEMON / TO NIC, Flora i Muzyka
Wsparcie techniczne: Luminaris – Wsparcie wizualne, Sound Support Pro / Funktion-One (Official)
Patronat medialny: Gazeta Wyborcza / Co Jest Grane24, NOTES.NA.6.TYGODNI, Glissando, PROGREFONIK, Nowe idzie od morza, Radio Kapitał, trojmiasto.pl, CRANE+

Julien Desprez present Acapulco Redux

Kiedy tylko słuchamy dźwięków, nie patrząc, trudno uwierzyć , że Julien Desprez gra na gitarze elektronicznej. Ten młody francuski muzyk zaskakuje spontanicznością oraz wieloma wewnętrznymi i zewnętrznymi modyfikacjami swojego instrumentu. Bawi się mikrofonem, przekształca dźwięki za pomocą pedałów; wydaje się że jego palce tańczą na akordach. Jego utwory na żywo brzmią jak cut-upy, wykorzystuje dużo noisów i  glitch; przypomina nam to o producencie muzycznym Akufen z Quebec o pseudonimie Marc Leclair, z którym dzieli smak ‘wstrząsów’: jego ciało niemal tańczy, kiedy on gra, a więź którą utrzymuje z gitarą, przypomina działania maga, który hipnotyzuje odbiorcę.

Projekt który Julien Desprez zaprezentuje podczas 9 edcji OSA Festival to Acapulco.  Rodzi się z koncepcji: odkrywanie formy muzycznej sposobnej do przyjmowania i ożywiania wszystkich dźwięków, z dowolnej dziedziny lub estetyki muzycznej.

Ten pomysł dał początek powstania solo na gitarze elektrycznej, które powoduje zderzenie różnych elementów dźwiękowych. Niekonwencjonalne podejście do gitary zostało stworzone poprzez połączenie gry manualnej na instrumencie w połączeniu z pracą nóg na pedałach. Ciało, materia i przestrzeń stały się w ten sposób centralnym punktem artystycznych poszukiwań Acapulco.

Aby rozszerzyć estetykę Acapulco, zdecydowaliśmy się na radykalne oświetlenie: trzy bardzo mocne i reaktywne białe LEDy  wspierają muzyczny show. Julien obsługuje te trzy lampy za  kontrolerów   bezpośrednio ze sceny.

Wszystkie kontrolery- muzyczne i świetlne – są rozrzucone na scenie, aby stworzyć różne przestrzenie, głębokości i perspektywy, a także zmusić artystę do poruszania się. Muzyka bez uwzględnienia miejsca w przestrzeni staje się nie do pomyślenia. Wszystko jest połączone.

W tej nowej fazie projektu Julien gra na urządzeniu, które stawia dźwięk, przestrzeń i światło na równi. Granice show są nieco przesunięte, a perspektywy są zwielokrotnione. Napięcia, zerwania, wstrząsy – bez względu na to, z czego się składają – tworzą osobliwą czasoprzestrzeń.

Robert Curgenven & Kat McDowall present AGENESIS

Robert Curgenven jest australijskim kompozytorem  tworzącym muzykę ambientową. Mieszka w Kornwalii. Jego praca obejmuje pracę nad zjawiskiem rezonansów wytwarzanych poprzez gramofony i harmonicznych instrumentalnych brzmieniach gitary. W swoich projektach muzycznych wykorzystuje fizyczne właściwości dźwięku i to nie tylko fizyczne oddziaływanie na ciało, ale sposób, w jaki dźwięki mogą kształtować nasze postrzeganie przestrzeni i upływu czasu.

Curgenven wykonał ponad 200 koncertów, od 2005 roku w Australii i Europie, w tym Klub Transmediale, Ultrahang Festival (Budapest), Feste dell Acqua (Vicenza / Włochy), Audiograft Festival (UK), Springs Festival Desert. Przedstawiał dźwięk jako audiowizualne i rzeźbiarskie prace w wystawach grupowych, które obejmują Transmediale (Berlin) i 10 lat microsound (Diapason Gallery, New York), jak również galerie w  Australii,Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech.

