5. Festiwal Fotografii „W Ramach Sopotu”

Festiwal W Ramach Sopotu

Zapraszamy na 5. Edycję Festiwalu Fotografii „W Ramach Sopotu”, która odbędzie się w dniach 6-15 września 2019 roku.

Po raz pierwszy impreza będzie miała charakter międzynarodowy. Prace artystów biorących udział w wystawie będzie można oglądać w Państwowej Galerii Sztuki oraz w galeriach festiwalowych w Sopot Centrum. W tym roku zaproszeni twórcy stawiają pytania dotyczące funkcjonowania człowieka w zmodyfikowanym środowisku, pytają o wpływ, jaki na to środowisko wywiera ludzka działalność, a także o charakter zmian w systemach społecznych i kulturowych, do których dochodzi w czasach niekontrolowanego rozwoju cywilizacyjnego.

Rezydentki z Polski: Karolina Jonderko, Diana Lelonek, Marta Zgierska

Rezydenci z zagranicy: Arnis Balčus, Sasha Kurmaz 

Na wernisaż wystawy głównej i wystaw towarzyszących w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie zapraszamy 6 września o godz. 19:00.

Wystawy potrwają: 6-15 września 2019

Wystawa główna polskich rezydentek

Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

Artystki: Karolina Jonderko, Diana Lelonek, Marta Zgierska

Kurator: Tomasz Bergmann

Praca Marty Zgierskiej Takeover to seria portretów powstałych w muzeum figur woskowych. Estetyczna seria opowiada o fikcyjnym życiu wykreowanym na potrzeby popkultury i budowania wzorców społecznych. Artystka podczas postprodukcji nałożyła na fotografie zdjęcia fragmentów własnej twarzy jakby próbowała je ożywić. Stosunkowo lekką, konceptualną serię, zatytułowaną Kolonie 2019, stworzyła Karolina Jonderko. W jej pierwszej części artystka odtwarza swoje wspomnienia z dziecięcej kolonii, w drugiej z kolei umiejscawia siebie w przestrzeni obiektów wypoczynkowych sopockiego kurortu. Praca odnosi się do wartości wspomnień; oglądając ją, możemy odnieść wrażenie, że zachęca do pielęgnowania dziecka w sobie w obliczu pędzącego świata. Diana Lelonek stworzyła dwa uzupełniające się cykle. Artystka fotografowała wyrzucone przez Bałtyk ciała martwych ptaków oraz porośnięte przez pąklę niespodziewaną (amphibalanus improvisus) współczesne artefakty. Trudno oprzeć się wrażeniu, że ciała ptaków uzyskały formę plastyczną malarstwa religijnego, a fotografie przedmiotów wyrzuconych przez morze wyglądają niczym abstrakcyjne grafiki. Ekologiczny wydźwięk prac wzmocniony jest w ten sposób przez ich estetyczną formę.

8 września (niedziela) o godz. 16:00 zapraszamy również na spotkanie z rezydentkami prowadzone przez Adama Mazura!

Wystawa indywidualna Ilony Szwarc „I Am a Woman and I Feast on Memory”

Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

Wątki dotyczące kreowania indywidualności oraz zakreślania jej granic, podobne do tych, jakie porusza cykl Marty Zgierskiej, znajdujemy także na wystawie kalifornijskiej artystki polskiego pochodzenia, Ilony Szwarc. W niezwykle wysmakowanych pod względem plastycznym konceptualnych portretach artystka dokumentuje charakteryzację aktorki, która podlega procesowi przeistaczania się w kogoś podobnego do autorki zdjęć. Czy jest to Ilona? 

Wystawa indywidualna Katarzyny Bojko-Szymczewskiej „MEMESIS. Małpowanie natury / Stany Przejściowe”

Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

W obu seriach autorki możemy odnaleźć ślady tematów poruszanych także przez Martę Zgierską i Ilonę Szwarc. W dwóch cyklach fotografii kolodionowych artystka zajmuje się tematami kopiowania, klonowania i modyfikowania (Małpowanie natury) oraz kwestią ekstremalnej ingerencji w ludzkie ciało w celu przemiany biologicznej, transhumanistycznego przetworzenia gatunku homo sapiens (Stany przejściowe). 

Wystawa indywidualna Pawła Błęckiego „Tymczasowe zagęszczenie materii”

Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

Utrzymana w nurcie bio artu, korespondująca z festiwalowymi pracami Diany Lelonek seria w ciągłym procesie, którą artysta nieustannie tworzy i modyfikuje. Błęcki tworzy instalacje i rzeźby z wyrzuconych przez morze plastikowych przedmiotów, a także fotograficznie dokumentuje gotowe obiekty. Praca oprócz tego, że porusza kwestie ekologiczne, wyraża także tęsknotę za procesem powstawania sztuki ludycznej, kiedy społeczność wspólnie tworzyła reprezentatywną dla siebie kulturę. 

Festiwal „W Ramach Sopotu” obfitował będzie również w wydarzenia towarzyszące, takie jak trwająca już, pilotująca festiwal, plenerowa wystawa Gazety Wyborczej ,,1989’’, warsztaty prowadzone przez rezydentów (organizowane we współpracy z Sopocką Szkołą Fotografii), spotkania z artystami, koncert Joanny Dudy połączony z premierowym pokazem slideshow Karoliny Jonderko oraz odsłonięcie drugiego Sopockiego Fotopomnika autorstwa Chrisa Niedenthala.

Poszukiwania zaproszonych artystów stanowią fragmentaryczne odbicie naszych czasów. W ich pracach pojawiają się pytania o podstawowe wartości i samoznoszące się odpowiedzi. Funkcjonowanie powodujące niemożność funkcjonowania. Indywidualność powodująca brak indywidualności. Instynkt przetrwania powodujący dążenie do śmierci. Wyznawanie wartości powodujące brak wartości. Rozwój powodujący zagładę. Władza reprezentująca społeczeństwo, która interesów społeczeństwa nie reprezentuje… 

5. edycja festiwalu „W ramach Sopotu” przedstawia wypowiedzi twórców wynikające z ich szczerych zainteresowań otaczającym nas światem. Na wystawach znajdziemy dzieła konceptualne, eksperymenty formalne, jak i prace z zakresu współczesnego dokumentalizmu. To błyskotliwe spostrzeżenia oraz relacje przedstawione za pomocą inteligentnych serii fotografii; obserwacje prowokujące do zajęcia stanowiska. Sztuka w naturalny sposób staje się wyrazem protestu, mającego chronić ją samą, ale i świat, w którym istniejemy i którego jesteśmy częścią. 

Zapraszamy do Sopotu na naszą fotograficzną ucztę. 

Organizator: Miasto Sopot
Współorganizatorzy: Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopocka Szkoła Fotografii WFH
Dyrektor artystyczny: Tomasz Bergmann
Szczegóły: http://wramachsopotu.pl

ZMIEŃ WIELKOŚĆ TEKSTU
ZMIEŃ KONTRAST