Henryk Cześnik „Wotywy motywne i inne historie”

Henryk Cześnik „Wotywy motywne i inne historie”
  • Wernisaż: 12.05.2022, godz. 18:00
  • Wystawa czynna do 26.06.2022, wtorek – niedziela 11.00 – 19.00

Henryk Cześnik w swoim malarstwie doskonale opanował (..) postmodernistyczny język sztuki. Od lat 80-tych XX wieku odnosi artystyczne sukcesy, konsekwentnie budując swój zdefiniowany i jasno rozpoznawalny styl. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, również jej absolwent, całe swoje życie artystyczne związany z Sopotem. Sopot to dla Niego „genius loci”.

Jego pracownia artystyczna znajduje się obok legendarnej Willi Bergera, gdzie mieściła się siedziba Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych. Artysta jest godnym kontynuatorem tej „romantycznej cyganerii”, która „emanowała specyficznym klimatem, w którym można było się zakochać, którym można było się zachłysnąć i który nadawał ton całej kulturze Wybrzeża”.[1]

Sopot ma magiczną moc stwarzania i rodzenia artystów a przynajmniej ich przyciągania. Ma w sobie „niezdrowy” urok uzdrowiska połączony z orgiastycznym zapamiętaniem miasta bohemy. Jest w nim tyle samo dumy, co ludycznego błazeństwa. Upojna radość życia miesza się tu z piętnem choroby  i śmierci. Jego ulicami spacerują Artyści pod rękę z Błaznami i Kuglarzami a w oku mijanego niepozornego przechodnia jest widoczny błysk szaleństwa. To tworzy niezwykły i wręcz magiczny klimat do tworzenia, do groteskowego postrzegania świata z nutą ekspresjonizmu.

Henryk Cześnik kocha swój nihilistyczny i nienaturalny świat. To jego i tylko jego wewnętrzny portret człowieka a właściwie ludzkości. To taki irracjonalny obraz homo sapiens, który sam siebie nazywa istotą  ponoć racjonalną. Dlatego bohaterami jego płócien są zdeformowane karykatury postaci – rozerwane, rozczłonkowane, zdeformowane i chyba przeraźliwie samotne w tej swojej ucieczce od rzeczywistości, która tak boli, że aż rozrywa. To świat szczery i prawdziwy a jednocześnie metafizycznie egzystencjalny. Cierpienie i ból ma tutaj swój kolor, przestrzeń, temperament a nawet swoistą romantykę. Czy to jest możliwe?

W obrazach Henryka Cześnika wszystko wydaje się możliwe. Tylko On potrafi nieznośny urok dekadencji łączyć z doświadczalną a jednocześnie wątpliwą romantycznością cielesności. Tylko On z mitu i symbolu konia w malarstwie polskim (a nawet europejskim) wyciąga sarkazm i ironię, w dodatku fascynującą. Tylko on „szlachetne i dramatyczne” wątki traktuje z przewrotnym dystansem, jednocześnie nadając im tylko sobie charakterystyczny rys.

W swojej twórczości odważnie mierzy się nie tylko z symboliką siedmiu grzechów głównych, ale przede wszystkim z całym dosłownym doświadczeniem „wygnania z raju”. Skutkiem tego jest samotność, choroba, cierpienie, szaleństwo i dojmujące uczucie, że życie czasami boli, bólem prawdziwym i doświadczalnym.

Małgorzata Paszylka-Glaza (fragment tekstu z katalogu wystawy)

[1]Cytat za: B. Świąder-Puchowska, Myślenie obrazem. Gdańskie teatry plastyków w latach 50. i 60. XX wieku, Gdańsk 2018, ISBN 978-83-7865-761-3, s. 58.


Henryk Cześnik

Urodził się 12 kwietnia 1951r w Sopocie. W latach 1972-1977 studiował w Wyższej Szkole Sztuk plastycznych w Gdańsku. Dyplom uzyskał w pracowni prof. Kazimierza Ostrowskiego. Od 1979 r. jest zatrudniony w macierzystej uczelni. W 1994 r. uzyskał tytuł profesora nadany przez Prezydenta RP. Obecnie prowadzi pracownię malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jest autorem wielu recenzji w przewodach doktorskich, habilitacyjnych, profesorskich a także esejów do katalogów promujących twórczość polskich artystów. Zajmuje się aranżacją wystaw. Był bohaterem wielu teatrów malarstwa performatywnego zarówno w kraju jak i zagranicą. Miał kilkadziesiąt wystaw indywidualnych w znaczących galeriach i muzeach w kraju i zagranicą. Jest laureatem licznych ogólnopolskich nagród artystycznych i wyróżnień, między innym: Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Zasłużony dla Kultury Polskiej, Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego, Pomorskiej Nagrody Artystycznej, Nagrody Rektorskiej I stopnia. Jego prace znajdują się w muzeach, galeriach oraz prywatnych kolekcjach sztuki w kraju i zagranicą. 


  • Wystawę zorganizowano dzięki wsparciu finansowemu Miasta Sopotu
  • Patronat medialny: Polskie Radio Gdańsk, Esopot.pl, magazyn Linia, Magazyn Trójmiejski Prestiż, Pomorskie.eu, Artinfo.pl, InYourPocket, Trójmiasto.pl


Sprawdź co jeszcze mamy dla Ciebie! 👇


Aleksandra Szewczuk Alicja Kubicka Andrzej Fibak Austria bujność dzieci edukacja festiwal festiwal fotografii FFWRS fotografia godziny wstępu hestia horno-popławski katalog katalogi koncert konkurs krzysztof nowicki maciej szemelowski maja murawska malarstwo nowe media Open Source Art Festival oprowadzanie oprowadzanie kuratorskie paszporty polityki spotkanie autorskie staniszewski stan wyjątkowy stryjec sztuka ukraińska teresa pągowska ukraina warszta warsztat warsztaty warsztaty dla dzieci wojciech fułek wykład wystawa wystawa fotografii wystawa malarstwa wystawa sztuki wystawy

ZMIEŃ WIELKOŚĆ TEKSTU
ZMIEŃ KONTRAST