Podczas OSA Festival 2019 wystąpi razem z Kat McDowall, prezentując najnowszy projekt pt.  AGENESIS

xin

xin to berliński artysta, pisarz i muzyk. Wniósł wkład w kompilacje na temat Genome 6.66mbp, Intruder Alert i AN BA, a ich pierwsze solowe wydawnictwo, Shock the Sky and Shake the Earth, pojawiło się dzięki Subtext Recordings zeszłej wiosny. EP jest dostępny za pośrednictwem Bandcamp, Resonate i innych niezależnych platform.

– Soundcloud: https://soundcloud.com/xxxiiinnn
– Bandcamp: https://xxxiiinnn.bandcamp.com
– Website: https://www.xxxiiinnn.net

Mike Majkowski – solo electronics

Basista, producent muzyki solowej, znany z m.in. zespołu Lotto. Jego albumy, opisane jako „nieco nikczemne, jeśli nie wręcz zdradzieckie” (Tiny Mix Tapes), „piękne rozmycie” (ATTN:Magazine) i „całkowicie wciągające ” (Boomkat). Ostatnio skupia się na wykorzystaniu instrumentów elektronicznych i tak też będzie występował na koncercie podczas OSA Festival 2019. Warstwy rezonansu. Puls. Nieruchomy.

Nowa plyta solowa Majkowsieko Between Seasons wydana przez Endless Happiness:

strona slundcloud: https://m.soundcloud.com/mikemajkowski
photographer credit: Serge Kolosov

Goncalo Penas  22 letni Goncalo Penas  pochodzi z Portugalii.

Debiutancki album „Ego De Espinhos” wydał w berlińskiej wytwórni Subtext, która jest znana już odbiorcą OSA Festival eksploracją elektroniki za pomocą niszczycielskich dźwięków (na OSA w poprzednich edycjach  występowali już: Joshu Sabin, Emptyset, Poul Jabanasam, czy Rolly Porter).

Ego De Espinhos, opisany jest przez Penasa jako seria „egzorcyzmów”. Album jest katartycznym rezultatem wysoce introspektywnego procesu. Kształtowany przez przeciwstawne siły i instynkty, LP porusza tematy intymne, ale jednocześnie wszechobecne. Splendor staje w obliczu zniszczenia; id konfrontuje się z super-ego.

Ego De Espinhos, stworzony wyłącznie z instrumentów cyfrowych zaprojektowanych i zbudowanych przez artystę, jest wynikiem improwizacji Penasa. Utwory takie jak „Introdução, Umbigo” i „Tecto Falso” zostały nagrane w jednym ujęciu i świadczą o surowej, dramatycznej palecie emocji.

Jung an Tagen + Rainer Kohlberger

We wczesnych latach dwutysięcznych wiedeński artysta Jung An Tagen związał się z dwoma ośrodkami muzycznymi: jednym – skupiającym muzyków grających psychodelię i drugim – skupionym wokół Editions Mego. Editions Mego to wydawnictwo, które od ponad dwudziestu lat zajmuje się muzykę komputerową w jej ekstremalnych odmianach. Muzyka Jung An Tagena też ma w sobie coś ekstremalnego. Jego poprzednia płyta „Agent Im Objekt” to coś pomiędzy minimalistyczną kompozycją a rytualistycznym techno. Podczas OSA  Festival 2019 Jung An Tagen zaprezentuje najnowszy materiał “Proxy States” w formie audiowizualnego widowiska. Za wizualizacje odpowiedzialny jest Rainer Kohlberger.

„Stany proxy” to jego najbardziej sformułowana próba połączenia nowoczesnych technik kompozytorskich z rytualistyczną estetyką techno. Tutaj pojawia się jego obsesja na punkcie budowania narracji, tworzy nowe ścieżki i tekstury wokół swoich „zakaźnych” bitów. Dzięki tej strukturze Jung An Tagen rozwija emocjonalny związek między powtarzaniem a dysonansem. To uzależniająca muzyka. Muzyka w ciągłej eksplozji. 12 sekund pierwszego utworu „Spill (False)” brzmi jak odtworzenie The Big Bang, tworząc idealne wprowadzenie do tej przygody z molekularnym polirytmem. Tworzy także połączenie / rozłączenie z jego poprzednią pracą, „Agent Im Objekt”, łącząc je między sobą, ale także tworząc przestrzeń do rozpoczęcia nowej podróży dźwiękowej. Ta niezależna eksplozja oferuje właściwe współrzędne i zaprasza słuchacza do królestwa dźwiękowego Jung An Tagena.

