Apartament na strychu | Spotkanie i dyskusja | 26.04.2025

Figura „wariatki na strychu” to ważny topos feministyczny. W układzie patriarchalnym kobietom nie można było podejmować działań twórczych ani wyrażać emocji takich jak gniew – niewyrażone zamieniało się więc często w szaleństwo i chorobę – fizyczną i psychiczną, a te powodowały alienację – wyrzucenie na margines społeczny, czyli właśnie ów strych. Dzisiejsza kultura i sztuka, reagując na rzeczywistość, w tym rzeczywistość wojny, właściwie na tych obrzeżach się rozgościły. Jednak teraz artyści i artystki korzystają z zasobów i tropów psychoanalizy, aby opisywać trudne doświadczenia – nie tylko kobiety bowiem pozostają marginalizowane, ale całe grupy egzystują poza mainstreamem, a i sam świat w swoich absurdach jest coraz bardziej szalony. Zatem i granica „dziwnego” się zaciera, a zranienie nieuchronnie powszednieje.

O traumie jako esencji dzisiejszej sztuki, o strategiach radzenia sobie artystek ze stratą i przeżyciami ciała, a także o różnych wymiarach cierpienia porozmawiamy 26 kwietnia w Państwowej Galerii Sztuki.

Czy tworzenie dzieł może uleczyć nas ze zranień? Czy sztuka jest w stanie zastąpić dobre relacje lub ukoić ból? I czy pomaga oswoić współczesne lęki, zwłaszcza ten przed śmiercią – o tym opowiedzą Katarzyna Boni, pisarka pisząca o traumie i Anna Dyduch-Maroszek, psychoterapeutka. Rozmowę poprowadzi Barbara Piórkowska. Na spotkanie zapraszamy w ramach wystawy Dominika Lejmana Lunatycy / Lunatyczki.

Informacje praktyczne:
Kiedy: 26 kwietnia 2025 | sobota
Godzina: 12:00 – 13.30

Miejsce: Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Plac Zdrojowy 2

Wstęp: w cenie biletu na wystawę

Katarzyna Boni. Pisarka, reporterka, realizatorka projektów społecznych. Od lat skupia się na tematach związanych z traumą, stratą, żałobą i nadzieją, a także ekologią i kryzysem klimatycznym. Autorka „Ganbare! Warsztaty umierania!” (o tworzeniu siebie na nowo po stracie wszystkiego) i „Auroville. Miasto z marzeń” (o próbie budowania nowego lepszego świata). A także bajki „Ośmiornica Zośka”, w której zabiera dzieci w podróż po podmorskim świecie. Jej książki i teksty otrzymały wiele nominacji i nagród (w tym Gryfię, Grand Press i nominacje do European Press Prize). Obecnie pracuje nad książką o żałobie klimatycznej.

photo by Dominika Płońska

Anna Dyduch Maroszek. Psycholożka, psychoterapeutka psychoanalityczna Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychoanalitycznej, superwizorka. Pracuje terapeutycznie od ponad 30 lat. Kilkanaście lat była delegatem PTPP w Europejskiej Federacji Psychoterapii Psychoanalitycznej. Od kilku lat w Zarządzie Psychoanalitycznej Szkoły Psychoterapii w Trójmieście. Od kilkunastu lat nauczycielka psychoterapii. Jedna z inicjatorek opieki okołoporodowej w Polsce. Reprezentuje Fundację Psychoanalityczna Szkoła Psychoterapii w Trójmieście, prowadzi szkolenia psychoterapeutów psychoanalitycznych do certyfikacji w Polskim Towarzystwie Psychoterapii Psychoanalitycznej.

Barbara Piórkowska. Pisarka, poetka, kierowniczka literacka Teatru Gdynia Główna, felietonistka portalu miastoliteratury.com. Autorka powieści „Szklanka na pająki” (2010/2018), esejów o przestrzeni miasta „Utkanki” (2014), powieści „Kraboszki” (2020) i „Gaja. Historia prawdziwa” (2023) oraz czterech tomów poetyckich, w tym ostatniego pt. „Syberia” (2016). Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Gdańskim. W 2022 roku według „Kraboszek” powstał spektakl „Rodzanice” (Teatr Gdynia Główna, Akademia Głosów Tradycji, reż. Ewa Ignaczak), w 2024 – w tej samej reżyserii – „Kardiosystem”.  Prowadzi spacery przyrodniczo-literackie, a także profil na FB Dzika Litera, moderuje w Gdańsku zielone spotkania z książką. Tworzy autorskie formy pracy ze stresem poprzez pisanie. Stypendystka Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego. Współtwórczyni herstorycznych show poetyckich i literacko-obrzędowych.


Wystawa Lunatycy / Lunatyczki
Czas trwania wystawy | 15 marca – 18 maja 2025
Kuratorka | Eulalia Domanowska
Mecenat | Molski Gallery, Persons Projects
Podziękowania dla Petera Morrisa oraz Uniwersytetu im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu za wsparcie projektu.
Wystawę dofinansowano ze środków Miasta Sopot

Patroni medialni: artinfo.pl, Dziennik Bałtycki, esopot.pl, Prestiż Magazyn Trójmiejski, Rynek i Sztuka, SZUM, trójmiasto.pl