11 maja – 24 czerwca 2018
Wystawa czynna:
do 21 czerwca od wtorku do niedzieli w godz. 11:00 – 19:00od 22 do 24 czerwca codziennie w godz. 10:00 – 20:00
Wernisaż: 10 maja 2018 o godz. 19:30
POZIOM 0
„Józef Robakowski. Baczność! Wysokie napięcie!”
kurator: Cezary Pieczyński
Współorganizator: Galeria Piekary
Państwowa
Galeria Sztuki w Sopocie zaprasza na wernisaż monograficznej wystawy
jednego z najwybitniejszych polskich artystów XX i XXI w., który odegrał
niebagatelną rolę w kształtowaniu powojennego oblicza sztuki – Józefa
Robakowskiego.
Na wystawie pt. „Józef Robakowski. Baczność! Wysokie napięcie!”
prezentowane są prace z kolekcji artysty oraz kolekcji prywatnych z
całego okresu działalności twórczej Józefa Robakowskiego w różnych
technikach artystycznych od prac z wczesnego okresu twórczości, jak np. 4
pola ostrości czy Dmuchana głowa, po ostatnie realizacje.
W
okresie studiów w Toruniu Józef Robakowski interesował się przede
wszystkim fotografią, fotokolażami oraz fotoobiektami (od 1960 r.;
fotografiami, które odrywały się od standardowo płaskiej powierzchni
materiału fotograficznego i zyskiwały trójwymiarowość, ulegały
uprzestrzennieniu). Lata 70. w twórczości Robakowskiego to początki
cyklu Kąty energetyczne, szeroko eksponowanego na wystawie, który spajał
różnorodne zainteresowania artysty i był realizowany w różnych mediach,
od prac na papierze, fotografii, prac akrylowych, instalacji, poprzez
wideo i film, a także koncepcje teoretyczne. Działania te były „[…]
wyrazem fascynacji problemem istnienia KĄTÓW jako swego rodzaju
geometrii intuicyjnej” (Józef Robakowski, 1979-1997).
Wiele
kanonicznych dla twórczości Robakowskiego filmów powstało w trakcie
działania Warsztatu Formy Filmowej, przykładem może być prezentowany na
sopockiej wystawie wideoperformance Idę z 1973 roku, w którym artysta
nagrywa własną wspinaczkę po schodach, a film (dźwięki, ruchy kamery,
kadry) jest ściśle zespolony z ciałem artysty.
Spora część prac
Józefa Robakowskiego ma charakter autobiograficzny – przykładem jest
wideo O palcach z 1982 roku. Każdy z palców obdarzony zostaje własną
historią.
W 1989 roku artysta nagrywa Moje Videomasochizmy –
dokamerową parodię działań performatywnych ówczesnych artystów, w
których okaleczali się. Robakowski posługując się różnymi narzędziami
(np. grzałka do wody), i dbając o realistyczne efekty dźwiękowe, odgrywa
tortury na własnej twarzy. Kontynuacją tego pomysłu był performance
Jestem elektryczny z 1996 roku, który odbył się w studiu telewizyjnym (z
transmisją na żywo i przy udziale publiczności). Robakowski prosił
poszczególne osoby o „dokręcenie” napięcia na specjalnie zaprojektowanym
urządzeniu, do którego się podpiął.
Józef Robakowski (ur.
20 lutego 1939 r.) to artysta, który realizuje się w takich mediach jak
fotografia, wideo, film i kino poszerzone, instalacja, performance, ale
również techniki tradycyjne, np. na papierze. Studiował historię sztuki
na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w
Toruniu, co mocno wpłynęło na jego twórczość, za pomocą której
niejednokrotnie poddaje analizie i badaniu samo medium. Już w Toruniu
działał aktywnie w wielu grupach artystycznych: Oko (1960), Zero-61
(1961-1969), Krąg (1965-1967), Studencki Twórczy Klub Filmowy „Pętla”
(1960-1966). Warto zwrócić szczególną uwagę na grupę Zero-61, której
założeniem było odcięcie się od kontekstu politycznego oraz aktualnych
tendencji estetycznych, co determinowało zrzeszonych studentów do
eksperymentów z danym medium.
