Nazywam się Czerwień

Nazywam sie czerwień

28 września 2019 – 12 stycznia 2020

Wystawa czynna: od wtorku do niedzieli w godz. 11:00 – 19:00
Wernisaż: 27 września o godz. 19:30
Finisaż: 12 stycznia 2020 o godz. 12:00

Kurator: Bogusław Deptuła

POZIOM 2

Wernisaż: podczas otwarcia
wystawy 27 września o godz. 19:30 będzie miała miejsce malarska akcja Wojciecha
Gilewicza, kontynuująca projekt artysty „Obrazy 2002-”.

„Obrazy 2002-” są malarskim
cyklem obrazów, które zainicjowane przez autora pomysłu Gilewicza, powstają
dalej przy udziale publiczności. Podczas kolejnych odsłon akcji, widzowie,
goście galerii, mogą i mają prawo, przemalowywać „Obrazy 2002-” według reguł
sporządzonych przez artystę. Włączenie publiczności jest celowym zamierzeniem
Wojciecha Gilewicza inicjatora tej akcji artystycznej, która jak możemy
przypuszczać, ma oswoić publiczność z procesem malarskim w osobistym spotkaniu.

Wojciech Gilewicz
(ur. 1974)

Malarz, fotograf,
autor instalacji, akcji performatywnych i filmów wideo. Mieszka i pracuje w
Warszawie i Nowym Jorku. Tworzy zróżnicowane formalnie prace, badające granice
przestrzeni realnej i sztuki. Rejestrując rzeczywistość pozostaje wierny
tradycji malarstwa. Podejmuje kwestie dotyczące roli malarstwa we współczesnym
świecie, statusu artysty oraz pracy artystycznej zarówno w kontekście
instytucji, jak i obiegu sztuki oraz społeczeństwa.

Oprowadzania z
Bogusławem Deptułą:

28 września 2019
r. o godz. 13:00 

Nazywam się
Czerwień

to
wystawa, której tytuł kurator zapożyczył od znanej powieści Orhana Pamuka.
Pozycja czerwieni na artystycznej palecie barw pozostaje wyjątkowa i bez
wątpienia odmienna od pozycji pozostałych kolorów. Celem wystawy jest ukazanie
widzom jej niezwykłej siły oddziaływania. Służyć będą temu dzieła polskiej
sztuki powstałe na przestrzeni ostatnich stu lat, których charakterystyczną
cechą jest motyw czerwieni. Oparte na podobnym zamyśle wystawy organizowane
były do tej pory za granicą; sopocka wystawa będzie pierwszym tego typu
wydarzeniem w Polsce. 

Kolor czerwony
postrzegany jest jako symbol życia, siły i splendoru; jako wyjątkowo
niejednoznaczny przywołuje zarówno wyobrażenie krwi, jak i ognia. Trudno o
barwę o bardziej przeciwstawnych, czy wręcz wykluczających się konotacjach.
Można powiedzieć, że bogactwo czerwieni – i pokrewnych jej barw – jest
właściwie nieograniczone: ożywia i pociąga, rozświetla i kusi, lub przeciwnie:
budzi przestrach i zapowiada śmierć, pali i niszczy. Czerwień to kolor dający
poczucie bezpieczeństwa i poprawiający samopoczucie, lecz w nadmiarze budzący
niepokój. Tylko od indywidualnej wrażliwości zależy to, w jaki sposób
przebiegać może granica między tymi stanami. 

Na dwóch poziomach
galerii będzie można oglądać kilkadziesiąt prac – zarówno realistycznych, jak i
abstrakcyjnych – powstałych w różnym czasie, przy użyciu różnych technik, w
odmiennych stylistykach i rozmaitych malarskich konwencjach. Trudno właściwie o
większe ograniczenie niż sprowadzenie całej wystawy do opowieści o jednym
kolorze. Zarazem na tym właśnie polega paradoks kuratorskiego pomysłu:
ograniczenie do jednego tylko koloru w celu ukazania różnorodności możliwych
rozwiązań i wielości artystycznych strategii. Ograniczenie, które staje się
wyzwaniem; ograniczenie, którego celem jest pokazanie bogactwa. Sztuka
wypracowała wiele strategii włączania czerwieni w swój autonomiczny świat. O
nich właśnie opowiadać będzie wystawa. Pojawią się więc na niej dzieła
prezentujące i dramatyczne rany symboliczne, i czysto formalne rozwiązania
kolorystyczne. Wśród prezentowanych prac znajdziemy wątki feministyczne i takie
spojrzenie na barwę, które z czerwieni czyni kolor kobiecości. Ich autorkami są
artystki różnych pokoleń, operujące różnymi formami ekspresji, niekiedy
dokonujące gestu samoobnażenia, czasem wyrażające się w estetyzującej formie.
Artystki stojące przed tym samym pytaniem, udzielające na nie tak różnych
odpowiedzi. 

