Osoby artystyczne | Magdalena Abakanowicz / Edna Baud / Anna Baumgart / Ewa Bloom Kwiatkowska / Agata Bogacka / Pamela Bożek, Zaira Avtaeva, Khava Baskhanova, Liana Borchashvilli, Ayna Maltsagova, Zalina Tavgereeva, Makka Visengirieva / Karolina Breguła / Urszula Broll / Agnieszka Brzeżańska / Bogna Burska / Ewa Ciepielewska / Cipedrapskuad (Dominika Olszowy i Maria Toboła) / C.U.K.T. Centralny Urząd Kultury Technicznej (Rafał Ewertowski, Mikołaj Robert Jurkowski, Artur Kozdowski, Jacek Niegoda, Maciej Sienkiewicz, Piotr Wyrzykowski) / Martyna Czech / Iwona Demko / Marta Deskur / Monika Drożyńska / Olga Dziubak / Efka_s (Ewa Potocka) / Barbara Falender / Teresa Gierzyńska / Good Girl Killer (Magda Jędra i Anna Steller) / Katarzyna Górna / Justyna Górowska / Grupa Sędzia Główny (Aleksandra Kubiak i Karolina Wiktor) / Aneta Grzeszykowska / Małgorzata Gurowska / Izabella Gustowska / Dobro Hada-Jasikowska / Elżbieta Jabłońska / Anna Janczyszyn-Jaros / Zuzanna Janin / Edka Jarząb / Marzena Kawalerowicz / Dominika Kowynia / Ola Kozioł / Barbara Kozłowska / Katarzyna Kozyra / Elka Krajewska / Zofia Kulik / Ewa Kuryluk / Anna Kutera / Anka Leśniak / Zbigniew Libera / Natalia LL / Kasia Malejka / Cecylia Malik / Monika Mamzeta / Jolanta Marcolla / Małgorzata Markiewicz / Martyna Miller / Małgorzata Mirga-Tas / Magda Moskwa / Iwona Teodorczuk-Możdżyńska / Teresa Murak / Ania Nowak / Hanna Nowicka / Irena Nawrot / Dorota Nieznalska / Anna Okrasko / Paulina Ołowska / Anna Orbaczewska / Ewa Pachucka / Ewa Partum / Joanna Pawlik / Maria Pinińska-Bereś / Krystyna Piotrowska / Plenum Osób Opiekujących Się (Katarzyna Kania, Weronika Morawiec, Adu Rączka, Anna Steller, Dorota Walentynowicz, Anna Witkowska) / Anna Płotnicka / Dorota Podlaska / Aleka Polis / Eliza Proszczuk / Mariola Przyjemska / Joanna Rajkowska / Alicja Rogalska / Beata Rojek, Sonia Sobiech, Zofia Reznik / Marta Romankiv / Filipka Rutkowska / Jadwiga Sawicka / Ala Savashevich / Jana Shostak / Aleksandra Ska / Agata Słowak / Alina Szapocznikow / Adela Szwaja / Teresa Tyszkiewicz / Wiola Ujazdowska / Alicja Wahl / Bożena Wahl / Krzysztof Wodiczko / Zorka Wollny / Julia Woronowicz / Ewa Zarzycka / Agata Zbylut / Liliana Zeic / Alicja Żebrowska / Paweł Żukowski / Hanna Żuławska.
Performance’y na otwarcie wystawy | Ola Kozioł, Good Girl Killer: Anna Steller i Magda Jędra
Wernisaż: 18 października godz.18:00
Czas trwania wystawy: 19 października 2024 – 2 lutego 2025
Kolektyw kuratorski: SemFem: Anka Leśniak, Karolina Majewska-Güde, Paulina Olszewska, Agnieszka Rayzacher, Dorota Walentynowicz
Partnerzy: Fundacja Artystyczna Podróż Hestii, STU ERGO Hestia S.A., STUDIO teatrgaleria, Galeria Studio Warszawa
Matronat: AICA Sekcja Polska, Stowarzyszenie Kongres Kobiet
Matronat honorowy: Ministerstwo Kultury I Dziedzictwa Narodowego
Mecenat: Arte Agitur, Dariusz Szymczak, Kolekcja Anny Pawelak, Fundacja im. Heinricha Bölla w Warszawie
Główna koordynatorka PGS: Andżelika Kliś
Koordynatorki PGS: Mariola Balińska, Kamila Czosnyk, Michalina Domoń, Anna Zalewska – Andruszkiewicz
Współpraca przy koordynacji: Małgorzata Dawidowska
Identyfikacja wizualna: Zuzia Derlacz, Małgorzata Gurowska
Komunikacja i marketing: Alina Balcerek – Budźko
Program edukacyjny: Iwona Zając, Paula Nastały
Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej to największa dotychczas zorganizowana prezentacja polskiej sztuki feministycznej ostatnich pięciu dekad.
