Loading...

„Robert Florczak – Retrospective, Recycling, Remix”

Kategoria: Tagi: ,

50,00 

Na stanie

Loading...

Opis

Publikacja wydana z okazji wystawy „Robert Florczak – Retrospective, Recycling, Remix”(4 października – 18 listopada 2018).

„Pierwszy człon tego tytułu, czyli „Retrospective”, zaprezentuje moją twórczość od czasu ukończenia uczelni w 1988 r. Dyplom robiłem z wielkoformatowych portretów. Były to obrazy olejne na płótnie oraz rysunki na papierze. Niestety, z rysunków z tamtego czasu nie został mi się żaden. Jedyny, który zlokalizowałem znajduje się w Szwecji i nie jestem w stanie sprowadzić go na tę wystawę. Po dyplomie przez 5 – 6 lat malowałem i wystawiałem wielkoformatowe portrety. Większość z tych obrazów jest poza Polską w: USA, Francji i Niemczech, ale kilka zostało w posiadaniu moim i moich bliskich. Na wystawie pokazuję dwa obrazy dyplomowe i kilka portretów Alicji powstałych po dyplomie, w tym „Kaszubska Madonna / Drewniane Lustro” stworzone do wystawy „Tabula Rasa” w Gmachu Parlamentu Szlezwik-Holsztyn w 1995 roku oraz ostatni z moich portretów „Salome” namalowany na rzecz wystawy „Sopot w Berlinie” w 2001r.

Na wystawie pokażę w formie zdjęć i filmów zdarzenia teatralne, parateatralne, performatywne, instalacje i filmy, które kreowałem lub najczęściej współkreowałem w latach 1993-2017. Większość tych materiałów jest związana z działalnością Fundacji SFINKS (Sopockie Forum Integracji Nauki, Kultury i Sztuki) oraz „Transgatunkowego Teatru SFINKS”, ale są wśród nich fragmenty klipów z ostatnich scenografii do spektakli Teatru Pieśń Kozła w reżyserii Grzegorza Brala. Sama działalność Klubu i Galerii SFINKS zostanie na tej wystawie i w tym katalogu pominięta. Jednym z powodów jest to, że materiałów związanych z działalnością klubu i galerii SFINKS jest po prostu zbyt dużo i mogłyby przyćmić moje indywidualne osiągnięcia artystyczne, drugim powodem jest fakt, że planujemy wydać osobny album prezentujący blisko 30-letni dorobek tej wspaniałej formacji, której byłem założycielem i prezesem.

Recycling – dotyczy moich orłów i innych obiektów z kos, sierpów, kluczy i innych elementów upolowanych na składowiskach złomu, przydrożnych „antykwariatach”, na jarmarkach, pchlich targach i innych. Najnowszym przedstawicielem „Recyclingu” będzie „Sopocka Mewa”, którą zrealizowałem w ostatnich miesiącach i pierwszy raz będzie zaprezentowana na tej wystawie. Po wystawie będzie umieszczona na 5-metrowej stalowej kolumnie mojego autorskiego projektu i posadowiona w przestrzeni publicznej Sopotu. Do recyclingu zaliczam sztandary, które maluję na odzyskanych banerach reklamowych, ale też „Kogut Florek” wykreowany na podłożu lekko przypalonej kotary z klubu SFINKS.

Remix – to chyba najlepsze określenie dla moich prac rysunkowo-malarskich na starych „sfinksowych” plakatach. Są tam dwa cykle: pierwszy to „Kruczki” z roku 2016, oraz „Recycling The Rooster”, wykonanych od maja do lipca 2018. W pracach tych jako „sample” traktuję stary „sfinksowy” plakat oraz zdjęcie kruka lub koguta. Składając-remixując te dwa elementy ze sobą, używam wszystkich możliwych i znanych mi technik rysunkowych i malarskich, aby stworzyć nową wartość artystyczną. Pod koniec lat osiemdziesiątych właśnie tej techniki używano w muzyce house i techno. Technikę, z którą przez blisko 20 lat obcowałem w muzycznej warstwie klubu SFINKS, przetransponowałem na sztuki plastyczne i zaprezentowałem w wydaniu rysunkowo-malarskim.”

(Robert Florczak)

Organizator wystawy: Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

Wydawca: Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Teksty: Bogusław Deptuła, prof. Jerzy Limon
Tłumaczenie: Marcin Turski
Korekta językowa: David Malcolm
Projekt graficzny: Miłosz Raczkowski
Projekt okładki: Jacek Staniszewski
W katalogu wykorzystano fotografie i opracowania fotograficzne i graficzne od: Kacpra Ołowskiego, Jerzego Bartkowskiego, Jacka Balka, Wiesława Synakiewicza, Grzegorza Mehringa, Tomasza Zereka, Wiesława Czerniawskiego, Krzysztofa Mystkowskiego, Piotra Januszewskiego, Romana Grabowieckiego, Jacka Kornackiego, Roberta Florczaka
Artysta dziękuje za możliwość korzystania z zasobów fotograficznych, materiałów filmowych, projektów scenograficznych i opracowań: Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, Fundacji Theatrum Gedanense, Fundacji SINKS, Nadbałtyckiego Centrum Kultury, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Teatru Pieśń Kozła, Festiwalu Polonia Carioca
ISBN: 978-83-8040-058-0

 

ZMIEŃ WIELKOŚĆ TEKSTU
ZMIEŃ KONTRAST