Zapraszamy na panel dyskusyjny, który odbędzie się w piątek, 22 listopada o godz. 18.00 w Państwowej Galerii Sztuki. Wezmą w nim udział: Joanna Dobkowska-Kubacka, Eulalia Domanowska oraz Elżbieta Łojkowska
Rozmowa dotyczyć będzie przede wszystkim zagadnień związanych z funkcjonowaniem kobiet w środowiskach artystycznym i naukowym, w przeszłości oraz obecnie. Poruszane tematy to m.in. determinanty twórczości kobiet, w tym edukacja, postrzeganie artystek i internalizowanie owego postrzegania, a także przyjęte przez artystki/osoby artystyczne strategie zarówno twórcze, jak i społeczne w wymiarze zawodowym.
W kontekście pracy akademickiej stawiamy pytanie: czy, jako badaczki, powinnyśmy przyznawać się do swoich poglądów? Porozmawiajmy o micie „obiektywnych” naukowca/naukowczyni pracujących w sterylnej próżni emocjonalnej.
Dyskusja toczyć się też będzie wokół kwestii udostępniania rezultatów pracy naukowej, popularyzacji, egalitaryzmu, budowy zaufania oraz autorytetu naukowego, gdy się jest kobietą.
Informacje praktyczne:
- Kiedy: 22 listopad | piątek
- Godzina: 18.00
- Miejsce: Państwowa Galeria Sztuki, plac Zdrojowy 2, Sopot
- Wstęp: wolny, nie obowiązują zapisy
Dyskusja toczyć się też będzie wokół kwestii udostępniania rezultatów pracy naukowej, popularyzacji, egalitaryzmu, budowy zaufania oraz autorytetu naukowego, gdy się jest kobietą.
Serdecznie zapraszamy.
Eulalia Domanowska – Dyrektorka Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Historyczka i krytyczka sztuki, kuratorka wystaw sztuki współczesnej. Studia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytecie Warszawskim. W latach 2003-2006 studia na Uniwersytecie w Umeå w Szwecji: język szwedzki, muzeologia, sztuka szwedzka, etnologia, sztuka i gender, język angielski. Uprzednio specjalistka ds. sztuki na Politechnice białostockiej, a w latach 2016-2019 dyrektorka Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, gdzie w latach 2014-2015 pełniła rolę z-cy dyrektora. Wykładowca historii sztuki na kierunku Grafika w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania w Warszawie. Kuratorka ponad 100 projektów polskich i międzynarodowych, m.in. wystaw Tony’ego Cragga, Magdaleny Abakanowicz, Henry’ego Moore’a i Ursuli von Rydingsvard. Autorka wielu publikacji poświęconych zagadnieniom sztuki współczesnej. Była redaktorką naczelną Kwartalnika Rzeźby ”Orońsko”. Publikowała w czasopismach Exit, Format, Arteon, Mare Articum, Łucznica, Obieg, teksty w katalogach.
Inicjatorka serii międzynarodowych konferencji naukowych ”Rzeźba dzisiaj” z publikacjami pokonferencyjnymi na temat rzeźby, sztuki w przestrzeni publicznej, sztuki w krajobrazie i parków rzeźby oraz anty-pomników i innych form upamiętniania. Uczestniczka konferencji naukowych w Koszycach (AICA Słowacja), UAP w Poznaniu, ASP w Krakowie, ASP we Wrocławiu, Muzeum Narodowym w Rydze, Akademii Sztuk Pięknych w Mainz (Moguncja), Nirhbaya, Uniwersytecie w St. Louis, a także – w ramach współpracy ELAN (Europejska Sztuka w Krajobrazie) – w Yorkshire Sculpture Park w Wlk. Brytanii, Springhofhorn w Niemczech i na Politechnice w Monachium. Specjalizuje się w sztuce nowoczesnej i współczesnej, interesuje się szczególnie sztuką w przestrzeni publicznej i sztuką w krajobrazie. Członek AICA i IKT (Stowarzyszenie Kuratorów Sztuki Współczesnej).