Na trzech piętrach Państwowej Galerii Sztuki zaprezentujemy prace blisko stu osób artystycznych. Ekspozycja obejmie dzieła reprezentujące różne formy wyrazu, od malarstwa i rzeźby po instalacje, performance oraz sztukę multimedialną.
Wystawa, przygotowana przez kuratorski kolektyw SemFem ma na celu nie tylko prezentację twórczości artystek feministycznych, ale także głębsze zrozumienie roli, jaką feminizm odgrywa w kształtowaniu współczesnej sztuki polskiej. Wydarzenie to stwarza unikalną okazję do refleksji nad wpływem ruchów feministycznych na sztukę, kulturę i społeczeństwo w Polsce.
Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej prezentuje sztukę stanowiącą materialny dowód międzypokoleniowej solidarności feministycznej. Jej tytuł odwołuje się do postulatu „całego życia” wyrażonego przez Zofię Nałkowską w wystąpieniu wygłoszonym w 1907 roku na I Zjeździe Kobiet. Poprzez odniesienia do współczesnych emancypacyjnych praktyk artystycznych, ekspozycja interpretuje „całe życie” jako współistnienie, wymianę i współzależność. „Całe życie” oznacza zwrot w stronę etyki troski i nowej wspólnoty, w której obowiązują zasady wzajemności. Jest też wyjściem poza patriarchalny kult postępu i neoliberalne podporządkowanie wszelkich form życia i wiedzy logice rynku. Współczesna sztuka feministyczna wymyślająca zrównoważone przyszłości, walcząca o prawa reprodukcyjne i doceniająca pracę afektywną, to perspektywa, która porządkuje spojrzenie na kulturę wizualną poprzednich dekad. Wystawa stosuje podobne strategie, włączając w opowieść o feminizmach i sztuce w Polsce twórczość osób, które poprzez swoją praktykę poszerzają obszary wolności, proponują systemy wartości inne niż patriarchalne, lub buntują się przeciwko narzuconym im normom widzialności i normatywnym systemom wartości.
Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej to wystawa, której celem jest zapoznanie publiczności ze współczesną i historyczną sztuką zaangażowaną w aktywizm emancypacyjny, a także sztuką odwołującą się do kobiecych doświadczeń społecznych, politycznych i zawodowych. Wystawa przedstawia rozwój tych tendencji w czasach PRL-u, w okresie transformacji ustrojowej i we współczesnej Polsce. Jest z jednej strony eksperymentem w budowaniu międzypokoleniowych koalicji feministycznych, z drugiej zaś analizuje sztukę feministyczną w Polsce, rozumianą jako wspólnota idei, aspiracji i praktyk. Nawiązuje w ten sposób do koncepcji historii jako wielogłosowej opowieści konstruowanej zawsze z perspektywy dzisiejszych zmagań, pytań i problemów, oraz bieżących wydarzeń.
Wystawa buduje otwarte archiwum artystycznej emancypacji i opowiada o sztuce feministycznej w Polsce poprzez trzy rozdziały odpowiadające strukturze galerii. W sekcji „Sama siebie” zaprezentowane zostały prace, które odwołują się do problemu kobiecego podmiotu w sztuce – zarówno tożsamości kobiety-artystki, jej usytuowania w patriarchalnym systemie sztuki, a także wizualnej reprezentacji kobiet. Artystki przechwytując i przekraczając istniejące narracje o kobiecym podmiocie poruszają tematy takie jak ucieleśnienie, seksualność czy duchowość. Zaprezentowane prace demonstrują możliwości sztuki jako języka wizualnego zdolnego do wypowiedzenia doświadczeń osób identyfikujących się jako kobiety – ich seksualnych, politycznych i społecznych pragnień i spełnień.
