Józef Czerniawski (1954 – 2021). Malarstwo. In memoriam.

Józef Czerniawski 1954 - 2021

Wystawa czynna do 19 października

Józef Czerniawski urodził się w 1954 roku w Myśliborzu, studiował na Wydziale Malarstwa PWSSP w Gdańsku, dyplom obronił w 1977 roku w pracowni profesora Kazimierza Śramkiewicza. Przez lata prowadził Pracownię Rysunku i Malarstwa na ASP w Gdańsku. Był współzałożycielem grupy artystycznej COX oraz współzałożycielem i prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Integracji Kultur i Sztuki Jeden Świat z siedzibą w Sopocie. Laureat licznych nagród, m.in. wyróżnienie na IV Biennale Sztuki Gdańskiej, BWA Sopot (1985), zwycięstwo w kategorii Malarstwo oraz Grand Prix, Nagroda Marszałka Województwa Pomorskiego na I Triennale Sztuki Pomorskiej, PGS w Sopocie (2013), Nagroda Prezydenta Miasta Sopotu w Dziedzinie Kultury i Sztuki (2013). Uzyskał odznakę honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2013). Zrealizował wiele wystaw indywidualnych. Jego obrazy znajdują się w kolekcjach państwowych w Polsce oraz zbiorach prywatnych w kraju i za granicą. Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie ma w swoich zbiorach kilkanaście płócien artysty.

Wystawy indywidualne Józefa Czerniawskiego organizowane przez PGS:

  • 2018 – „Józef Czerniawski. Inne Pejzaże”
  • 2014 – „Obrazy”, Lwowska Narodowa Galeria Sztuki, Lwów
  • 2013 – „Józef Czerniawski – Obrazy”
  • 2010 – „Obrazy –Józef Czerniawski”, Grodzieńska Sala Wystawowa, Grodno
  • 2001 –„ Józef Czerniawski”, wystawa z cyklu Artyści Sopotu na stulecie miasta

Pejzaż można zobaczyć i namalować na nieskończenie wiele sposobów. Józef Czerniawski znalazł własny, niepodrabialny zapis pejzażowej rzeczywistości, balansując między odtworzeniem a stworzeniem go na nowo.

Nie są to konkretne przestrzenie, pola, drogi czy łąki. To ich idee zapisywane własnym malarskim alfabetem, który musiał stworzyć na potrzeby swoich obrazowych krajobrazów. Tak dzieje się nawet w przypadku obrazów, które przy pierwszym spotkaniu, nie ujawniają tej inspiracji. Często bowiem są subtelną grą między tym co ujawnić, zaprezentować przedstawić, a tym co ukryć, schować, by pozostały enigmatyczne i niejako nierozpoznane. Malarz bawi się naszymi wizualnymi przyzwyczajeniami, by nie powiedzieć – lenistwem w patrzeniu. Jednak równie często i chętnie robi nam niejako prezenty, ujawniając wszelkie tropy od razu i bez żadnych gier, ukazując w pełni pochodzenie obrazowych form.

Pejzaż to bez wątpienia pierwsza największa inspiracja jego dzieł, ale istnieje również inna. Ta druga, może nawet jest bardziej wyrazista, ale zarazem trudniejsza do odkrycia, choć jest na samym wierzchu, ba wręcz wychodzi z wielu jego obrazów … Sztuczne futra i tkaniny, tapety i koronki, gotowe sztukaterie i panele, czyli gotowe materiały kupione w sklepach krawieckich, czy marketach budowlanych, wybierane przez artystę – w jego rękach i wyobraźni przemieniają się w obrazy. Wzorzyste, pasiaste czy workowate – nabite na blejtram zjawiają się na wystawach jego obrazów. Czasem łączy po kilka różnych faktur wzorów w jednym „obrazie”, czasem ów materiał jest zupełnie wystarczający sam w sobie i staje się kolejnym dziełem.

  • Bogusław Deptuła, fragment tekstu do katalogu wystawy „Józef Czerniawski. Inne Pejzaże”, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, 2018
ZMIEŃ WIELKOŚĆ TEKSTU
ZMIEŃ KONTRAST