Robakowski uczęszczał także do
Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi,
gdzie studiował na Wydziale Operatorskim, a obecnie jest profesorem
tejże uczelni. Tam również od początku aktywnie uczestniczył w życiu
artystycznym współorganizując Warsztat Formy Filmowej (1970-1977) i
Telewizyjną Grupę Twórczą STACJA „Ł” (1991-1992). Na uwagę zasługuje
Warsztat Formy Filmowej, który przez wzgląd na są awangardowość działał
niezwykle ożywczo na ówczesną, polską scenę artystyczną, ale też którego
specyfika pozwoliła dookreślić drogę twórczą samego Józefa
Robakowskiego. Jedną z najważniejszych idei Warsztatu Formy Filmowej,
podobnie jak toruńskiej grupy Zero-61, było sprawdzanie granic medium,
szukanie nowych sposobów wyrazu artystycznego – poza wytyczonymi przez
Uczelnię regułami i propagowanymi koncepcjami. Od 1978 roku, i po dziś
dzień, prowadzi Galerię Wymiany, czyli prywatną galerię sztuki
współczesnej, której głównym celem jest „wymiana myśli artystycznej,
powodowanie fermentu i wskrzeszanie twórczych inicjatyw”. Pełnił funkcję
redaktora takich wydawnictw jak „Nieme kino” i „Pst!”.
The
State Gallery of Art in Sopot is proud to invite you to a preview of a
monographic exhibition showing the oeuvre Józef Robakowski, one of the
most eminent Polish artists of the 20th and 21st century, whose
contribution to Polish post-war art simply cannot be overstated.
The exhibition entitled Józef Robakowski. Danger! High Voltage! features
works from the collection of the artist as well as private collections,
spanning Robakowski’s entire creative output in the various techniques
he employed, from the early period—with pieces such as 4 Fields of Focus
or Inflated Head – to his final works.
During his studies in Toruń
Józef Robakowski was interested chiefly in photography, photocollages
and photoobjects (from 1960 onwards; the latter departed from the
default, flat surface of the photographic material and gained a
three-dimensional aspect, becoming spatialized). The 1970s saw
Robakowski embark on Energetic Angles, a series widely present at the
exhibition, as it amalgamated various interests of the artist and
utilized a range of media, from paper, photography, acrylics,
installations, to video and film as well as theoretical concepts. These
projects “[…] embodied the fascination with the existence of ANGLES as a
kind of intuitive geometry” (Józef Robakowski, 1979-1997).
Numerous
canonical films in Robakowski’s oeuvre were made as part of the
Workshop of Film Form, such as the 1973 video-performance I’m Going that
audiences will be able to see at the Sopot exhibition, in which the
artist records himself climbing the stairs while the film itself
(sounds, movements of the camera, shots) are almost intrinsically
coupled with the body of the artist.
A fair proportion of works
created by Robakowski are autobiographical ones, for instance the video
entitled About Fingers, made in 1982, where each finger is endowed with
its own story.
In 1989, Robakowski created My Video-Masochisms, a
parody-to-camera echoing performative projects of the then artists in
which the latter would resort to self-mutilation. Using various devices
(e.g. portable water heater) and taking care to provide the
accompaniment of realistic sound effects, the artist acted out tortures
performed on his face. The concept found its continuation in the
performance I Am Electric (1996), which took place in a television
studio (with a live broadcast and audience participation). Robakowski
would ask individual persons to “crank up” the voltage on a specially
designed device, the power from which ran through his body via cables.
Józef Robakowski
(born February 20th, 1939) is an artist whose creative potential is
released in a range of media, such as photography, video, film and
expanded cinema, installation, performance, as well as traditional
techniques, e.g. on paper. Robakowski studied art history at the Faculty
of Fine Arts, Nicolaus Copernicus University in Toruń, which proved to
have a substantial influence on his work, as he has often analyzed and
studied the medium itself. While in Toruń, Robakowski was an active
contributor to many art groups, such as Oko (1960), Zero-61 (1961-1969),
Krąg (1965-1967), or Students’ Creative Film Club “Pętla” (1960-1966).
Zero-61 is exceptionally noteworthy, as its members subscribed to
isolation from political contexts and current aesthetic tendencies,
which fostered intense experimentation with a medium of their choice.
Robakowski
also attended the programme at the Faculty of Cinematography, Łódź Film
School, where he is now a professor. From the very outset, he was an
active participant of the artistic life there, co-organizing the
Workshop of Film Form (1970-1977) and the Creative Television Group
STACJA “Ł” (1991-1992). The former deserves particular attention, both
because its avant-garde inventiveness had a singularly invigorating
influence on the Polish art scene at the time, and due to the fact that
its unique profile enabled Robakowski’s own creative path to
crystallize. One of the most important premises adopted by the Workshop,
which in this respect was akin to the Zero-61 group, was testing the
boundaries of the medium and seeking new means of artistic expression
that transgressed on the rules imposed by the School and went beyond the
concepts in vogue. Since 1978, Robakowski has been running the Exchange
Gallery, a private gallery of contemporary art, which aims to foster
“exchange of artistic thought, stir thing up, and incite creative
initiative. Also, Robakowski contributed as editor to such publications
as Nieme kino and Pst!.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszy Promocji Kultury.