Sekcja „SysteMy” pokazuje uwikłanie w systemy władzy, takie jak państwo, rodzina czy religia, oraz ograniczenia narzucane kobietom i innym mniejszościom w sferze publicznej – zarówno w socjalizmie jak i kapitalizmie. Ta część wystawy prezentuje sztukę feministyczną jako działalność aktywistyczną i interwencyjną nakierowaną na zmianę. Wskazuje na praktyki demokratyzacji społeczeństwa i sprzeciwiania się nierównościom. Prace dotyczą społecznych i politycznych ograniczeń związanych ze stereotypami płciowymi, prawami reprodukcyjnymi, przemocą ekonomiczną, uprzedmiotowieniem ciała i konsumpcjonizmem.
Część „Wspólnoty” opowiada o potencjalnych przyszłościach – o praktykowaniu i projektowaniu wspólnot, które proponują alternatywę dla neoliberalnego kapitalizmu. Pokazane tutaj realizacje dowartościowują działania kolektywne oraz kluczowe dla podtrzymywania wspólnot prace niewidzialne tradycyjnie wykonywane przez kobiety: prace opiekuńcze, reprodukcyjne i afektywne. W tej części wystawy ukazane zostały praktyki wsparcia i szacunku dla wszystkich form życia i pracy. Jest to praktyka polityczna, której towarzyszą strategie oporu. Te ostatnie dokumentuje „Trybuna”, na której zebrane zostały materiały z protestów, zarówno tych dotyczących praw reprodukcyjnych, jak i kobiecych protestów o podłożu ekonomicznym.
Wystawa pokazuje sztukę feministyczną jako narzędzie do trenowania radykalnej wyobraźni i poszerzania emancypacji, a także platformę do wyrażania społecznego sprzeciwu. Jest miejscem w którym wiele głosów i pokoleń spotyka się, aby poprzez sztukę manifestować ideę „całego życia”.
Wystawę przygotowuje kolektyw kuratorski Seminarium Feministyczne, który od 2017 roku zajmuje się organizacją seminariów i wystaw dotyczących związków feminizmu i współczesnej kultury wizualnej. Od 2022 Seminarium Feministyczne tworzą: Dorota Walentynowicz, Anka Leśniak, Karolina Majewska-Güde, Paulina Olszewska, Agnieszka Rayzacher.
Podziękowania | |
---|---|
FAMM Museum, Mougins, France / The Levett Collection Kolekcja Fundacji Gessel dla Muzeum Narodowego w Warszawie Małopolska Fundacja Muzeum Sztuki Współczesnej Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu Muzeum Narodowe w Gdańsku, Nomus – Nowe Muzeum Sztuki Muzeum Narodowe w Krakowie Muzeum Narodowe w Warszawie Muzeum Narodowe we Wrocławiu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie Muzeum w Koszalinie (Dział Sztuki Współczesnej) Muzeum Zofii i Wacława Nałkowskich w Wołominie Narodowa Galeria Sztuki Zachęta Galeria EGO w Poznaniu Galeria Labirynt w Lublinie Galeria Raster Galeria Studio w Warszawa Gunia Nowik Gallery HOS Gallery lokal_30 Persons Projects Zewnętrzna Galeria AMS Akcja Demokracja Archiwum Protestów Publicznych |
Archiwum Protestów PublicznychFundacja Bęc Zmiana Fundacja Kulik-KwieKulikFundacja Sztuki Polskiej ING Fundacja ZW Signum Foundation Kolekcja Marii i Tobiasza Kowalczyków Kolekcja Grażyny Kulczyk Kolekcja Joanny i Krzysztofa MadelskichKolekcja Anny Pawelak Kolekcja Weroniki Szwarc-Bronikowskiej Kolekcja Agnieszki i Dariusza Szymczaka Kolekcja Prywatna Stefanii Zgudki Szafrańscy Collection i inne kolekcje prywatne Anna Beata Bohdziewicz Dorota Chilińska Viola Głowacka Małgorzata Gurowska Kolektyw Żubrzyce Marek Krajewski Katarzyna Lewandowska Arek Pasożyt Adam Żebrowski Paweł Żukowski i inne osoby prywatne |
Program wydarzeń towarzyszących wystawie Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej
Październik 2024
- | piątek
- Godz. 18:00 – Wernisaż wystawy
Performance’y: Good Girl Killer – Anna Steller i Magda Jędra
19.10 | sobota
- Godz. 12:00 – Oprowadzanie kuratorskie
- Prowadzenie: SemFem
- Godz. 14:00 – Premiera książki Chcemy całego życia
- Panelistki: Agnieszka Rayzacher, Karolina Majewska-Güde, Eulalia Domanowska, Daria Majewska
- Moderacja: Agata Araszkiewicz
20.10 | niedziela
- Godz. 12:00 – Warsztaty głosowo-ruchowe Syreny alarmowe
- Prowadzenie: Edka Jarząb
- Obowiązują zapisy
Listopad 2024
5.11 | wtorek
- Godz. 20:00–21:30 – Pokaz filmów feministycznych (Teatr Atelier)
- Prowadzenie: Paulina Olszewska
23.11 | sobota
- Godz. 15:00–18:00 – CFP XXXII Seminarium Feministyczne
- Temat: Transformacja w sztuce feministycznej
- Prowadzenie: SemFem
24.11 | niedziela
- Godz. 12:00 – Oprowadzanie kuratorskie
- Prowadzenie: SemFem
Grudzień 2024
8.12 | niedziela
- 11:00–12:30– Wykład Zapomniana rewolucja czy Gra o tron?