Rainer Kohlberger  to pochodzący z Austrii artysta wizualny i reżyser, który na co dzień mieszka w Berlinie. Jego praca opiera się głównie na kompozycjach algorytmicznych o redukcjonistycznej estetyce inspirowanej interferencjami oraz powierzchnią obrazu. Równie istotna pozostaje warstwa dźwięku, która fascynuje go jako poczucie nieskończoności – jako ostateczna abstrakcja i rozmyte pojęcie. W swoich filmach, instalacjach i performance’ach intensyfikuje doświadczenie do możliwego maksimum percepcyjnego. Otrzymał kilkadziesiąt nagród na festiwalach filmowych i przeglądach sztuki na całym świecie.

Kohlberger w radykalny sposób używa techniki cyfrowej projekcji. Poprzez impulsy i fale czystego światła, celowe przeciążenie ludzkiego aparatu poznawczego prowadzi do wizualnych doznań, które pojawiają się tylko i wyłącznie w „oku patrzącego”. Warstwy dźwięku, hałasu i stroboskopowego światła stwarzają poczucie nieskończoności. Przestrzeń i powierzchnia obrazu stapiają się w jeden stan świadomości, w których kategorie takie jak bycie i nie-bycie, materialne i niematerialne wydają się przestarzałe.

Podczas 9 edycji OSA Festival Rainer Kohlberger wystąpi w sobotę  21.09 z Jung an Tang oraz w niedzielę 22.09 z Kali Malone.
www.kohlberger.net

Rites of Fall projekt Bartka Kuszewskiego, 23 sierpnia wydał debiutancki album “Towards the Blackest Skies” nakładem nowego labelu Leidforschung. Album jest poszerzeniem formuły obranej na EPce “Truthsayer” (2017). To ponad 40 minut podróży zorientowanej na przestrzeń, puls i basowe brzmienie wzbogacone akustycznymi instrumentami. Wrzucana często do szufladki “ambient” muzyka Rites of Fall nie jest jednak muzyką tła – jest opowieścią, która wymaga od słuchacza skupienia, wejścia w narrację i dostrzeżenia wszystkich warstw i szczegółów. Wśród gości na płycie pojawili się m.in. Rafał Wawszkiewicz (Merkabah) a za mastering materiału odpowiedzialny był Rafael Anton Irisarri.

“Towards the Blackest Skies” została wyróżniona jako jedna z płyt tygodnia przez recenzentów z Gazety Wyborczej, a serwis Bandcamp wybrał ją jako jedną z New and Notable.

Koncertowa premiera nowego materiału odbyła się na wiosnę w ramach warszawskiej odsłony Warm Up To Date Festival. Rites of Fall występował do tej pory u boku artystów takich jak: Father Murphy, Hainbach, Aidan Baker, OvO, Author & Punisher, Trepaneringsritualen, By The Spirits.
soundcloud.com/ritesoffall

Thomas Ankersmit  to muzyk i artysta dźwiękowy mieszkający w Berlinie. Gra na syntezatorze Serge Modulara, współpracuje z artystami takimi jak Phill Niblock i Valerio Tricoli.

Jego muzyka jest wydawana w wytwórniach PAN, Touch i Shelter Press. Ankersmit występuje w miejscach od Berghain po Tate Modern. Jest zapraszany na takie festiwale jak Mutek czy Atonal.   Wykłada również na uniwersytetach: Harvard, Stanford, CalArts i Goldsmiths.

Podczas OSA Festival 2019 zaprezentuje materiał pt. „Perceptual Geography”

Perceptual Geography to nowy solowy projekt Thomasa Ankersmita stworzony na syntezatorze modularnym Serge’a, oparty na pionierskich badaniach legendarnej amerykańskiej artyski dźwiękowej Maryanne Amacher (1938-2009).

Premiera projektu odbyła się na CTM w Berlinie oraz podczas nocy GRM w Sonic Acts w Amsterdamie, którą The Wire nazwał jedną z głównych atrakcji festiwalu: “Tribute to Maryanne Amacher w wykonaniu Thomas Ankersmit przepływa przez ciebie. Gęste zarośla syren i przenikliwe fale basu aktywują ciało słuchacza, tworząc fantomowe dźwięki jakby prosto z  głowy, sprawiając uczucie, że się ma głośnik w klatce piersiowej.”

