Artysta

Zastróżna, Joanna

JOANNA ZASTRÓŻNA (ur. 18 IX 1972 roku)

Urodzona 18 IX 1972 r. w Gdyni. Studiowała na Wydziale Malarstwa i Grafiki w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W 1997 uzyskała dyplom z projektowania graficznego i fotografii w pracowniach prof. Z. Walickiego i prof. W. Węgrzyna. Mieszka w Sopocie i Sidi Ifni w Maroko. Zajmuje się fotografią.

WYSTAWY:

Wystawy indywidualne:

  • 1997 rok – Fotografia, Kawiaret w Sopocie
  • 1997 rok – Fotografia, Teatr Miejski w Gdyni
  • 1998 rok – Fotografia, Dworek Sierakowskich w Sopocie
  • 1999 rok – Messenger (fotografia), Mała Galeria ZPAF-CSW w Warszawie
  • 2000 rok – Messenger i Greyhound (fotografia), NCK w Gdańsku
  • 2000 rok – Messenger i Greyhound (fotografia), Replica Art Center w Sztokholmie (Szwecja)
  • 2001 rok – Photography (fotografia), Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
  • 2001 rok – Mała Galeria ZPAF, Warszawa
  • 2002 rok – fotografia, Galeria FF w Łodzi
  • 2003 rok – fotografia i malarstwo, Leigh on Sea, Art Trail (Wielka Brytania)
  • 2003 rok – fotografia, w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie
  • 2004 rok – Zagęszczenie (fotografia), Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
  • 2006 rok – Zagęszczenie NR2 (fotografia), Galeria wizyTująca w Warszawie
  • 2008 rok – Zagęszczenie, projekt promujący współczesną polską fotografię na świecie współorganizowany przez Łódź Art Center i Instytut Mickiewicza, Muzeum fotografii Fotopoland, Petersburg (Rosja)
  • 2010 rok – Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2011 rok – Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

Udział w wystawach zbiorowych w kraju:

  • 1997 rok – Konfrontacje 97, Gorzów Wielkopolski
  • 1997 rok – Debiuty 97, Gdańsk
  • 1997 rok – Finał SIFA (moda, fashion), Warszawa
  • 1998 rok – Konfrontacje 98, Gorzów Wielkopolski
  • 1998 rok – fotografia, Teatr Miejski w Gdyni
  • 1999 rok – Jutro jest dziś (fotografia)
    Arsenał we Wrocławiu
    Manggha w Krakowie
    Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
  • 2000 rok – Konfrontacje Cyklopy (fotografia), Galeria & Muzeum Fotografii Cyklop w Sopocie
  • 15 lutego – 4 marca 2001 rok – Wystawa 3 w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie (Wystawa z cyklu: Artyści Sopotu na stulecie miasta)
  • 2002 rok – Wokół Dekady – Fotografia polska lat 90-tych
    Muzeum Sztuki, Galeria FF w Łodzi
    Galeria Pusta w Katowicach
    Galeria Bielska BWA
  • 2004 rok – Cztery elementy. Ziemia , Warszawa
  • 2007 rok – Czas zapamiętany , Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2008 rok – Forum fotografii – Wystawa na 25-lecie galerii FF w Łodzi
  • 7 styczeń – 1 luty 2009 rok – 4 i pół Kobiety (wystawa wspólna: Małgorzaty Golińskiej, Marty Handschke, Grażyny Rigall, Joanny Zastróżnej), Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

Udział w wystawach zbiorowych za granicą:

  • 1997 rok – Festival de l’air du Temps (plakat, poster), (Francja)
  • 1999 rok – Jutro jest dzisiaj (fotografia), Osaka, Kyoto, Nara (Japonia)
  • 1999 rok – Relacje (fotografia), Dom Fotografii, Poprad (Słowacja)
  • 2000 rok – 7 éme Courant d’Art (fotografia), Deauville (Francja)
  • 2000 rok – Przenikanie w ramach Miesiąca Fotografii (fotografia), Bratysława (Słowacja)
  • 2001 rok – Archipelag w ramach Miesiąca Fotografii (fotografia), Herten (Niemcy)
  • 2004 rok – Glob-All (fotografia), Woman Kraft Gallery, Tucson w Arizonie (USA)
  • 2006 rok – XX w fotografii polskiej , Shoto Museum of Art, Tokio (Japonia)
  • 2-29 lipca 2015 roku – L’art est 5 une femme , (Anna Reinert, Alicja Domańska, Joanna Zastróżna, Maria Targońska, Joanna Rusinek), Mairie du 10, Paryż (Francja)

WITOLD WĘGRZYN:

Transformacja, kolor, znak, linia, plama, gest – to elementy, które występują w pracach Joanny – elementy używane przez nią chętnie, z premedytacją, nawet namiętnie. Skłonność do odchodzenia od rejestracyjności zapisu fotograficznego, swoboda w kreowaniu i manipulowaniu obrazem wyraża – myślę – jej niepokój, otwartość, potrzebę poszukiwań i eksperymentowania, potrzebę łączenia odmiennych sposobów wizualnego artykułowania i wypowiedzi. Przenoszenie doświadczeń z jednej stylistyki w drugą i odwrotnie wydaje się cechą charakterystyczną i cenną.

Sama będąc grafikiem z wykształcenia, łatwo i chętnie przenosi do twórczości fotograficznej graficzne znakowanie i rozumienie koloru, niekiedy idąc dalej używa go z malarską swobodą, nonszalancją nawet. Czyni to nie po to, aby nobilitować fotografię, a dlatego, że traktuje zapis fotograficzny na równi z innymi sposobami manualnej notacji.

Są to cechy dość odmienne od powszechnie w fotografii stosowanych, czy fotografii przynależnych (pomijam tu oczywiście tzw. postawy purystyczne, które nie dopuszczają jakichkolwiek obcych elementów w obrazie fotograficznym). Obraz fotograficzny jest u Joanny Zastróżnej zapisem – bazą, wyrażonym nie wprost, a wykreowanym poprzez gest – układ form, przetworzonym tonalnie – stającym się znakiem, metaforą, skrótem. Zderzenie tak sformułowanego zapisu z działaniem i znakowaniem manualnym (poza fotograficznym) tworzy swoistą konstrukcję i kształt o rodowodzie sztuki pop, filmu eksperymentalnego, czy wreszcie poetyki MTV.

Ocieranie się o różne dyscypliny w wypowiedzi artystycznej owocuje fotografią „z pogranicza”, hybrydą powstałą na styku teatru, inscenizacji, komiksu, rysunku, skrótu graficznego i malarskiej ekspresji. Przedstawia odrealniony świat, nową subiektywną rzeczywistość własną oryginalną poetykę.

Interesująca to droga, która pozwala na wielką swobodę i wolność artystyczną, która pozwala wierzyć, że odmienność, nowa, własna ikonosfera jest wyzwaniem i wyzwoleniem jednocześnie, a owa hybrydalność, ambiwalencja i eksploracja pogranicza stwarzają szansę podróży w odrealniony świat, własny i niepowtarzalny, buduje własny porządek opowiedziany oryginalnym językiem i głębokim artystycznym przeżyciem.

Źródło: Marek Okrassa – Joanna Ziółkowska – Joanna Zastróżna [Artyści Sopotu na Stulecie Miasta, 15 lutego – 4 marca 2001, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie] . Sopot: Państwowa Galeria Sztuki, 2001. ISBN 83-88210-15-7.