Alicja Karska & Aleksandra Went "Franciszek Duszeńko – Monumenty"

Galeria Zdjęć

Alicja Karska i Aleksandra Went są autorkami instalacji, serii fotograficznych, książek artystycznych, realizacji w technice wideo i filmu. W wielu pracach podejmują problem pamięci i odzyskiwania dla kultury tego, co pominięte i zapomniane. Rejestrują zanikające obszary współczesnej wizualności, kulturowe fenomeny z obrzeży miejskich przestrzeni i peryferiów współczesnej wyobraźni. Dialog z przeszłością i pamięcią konstruują w sposób odbiegający od dominujących, historycznych narracji, często eksploatując obrazy pamięci niejawnej i lekceważonej. Ku przeszłości zwracają się też w najnowszym projekcie, poświęconym zmarłemu, wybitnemu rzeźbiarzowi, Franciszkowi Duszeńce, ale ich projekt jest pomyślany nie na zasadzie upamiętnienia, ale ożywienia pamięci dialogiem ze współczesnością. W instalacji zatytułowanej Franciszek Duszeńko – monumenty (2012-2013) pokazują prace nieżyjącego twórcy, umieszczając jego nieznane modele rzeźbiarskie we wnętrzach makiet imitujących różne przestrzenie wystawiennicze.
Szkicowe, modernistyczne formy pochodzą z gdańskiej pracowni artysty, która miała się okazać zaskakującym odkryciem po śmierci rzeźbiarza. Franciszek Duszeńko, niezwykle ceniony pedagog, współtwórca Wydziału Rzeźby w ASP w Gdańsku, znany jest przede wszystkim z monumentalnych, pomnikowych realizacji. Małe formy i modele rzeźbiarskie nigdy nie opuszczały jego pracowni. Karska i Went, uczennice uczniów Franciszka Duszeńki umieszczają te małe formy rzeźbiarskie i szkice we wnętrzach makiet będących imitacjami nieistniejących przestrzeni wystawienniczych. Wnętrza tych makiet zbudowane są w skrzyniach, które można ustawiać w różnych konfiguracjach i, które w każdej chwili można przetransportować i pokazać w innym miejscu. Artystki przenoszą rzeźbiarskie formy Duszeńki z prywatnej przestrzeni pracowni do inscenizowanych przestrzeni publicznych, by jedne i drugie wpisywać w narracje współczesnej historii sztuki. Sposobem eksponowania tych form podejmują pytania o miejsce prac nieżyjącego artysty, o rolę muzeów i sposoby podtrzymywania pamięci.
Ku temu, co ma dopiero nastąpić zwracają się w wideo instalacji zatytułowanej Pieszo latając (2013). Cztery sąsiadujące ze sobą czarno-białe rejestracje wideo pokazują ćwiczenia poprzedzające akrobacje lotnicze. Oglądamy pilotów oswajających się z kolejnością figur akrobatycznych i ich ćwiczenia wykonywane z niebywałą koncentracją. Układami ciał, dłoni, niezwykle precyzyjną mechaniką ruchów piloci przenoszą się w przyszłość lotu. Kolejne sekwencje obrazów są zapisem ich wprawiania się w przyszłości.
/K uratorka wystawy: Bożena Czubak/

Alicja Karska (Malbork, 1978) i Aleksandra Went (Gdańsk, 1976) pracują razem od czasu studiów w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, m.in. w Pracowni projektowania i organizacji przestrzeni prowadzonej przez uczniów Franciszka Duszeńki. Są autorkami fotografii, instalacji, realizacji wideo, filmów, książek artystycznych, projektów realizowanych w przestrzeni publicznej.. Ich wystawy indywidualne były prezentowane m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa (2003), Galeria Le Guern, Warszawa (2005), Galeria Miejska Arsenał, Poznań (2006, 2012), La Monnaie, Bruksela (2007), Artists House, Tel Aviv (2009), Fundacja Profile, Warszawa (2009, 2011,2013), Gdańska Galeria Miejska, Gdańsk (2010), Galeria BWA Katowice (2010), Galeria BWA Olsztyn (2011), Galeria Labirynt, Lublin (2012); Galeria Entropia, Wrocław (2012). Artystki uczestniczyły w wielu wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą, m. in.: WRO'03 X Międzynarodowe Biennale Sztuki Mediów, Wrocław (2003); Made In. Foire d'art contemporain de Strasbourg, St'art Strasbourg (2004); Absolwent , Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk (2005); Wall to be destroyed , FRAC Lorraine, Metz (2005); Egocentryczne Niemoralne Przestarzałe , Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa (2005); Poland Overview , Prague Biennale 2, Praga (2005); E-Flux Video Rential , Kunst-Werke, Berlin (2005); W Polsce, czyli gdzie?, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (2006); Hansepol , Altonale, Hamburg (2006); Correspondances, Hall des Chars, Strasbourg (2006); Agorafolly , Europalia, European Centre for Contemporary Art, Brussels (2007); Model Ad Hoc , Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk (2007); Trading Places: Back + Forth , Hotel Mariakapel, Hoorn i Nieuwe Vide, Harlem (2007); Sztuka-Przestrzen-Miasto , Schwankhalle, Bremen (2007) Efekt rzeczywistości , Zachęta, Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa (2007); Stay, stay, stay , Former Mineral Bathhouse, Sofia (2008); Licht(h)aus, Lichthaus , Bremen (2008); 06 Survival , Wrocław (2008); Grannar , Karlskrona (2008); Zdzisław Pidek. Pamiętamy , CSW Łaźnia, Gdańsk (2008); Residence 09, Futura, Praga (2009); promise, practice, protocol , Akademie Schloss Solitude, Stuttgart (2009); Na okrągło , Hala Stulecia, Wrocław (2009); Wykonywanie pamięci , Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Astana (2010); Mała improwizacja , Stadtgalerie Kieln (2010); Fitting in Space , Zico House and 98weeks Project Space, Bejrut (2010); Looking into Neighbourship , uqbar, Berlin (2011); Proszę się cofnąć do przodu!, Apollonia, Strasbourg; Architektura działania , CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (2011); Solidarność Camp , Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk (2011); Urban Tales , ul. Haffnera, Sopot (2011); Nie na miejscu , CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (2011); Test run, Kunsthaus Dresden (2012); Buildings and Remnants, Guimarães (2012); City States, Liverpool Biennial, Liverpool (2012 ); Crosstime Stories, Miriam and Ira D.Wallach Art Gallery, Nowy Jork (2012); Ćwiczenia z (re)produkcji, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź (2013); Wolny Strzelec, Zachęta, Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa (2013).

Patronat medialny: Polskie Radio Trójka, Gazeta Wyborcza, trojmiasto.pl, Wrota Pomorza, Radio Gdańsk, In your Pocket.