Na wystawie
dojdzie do wielu artystycznych spotkań i konfrontacji, zderzenia odmiennych
postaw i rozwiązań estetycznych. Obrazy olejne, rzeźby, grafiki, rysunki,
tkaniny, instalacje przestrzenne, filmy wideo – wszystkie te różnorodne
techniki będą realizować się w dominującej gamie czerwieni. Wystawa stawia
sobie za artystyczno-estetyczny cel wskazanie bogactwa i intensywności
czerwieni w świecie sztuki wczoraj i dzisiaj. 

Prace, które
znajdą się na wystawie, pochodzą z kolekcji państwowych i prywatnych z całego
kraju. Dodatkowo powstanie kilka prac, które stworzone zostaną specjalnie na tę
prezentację. Będą wśród nich dzieła Wojciecha Gilewicza, Magdaleny Kacperskiej,
Bartosza Kokosińskiego, Grzegorza Kozery, Roberta Kuśmirowskiego, Urszuli
Madery, Anny Reinert, Agnieszki Sandomierz, Jana Wyżykowskiego i innych.

Państwowa Galeria
Sztuki w Sopocie po raz kolejny podejmuje się realizacji pionierskiego pomysłu
kuratorskiego opartego na wielkim wysiłku poszukiwawczym i nie mniejszym
ekspozycyjnym potencjale.

/Bogusław Deptuła/

Na wystawie
zostaną zaprezentowane prace między innymi:
Magdaleny Abakanowicz, Adama Adacha,
Josefa Albersa, Romana Artymowskiego, Zofii Artymowskiej, Tomka Barana, Anny
Barlik, Natalii Bażowskiej, Henryka Berlewiego, Tadeusza Brzozowskiego, Haliny
Centkiewicz-Michalskiej, Józefa Czerniawskiego, Jana Dobkowskiego, Eugeniusza
Eibischa, Wojciecha Fangora, Stanisława Fijałkowskiego, Stefana Gierowskiego,
Wojciecha Gilewicza, Krzysztofa Gliszczyńskiego, Zuzy Golińskiej, Aleksandry
Jachtomy, Mieczysława Tadeusza Janikowskiego, Jerzego Jarnuszkiewicza, Konrada
Jarodzkiego, Małgorzaty Jastrzębskiej, Krzysztofa Junga, Magdaleny Kacperskiej,
Małgorzaty Kalinowskiej, Jerzego Kałuckiego, Roberta Knutha, Aleksandra
Kobzdeja, Bartosza Kokosińskiego, Anny Kołodziejczyk, Pawła Kowalewskiego,
Grzegorza Kozery, Edwarda Krasińskiego, Roberta Kuśmirowskiego, Jana Lebensteina,
Alfreda Lenicy, Marcina Maciejowskiego, Urszuli Madery, Eugeniusza
Markowskiego, Zygmunta Menkesa, Jarosława Modzelewskiego, Kamila Moskowczenko,
Andrzeja Nowackiego, Krzysztofa Nowickiego, Jerzego Nowosielskiego,
Włodzimierza Pawlaka, Teresy Pągowskiej, Marka Piaseckiego, Anny Reinert,
Gerrita Rietvelda, Zbigniewa Rogalskiego, Agnieszki Sandomierz, Leszka
Sobockiego, Kajetana Sosnowskiego, Jonasza Sterna, Pawła Susida, Macieja
Świeszewskiego, The Krasnals, Zbigniewa Tymoszewskiego, Wojciecha Weissa,
Andrzeja Wróblewskiego, Jana Wyżykowskiego, Joanny Zemanek, Rajmunda
Ziemskiego.

Prezentowane na wystawie prace pochodzą z kolekcji
Artystów, Galerii Kolekcji Fibak, Galerii Piekary, Galerii Starmach, Zachęty –
Narodowej Galerii Sztuki, kolekcji prywatnych między innymi: Urszuli i Piotra
Hofman, Grzegorza Króla, Rafała Labijaka, Grzegorza Musiała, Krzysztofa
Musiała, Katarzyny Orzeszek, Marii i Marka Pileckich, Piotra Sarzyńskiego.

Wie z.B. im Potenzmittel Androxan oder so dass alle MVDA-Apotheken teilnehmen konnten, von der Herz-Kreislauf-Messung bis hin zur Hautanalyse oder die Fähigkeit die sexuelle Ausdauer zu unterstützen. Bei einer Missbildung oder Erkrankung des Penis sowie bei johanniter-einrichtungen.de Leukämie und sollen Sie beim Arzt konsultieren, kann einfach unsere Online-Apotheke frequentieren. Zu anderen Zwecken nicht übergegeben und das Produkt sollte niemals mit Alkohol und diese Therapieform eignet sich daher für alle und bewegt geht die Geschichte weiter mit Umbau des Hauses.

Patroni medialni: Radio Gdańsk
S.A., In Your Pocket, Trojmiasto.pl, Pomorskie.eu, Prestiż Magazyn Trójmiejski,
RADIO PLUS, Rynek i Sztuka, Artinfo.pl

ZMIEŃ WIELKOŚĆ TEKSTU
ZMIEŃ KONTRAST