Artysta

Ziółkowska, Joanna

JOANNA ZIÓŁKOWSKA (ur. 1970 roku)

Urodzona w 1970 roku w Gdyni. Studia na Wydziale Malarstwa i Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom uzyskała z wyróżnieniem w 1995 roku w pracowni malarskiej prof. Macieja Świeszewskiego, w pracowni rysunku ad. Marii Targońskiej oraz w pracowni graficznej ad. Cezarego Paszkowskiego. Mieszka w Sopocie.

WYSTAWY:

Wystawy indywidualne:

  • 1996 rok – Indywidualna podyplomowa wystawa Malarstwo i grafika, Galeria Promocyjna, Pałac Opatów, Oddział Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku
  • 2004 rok – Wystawa malarstwa Galerii STS w Sopocie
  • 2005 rok – Wody są czyste , Galeria Mariacka w Gdańsku

Udział w wystawach zbiorowych w kraju:

  • 1995 rok – Portfolio , Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
  • 1996 rok – For Sale , Zielona Brama w Gdańsku
  • 1996 rok – Ogólnopolska wystawa najlepszych prac dyplomowych uczelni plastycznych, Muzeum Narodowe w Krakowie
  • 1996/1997 rok – Zbiorowa wystawa malarstwa 33+3 , Pałac Opatów w Gdańsku
  • 1998 rok – Udział w ogólnopolskim konkursie O nas dzisiaj (dojście do finału)
  • 1999/2000 rok – Ogólnopolska wystawa pokonkursowa Sztuka dwóch czasów, Pałac Opatów, Oddział Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku
  • 15 lutego – 4 marca 2001 rok – Wystawa 3 w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie (Wystawa z cyklu: Artyści Sopotu na stulecie miasta)
  • 2001 rok – Człowiek u progu XXI wieku , wystawa organizowana przez ZPAP w 90-cio lecie istnienia Związku , Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
  • 2001 rok – I Ogólnopolskie Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej – Trójmiasto 2001, Centrum Targowe w Gdańsku
  • 2002 rok – Wystawa malarstwa i rysunku w Galerii Sztuki w Bydgoszczy
  • 2003 rok – Naturalnie natura, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Kościół św. Jana w Gdańsku

Udział w wystawach zbiorowych za granicą:

  • 1994 rok – wystawa malarstwa Marciac (Francja)
  • 1995 rok – Międzynarodowe studenckie biennale w Skopje (Macedonia)

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA:

  • 1994 rok – Stypendium Ministra Kultury i Sztuki
  • 1995 rok – I nagroda w konkursie rysunkowym Człowiek i przestrzeń, Gdańsk

ALEKSANDRA UBERTOWSKA:

Pole to pejzaż symboliczny, pejzaż melancholii, subtelnych uczuć. Joanna Ziółkowska ma w swojej biografii twórczej sporo efektownych wyróżnień […] Jej obrazy i grafiki utrzymane są w jednolitej niebiesko-zielono-żółtej tonacji. Ten świat rozwodnionej, akwarycznej kolorystyki dobrze służy wyrażaniu specyficznej, melancholijnej wrażliwości, która najwyraźniej jest ulubionym nastrojowym pasmem młodej malarki. Najbardziej udanymi realizacjami są wielkoformatowe obrazy z wyciszoną, zamyśloną postacią kobiecą na pierwszym planie. Tło tworzą rytmiczne układy barwne, które niczym pryzmy, piętrzą się ku górnej krawędzi obrazu.
Jak sugeruje wiersz Tadeusza Nowaka o gorzkiej zieleni pól, to właśnie oddziałująca na zmysły aura polnego krajobrazu jest tu jedną z ważniejszych inspiracji. Pole – tak został zatytułowany cykl grafik, które powstały przy użyciu techniki mieszanej. Polny pejzaż został tu sprowadzony do nieregularnego układu grubych jaśniejszych linii pionowych i poziomych, rozcinających powierzchnię grafik.
Ten krajobraz, rozciągający się w obrazach Joanny Ziółkowskiej, poza kobiecą postacią można rozumieć jeszcze inaczej – jako alegorię, alegoryczny pejzaż duszy. To, co niematerialne, uzyskuje tu symboliczną ilustrację, przemawiającą do wyobraźni wykładnię osobowości. Nie trzeba dodawać, że jest to wykładnia osobowości nostalgicznej, duchowości subtelnej i nadwrażliwej.

Źródło: Marek Okrassa – Joanna Ziółkowska – Joanna Zastróżna [Artyści Sopotu na Stulecie Miasta, 15 lutego – 4 marca 2001, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie] . Sopot: Państwowa Galeria Sztuki, 2001. ISBN 83-88210-15-7.

ELŻBIETA HABER (Galeria styl i sztuka):

Artystka lubi duże formaty: rysunek „Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam wielka jest przepaść między nami a światłem” mierzy 4,00 x 1,85 m; charakteryzują go, jak większość jej prac nieostre, lekko rozmyte kolory […]
Joanna Ziółkowska, jak mówi, z technik upodobała sobie olej, bo jest najbardziej żywy, pełen kolorów i odcieni. Czasem jednak zastępuje go akrylami, a do mniejszych form używa akwareli, gwaszu, ołówka. Jej ulubionym tematem są ludzkie postacie – maluje kobiece i androgeniczne akty, półakty, czasem umieszczone w plenerze lekko abstrakcyjnym, charakterystycznym dla impresjonistycznego malarstwa sopockiego.
Tak malował Jan Cybis i Piotr Potworowski.

Źródło: Marek Okrassa – Joanna Ziółkowska – Joanna Zastróżna [Artyści Sopotu na Stulecie Miasta, 15 lutego – 4 marca 2001, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie] . Sopot: Państwowa Galeria Sztuki, 2001. ISBN 83-88210-15-7.