
Serdecznie zapraszamy na spotkanie, w ramach finisażu wystawy Hanny Nowickiej „Perypetia”, które odbędzie się w niedzielę 14 stycznia o godzinie 12.00.
O strategiach artystycznych i praktykach kuratorskich z artystką Hanną Nowicką i kuratorką wystawy Mariolą Balińską rozmawiać będzie Magdalena Ujma.
Wystawa Hanny Nowickiej „Perypetia” to prezentacja obiektów, instalacji, fotografii oraz realizacji wideo powstałych od końca lat 80. XX wieku po czasy współczesne. Tytuł ekspozycji został zaczerpnięty z greckiego słowa peripéteia, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza „nagłą zmianę”. Wystawa ukazuje bogaty dorobek artystki, uwzględniając jej przełomowe prace, m.in.: „Kolumnę Kurzu” (1988-1993) czy „Sześć obrazów o bliskości” (1996), poprzez które dokonała ona zwrotu w swojej twórczości w stronę poszerzenia obszarów artystycznych, wyznaczających nowatorskie kierunki jej zainteresowań jako artystki-malarki. Wstęp na spotkanie w cenie biletu
Podziękowania: Muzeum Narodowe w Szczecinie, NOMUS Nowe Muzeum Sztuki, Dział Muzeum Narodowego w Gdańsku
Patroni medialni: artinfo.pl, esopot.pl, Prestiż, Szum, Zawsze Pomorze
Hanna Nowicka, ur. 1962 w Szczecinie, profesorka sztuk plastycznych. W latach 1982 – 1987 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku, gdzie uzyskała dyplom w Pracowni Malarstwa prof. Kazimierza Ostrowskiego (1987). W latach 1988 – 2013 była zatrudniona na Wydziale Malarstwa gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 2013 pracuje jako profesorka Akademii Sztuki w Szczecinie na Wydziale Malarstwa. Jest wielokrotną stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Pomorskiego. Jest także laureatką stypendiów pobytowych: Meklemburskie Centrum Sztuki Schloss Pluschow, Civitella Ranieri Foundation. Jej prace były prezentowane między innymi na wystawach indywidualnych: Perito Moreno w Instytucie Sztuki Wyspa w Gdańsku (2011), Kolumna Kurzu w ramach pokazów nabytków do kolekcji Nowe Otwarcie w Muzeum Narodowym w Gdańsku w Pałacu Opatów (2012), Monady w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2023). Artystka brała udział w licznych wystawach zbiorowych m.in.: Dzień jest za krótki. Kilka opowieści biograficznych w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu (2014), Alternativa 2016. Uszczerbki i Straty. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Wizualnych w Hali B50 w Gdańsku (2016), Uniezwyklenie. Międzynarodowy Festiwal Sztuki w Przestrzeni Publicznej. Otwarte Miasto 2017 w Lublinie (2017), Zmiennokształtność. Eisenstein jako metoda w Muzeum Sztuki w Łodzi (2018), Kolekcja w działaniu w NOMUS Nowe Muzeum Sztuki w Gdańsku (2021), Wyczulone. Fotografki XX i XXI wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku, w Oddziale MNG Zielona Brama (2022). Jej prace znajdują w kolekcjach publicznych: Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Nowe Muzeum Sztuki Współczesnej NOMUS w Gdańsku, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Fundacja Signum oraz kolekcjach prywatnych w Polsce, Niemczech, Francji, USA i Danii. Mieszka i pracuje w Gdyni i Szczecinie. Tworzy fotografie, instalacje, wideo i malarstwo.

Mariola Balińska – kuratorka, autorka tekstów o sztuce, wykładowczyni akademicka. Ukończyła studia magisterskie z historii sztuki na wydziale Filologiczno – Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego (2003 r.) oraz studia magisterskie z biologii na wydziale Biologii, Geografii i Oceanologii Uniwersytetu Gdańskiego (2000 r.). W 2004 r. odbyła staż w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie w Dziale Publikacji i Audytorium (współpraca z magazynem „Obieg”) oraz w Kentler Gallery w Nowym Jorku w 2005 r. Jest kuratorką ponad 30 wystaw indywidualnych i zbiorowych m.in.: w Kolonii Artystów w Galerii Mm, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Zbrojowni Sztuki w Gdańsku, Bibliotece Polskiej w Paryżu, Składnicy Sztuk oraz BWA w Olsztynie oraz Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. W latach W 2017 r. otrzymała Nagrodę specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego za zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury na rzecz mieszkańców województwa pomorskiego. Wystawa Fête Funèbre, której była współautorką, otrzymała w 2017 r. Pomorską Nagrodę Artystyczną. W praktyce kuratorskiej porusza wątek widoczności kobiet artystek w obszarze sztuk wizualnych, zwłaszcza w realizowanych wystawach m.in.: Barbary Yoshidy 80 portretów, Jacqueline Livingston. W cieniu feminizmu. Na obrzeżach sztuki amerykańskiej lat 60. i 70 XX w., Hildegard Skowach Ogród Marty czy Gunduli Friese Esej o czasie. Pracuje w Muzeum Narodowym w Gdańsku w Dziale NOMUS Nowym Muzeum Sztuki.

Magdalena Ujma – krytyczka i historyczka sztuki, kuratorka wystaw sztuki współczesnej. Od 2018 roku jest związana z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, gdzie jako kustoszka opiekuje się kolekcją, od 2021 – z Akademią Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, gdzie kieruje czasopismami „Restart” i „Elementy”, a także prowadzi działalność dydaktyczną. Obecnie wiceprezeską Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyki Sztuki AICA. Jest jedną z założycielek Seminarium Feministycznego. Mieszka w Krakowie.
