26 października – 2 grudnia 2018
Wystawa czynna: od wtorku do niedzieli w godz. 11:00 – 19:00
Wernisaż: 25 października 2018 o godz. 19:30
POZIOM 1
„Adam Haras. Od palety do zapisu cyfrowego.”
Na wystawie „ Od palety do
zapisu cyfrowego” prezentuję obszerny pokaz moich prac powstałych od
końca lat 60. do roku 2018. W skład tego wchodzi malarstwo figuratywne
zaliczane wówczas do nowej figuracji. W latach 70. na pograniczu
malarstwa i rzeźby powstały formy przestrzenne o powtarzalnych
strukturach w powiązaniu z kolorem. Były one prezentowane w roku 1978 na
Biennale Młodych w Paryżu. Cykl „ Biogramy” powstał w latach 2000 i
inspirowany był obserwacją natury, jednak nie jej zewnętrznością, lecz
wewnętrzną strukturą, tak jak powtarzalne rytmy i cykle zjawisk w
naturze. W następnych latach zajmowałem się strukturą koloru i barwy
stosując jedynie podstawowe kolory z ich tonalnością i
transparentnością. Powstał wówczas cykl prac pt. ”Składanie kolorów”.
Zagadnienie barwy światła z jej złożonością i odmienną mechaniką
powstawania obrazu cyfrowego prezentuję między innymi w pracach
„Podwójna addycja” czy „Trzy strefy”. Jest to cykl w toku, nieskończony.
/Adam Haras/
Patrząc na dzieło Adama Harasa
z perspektywy lat, jawi się ono jako przejaw konsekwentnej drogi
artysty, badającego związki między zasadami natury a modelem sztuki,
która autonomicznymi środkami odtwarza analogiczne procesy, postrzegane w
przyrodzie. Ich ukryta, niemal matematyczna kombinatoryka stała się
pierwowzorem i źródłem inspiracji artysty w poszukiwaniu ekwiwalentów w
języku wizualnym. Poszczególne etapy drogi do sformułowania własnego
kodu artystycznego miały ścisły związek przyczynowo-skutkowy,
determinujący logikę dalszych przemian artystycznych. Główną strategią
jego warsztatu są systemowe powtórzenia i przekształcenia. Początkowo
materiałem wyjściowym był rysunek i fotografia a także formy
przestrzenne. Każda z przestrzeni ujawniała charakter użytych mediów, a
uzyskane deformacje ekspresję, przynależną działaniom podświadomym i
niekontrolowanym. Działania te opierały się na obserwacji zjawiska
anamorfizmu w przestrzeniach przynależnych różnym dyscyplinom sztuki.
Systemowa, logiczna kontynuacja wątku nałożeń, doprowadziła Harasa do
zagadnienia subtrakcji w malarstwie. Dało to kolejny cykl kompozycji
malarskich, opartych o zasadę subtraktywnego mieszania barwników
przezroczystych. Uwaga artysty koncentrowała się tym razem na
zagadnieniu systematyki barw. Jako punkt wyjścia stosował koło barw z
sześcioma podstawowymi kolorami. Zasada wielokrotnych nałożeń barwnych
transparentnych farb, tworzyła coraz to inne układy form i harmoniczne
zestawienia kolorów. Tę samą zasadę zastosował w obrazach cyfrowych.
Rozwinął ją o problematykę światła, jego wpływu na kolor i kształtowanie
obrazu. Choć skupiony na fizycznych, matematycznie wymierzalnych,
aspektach koloru, nie może wykluczyć jego roli fizjopsychologicznej, a
także przestrzeni dla doznań czysto zmysłowych. Z założenia
laboratoryjny i pozbawiony osobowych cech proces powstawania obrazów nie
eliminuje jednak przypadku oraz powiązania efektu z doznaniami
estetycznymi, które są wynikiem indywidualnego zastosowania i
rozwinięcia klarownego ze swej natury i logicznego kodu systematyki
barwnej, co nadaje kompozycjom Harasa autorski charakter i rozpoznawalne
piętno.
/Zofia Watrak/