- Prowadzenie: prof. dr hab. Ewa Graczyk
8.12 | niedziela
- 13:00–14:30– Spotkanie Sztuka, aktywizm, samostanowienie. Rozmowa z Basią Śliwińską
- Prowadzenie: Karolina Majewska-Güde
Styczeń 2025
10.01 | piątek
- Godz. 17:00 – Warsztaty nad Słownikiem sztuki feministycznej
- Prowadzenie: dr Karolina Majewska-Güde, Dorota Walentynowicz
- Nie obowiązują zapisy
11.01 | sobota
- Godz. 12:00 – Wykład Wyobrażanie przyszłości: sztuka feministyczna wobec współczesnych kryzysów
- Prowadzenie: dr Karolina Majewska-Güde
26.01 | niedziela
- Godz. 12:00 – Wykład Emancypacja i sztuka w PRL-u. Nowe spojrzenia
- Prowadzenie: prof. dr hab. Agata Jakubowska
Rezerwacje:
- E-mail: edukacja@pgs.pl
- Tel.: 58 551 06 21 wew. 104 lub 111
Godziny rezerwacji: pon.–pt., 8:00–16:00
Matronat medialny: Artinfo, Esopot, Prestiż Magazyn Trójmiejski, SALON, SZUM, Trójmiasto.pl TVP Kultura, Wysokie Obcasy, Zawsze Pomorze, Zwierciadło
* Uwaga. Uprzejmie informujemy, że niektóre prace prezentowane na wystawie mogą zawierać treści, które nie są odpowiednie dla młodszych widzów. Zalecamy, aby decyzję o zwiedzaniu wystawy przez osoby małoletnie pozostawić do oceny rodziców lub opiekunów.
* Uwaga. Ze względu na wymogi konserwatorskie, prosimy by na wystawę Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej nie przychodzić ze zwierzętami. Zapraszamy pieski w innym terminie. Dziękujemy za wyrozumiałość.
Wystawę sfinansowano ze środków Fundacji Artystyczna Podróż Hestii
Wystawę dofinansowano ze środków Miasta Sopot
Tekst kuratorski: PDF PL(kliknij tutaj)
Linki do publikacji:
„Korytarze wymalowała hasłami, które słyszała od wykładowców. 'Wystarczy ładnie się ubrać'”
https://magazynszum.pl/najciekawsze-wystawy-jesieni-2024/
https://magazynszum.pl/transformujemy-o-sztuce-feministycznej-okresu-transformacji/
https://esopot.pl/pl/14_kultura/28080_sopot-z-najwieksza-feministyczna-wystawa-w-polsce.html
https://www.trojmiasto.pl/kultura/Feminizmy-w-sztuce-Relacja-z-wernisazu-wystawy-w-PGS-n194800.html
Cztery odsłony na trzech piętrach. Sztuka feministyczna pięciu dekad w PGS
https://makelifeeasier.pl/tag/h/
https://prestiztrojmiasto.pl/magazyn/167/kultura-sztuka-i-rozrywka/feminizm-nasza-wolnosc