Ewa Łojkowska – Biotechnolożka, profesora Uniwersytetu Gdańskiego. Od 1993 r. zatrudniona na MWB UG i GUMed. Tytuł naukowy profesora uzyskała w 2001 r. W latach 2005-2012 byłam Dziekanem MWB UG i GUMed. Odbyłam staże naukowe w University of Wisconsin-Madison USA (1986-1988) i Institute National des Sciences Appliques Lyon, Francja (1991-1993).
Specjalistka w zakresie czynników molekularnych warunkujących chorobotwórczość bakteryjnych patogenów roślin. Badania jej zespołu obejmują zagadnienia dotyczące bioróżnorodności patogenów roślin, molekularnych podstaw odporności roślin oraz taksonomii molekularnej. Współautorka ponad 170 publikacji; wypromowała 21 doktorów i doktorek z zakresu biotechnologii roślin.
Interesują ją zagadnienia związane z równością płci w nauce i promowaniem młodych uzdolnionych badaczek. Propaguję prowadzenie badań, które uwzględniają pierwiastek płci w projektowaniu i interpretacji wyników badań; ważny jest dla niej zarówno różnorodny skład zespołu badawczego jak i uwzględnianie płci obiektu badań.
Jest Przewodniczącą Komitetu Biotechnologii PAN od 2020 r., Przewodniczącą: Jury L’Oréal-UNESCO dla Kobiet i Nauki od 2005 r. oraz Komisji ds. Społecznej Odpowiedzialności UG od 2019 r., Prezeską Klubu Kobiet Uczelni Fahrenheita od 2023 r. i ekspertką EU w programie Re-Imagine Europa: Task Force on “Sustainable Agriculture and Innovation”od 2021 r. oraz AcademiaNet – międzynarodowej bazie kobiet naukowczyń prowadzonej przez Szwajcarską Akademie Nauk.
Joanna Dobkowska – Kubacka – historyczka sztuki, dr nauk humanistycznych, pisarka, dziennikarka, redaktorka. Stypendystka Wirth Institute (University of Alberta w Kanadzie). Podejmuje zagadnienia związane przede wszystkim z historią, doświadczeniem i działalnością kobiet, ale również sztuką użytkową, architekturą wnętrz oraz praktykami zamieszkiwania. Jest autorką wielu artykułów naukowych, monografii „Przyszedł czas na ruch kobiet poważnych”, powieści oraz współautorką pozycji popularnonaukowych („W cieniu koronkowej parasolki. O modzie i obyczajach w XIX wieku”, „Barbara Hoff. Królowa kreatywności”) i tomów zbiorowych. Opublikowała też ponad setkę artykułów w pismach zajmujących się sztuką, designem i architekturą wnętrz.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Wystawa Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej
▪ Czas trwania wystawy: 19 października 2024 – 31 stycznia 2025
▪ Partnerzy: Fundacja Artystyczna Podróż Hestii, STU ERGO Hestia S.A., STUDIO teatrgaleria, Galeria Studio Warszawa
▪ Matronat: AICA Sekcja Polska, Stowarzyszenie Kongres Kobiet
▪ Matronat honorowy: Ministerstwo Kultury I Dziedzictwa Narodowego
▪ Mecenat: Arte Agitur, Dariusz Szymczak, Kolekcja Anny Pawelak, Fundacja im. Heinricha Bölla w Warszawie
▪ Matronat medialny: Artinfo, Esopot, Prestiż Magazyn Trójmiejski, SALON, Sens, SZUM, Trójmiasto.pl TVP Kultura, Wysokie Obcasy, Zawsze Pomorze, Zwierciadło
Sfinansowano ze środków Fundacji Artystyczna Podróż Hestii
Dofinansowano ze środków Miasta Sopot