Maryanne Amacher jest ikoniczną postacią w eksperymentalnym świecie muzyki. Studiowała u Stockhausena i współpracowała z Cage’em.  Jej prace przekroczyły granice nauki, muzyki i sztuki; była badaczem w MIT.  W 2005 roku otrzymała nagrodę Ars Electronica’s “Golden Nica”, co jest najwyższym wyróżnieniem.

Badania Amacher dotyczące percepcji, zjawisk psychoakustycznych, przestrzenności i poszerzania roli słuchacza, stanowią podstawę nowego projektu Ankersmita. W czasach, gdy wszystko jest konsumowane przez ekrany i słuchawki, jest to występ, którego można doświadczyć tylko w chwili obecnej i rzeczywistej.

W 2019 r. przypada 10  rocznica śmierci Amacher. Pozostawiła po sobie unikalne zasoby muzyki i badania, na które – jak dotąd – zaskakująco niewielu artystów poświęciło czas na dalszy rozwój.

Kali Malone + Rainer Kohlberger

Solowa praca Kali Malone implementuje unikalne systemy strojenia w minimalistycznej formie do syntezy analogowej i cyfrowej, często połączone z instrumentami akustycznymi – takimi jak organy piszczałkowe, chór, smyczki i instrumenty dęte. Jej muzyka uzewnętrznia rzadką formę emocjonalnej topografii, odsłaniając transcendencję poprzez kanony izorytmiczne, pokonując wzory interferencyjne i bogate tekstury harmoniczne. Występuje na żywo z artystą wizualnym Rainerem Kohlbergerem, którego radykalne podejście do technologii cyfrowej projekcji wywołuje niespójności wizualne. Poprzez impulsy i fale czystego światła celowe przeciążenie ludzkiego aparatu percepcyjnego prowadzi do wrażeń wizualnych, które pojawiają się wyłącznie w dosłownym „oku patrzącego”.

Prace Kali Malone były prezentowane podczas Berlińskiego Festiwalu Atonal, Moogfest, Cafe Oto i Szwedzkim radiu. Od dawna współpracuje z włoską kompozytorką Cateriną Barbieri pod pseudonimem Upper Glossa oraz ze szwedzką kompozytorką i organistką Ellen Arkbro, a także w projekcie dźwiękowym Sorrowing Christ.

Norman Leto

Urodzony w 1980 roku artysta wizualny, filmowiec i pisarz. Działa na pograniczu sztuk wizualnych, kina, filozofii nauki i fabularnej fikcji. W jego praktyce artystycznej mieści się zarówno malarstwo, tworzenie obiektów, instalacji i galeryjnych projekcji wideo, jak i duże formy narracyjne jak film czy powieść.

Deruba

Deruba  –  vj, performer wizualny, autor teledysków ,wizualizacji generatywnych, wykonawca instalacji przestrzennych. Swoje prace prezentował na licznych koncertach i wystawach indywidualnych na całym świecie, m.in. w Centro Nacional de las Artes w Meksyku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Parlamencie Europejskim, TVP KULTURA, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Brancaleone w Rzymie, Audioriver Festival, Tauron Nowa Muzyka Festival, Intro Festival, Interference Festival, Pałacu Królewskim w Warszawie, Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu, Festiwalu Circle of Light w Moskwie, Centrum Sztuki Współczesnej w Gdańsku, Toruniu I Warszawie czy w Loophole w Berlinie. Zwycięzca Grand Prix na Biennale WRO 2017 Draft Systems jako projekt INFER oraz Festiwalu Videozone 2015 na najlepsze wizualizacje. Finalista festiwali wizualnych : Polish Graphic Design Awards 2018, inSPIRACJE 2014, LPM 2013 Mexico, LPM 2013 Rome, Videozone 2012 i 2013, IN & OUT 2012. Pomysłodawca I koordynator Międzynarodowego VJ Battle na Interference Festival. Od 2008 roku prowadzący warsztaty i zajęcia z zakresu animacji I wizualizacji.  Rezydent klubów Sfinks 700, Redlight, B90 i Sassy.
www.derubare.com
https://vimeo.com/derubare

ZMIEŃ WIELKOŚĆ TEKSTU
ZMIEŃ KONTRAST