Artysta

Staniszewski, Jacek

JACEK STANISZEWSKI (ur. 27 XI 1957 r.)

Urodzony 27 XI 1957 r. w Lęborku. W latach 1977-1983 studiował na Wydziale Grafiki w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Dyplom uzyskał w 1983 roku w pracowni prof. Jerzego Krechowicza. Od 1982 roku działa jako muzyk m.in. w takich formacjach jak: Galago, Sun’s Vibration, The Plemniors, Hory Zont oraz Biafra. Był założycielem zespołu Chlupot Mózgu. Od 1989 roku pracuje w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku  jako adiunkt w Pracowni Projektowania Graficznego prof. Jerzego Krechowicza. I stopień kwalifikacji uzyskał w 1999 roku. Jest autorem ponad 300 plakatów do wystaw, spektakli teatralnych i koncertów. Projektował okładki płyt wielu zespołów, m.in. Bielizna, Blenders, Ścianka, Kury, Apteka, Ego, Centrala, Miasto mężczyzn, Czan, Mordy, Łoskot. Jest autorem Drogi Krzyżowej wykonanej na zamówienie zakonu Kamilianów w Warszawie. Artysta multimedialny, grafik użytkowy, performer, muzyk. Jeden z twórców transawangardy, czyli „nowej ekspresji”. Mieszka w Sopocie.

Jacek Staniszewski

JACEK STANISZEWSKI:

„Barak – pogarda formy (...widzę czarne światło...)

Wyobraźmy sobie rzeźbiarza, który wybraną przez siebie techniką buduje lepiej lub gorzej pewną formę, poprzez którą próbuje oddać swoje treści fabularne. Występuje tu potrzeba istnienia formy, dzięki której nastąpi przekaz. Wyobraźmy sobie fabrykę, która codziennie produkuje tysiące telewizorów o jednakowo-standardowym, wulgarnym kształcie pudła. Forma w tym produkcie jest tylko fizyczną obudową dla mających się zdarzyć w niej projekcji. W klasycznym przekazie sztuki obojętne czy poprzez minimalizm czy też epatowanie bogactwem twórca skazany jest na przymus konstruowania formy. Język musi niejako zaistnieć fizycznie aby przekazać treść. O formie telewizora można powiedzieć, że jest ładna lub brzydka ale w zamyśle konstruktora jest nieważna. Chodzi tylko o projekcję. Wciskamy przycisk i dzianie się całkowicie przekreśla fizyczność telewizora jako formy. Zwycięstwo projekcji nad formą. Małpa patrząc w lusterko dostrzega tylko swoje odbicie, nieważny dla niej jest kształt lusterka. Więc o co chodzi? Dążenie do całkowitej dewaluacji formy pozwoli na zaistnienie tylko treści (silną projekcję). Upierwotnienie formy spowoduje jej nieważność wobec projekcji. BARAK (tunel) będący pierwociną architektury stanowi niejako nowe nieistotne opakowanie do dziania się. Idealnym, a zarazem ekstremalnym pozbyciem się postrzegania formy byłoby wyeliminowanie światła. Projekcja przy użyciu „czarnego światła”. Zamiast włączyć, wyłączamy przycisk. Pogrążeni w ciemnościach przy całkowitej niewidoczności otoczenia (formy) swoimi myślami stanowimy tzw. czystą projekcję. Do it.

Źródło: Jacek Staniszewski – prace ręczne [3-26.06.2005, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie]. Projekt graficzny J. Staniszewski. Sopot: Państwowa Galeria Sztuki, 2005. ISBN 83-88210-76-9.

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA:

  • 2002 rok – Nagroda regulaminowa (jedna z trzech głównych), Biennale Grafiki Krajów Nadbałtyckich, Kaliningrad (Rosja)
  • 2002 rok – Nagroda regulaminowa za plakat „Sopot w Paryżu”, Festiwal Plakatu Polskiego, Kraków
  • 2002 rok – Nagroda główna za plakat „Sopot w Paryżu”, Salon Plakatu Gdańskiego , Gdańsk

WYSTAWY:

Wystawy indywidualne:

  • 1987 rok – Dread Object I , Galeria D w Sopocie
  • 1987 rok – Dread Object II , Galeria Promocyjna w Warszawie
  • 1989 rok – Dread Object III Tour, Galeria Wostock w Berlinie Zachodnim (Niemcy)
  • 1989 rok – The Last Dread Object, MCK w Leningradzie (Rosja)
  • 1994 rok – Draed & Vision, PGS w Sopocie
  • 1994 rok – Dr EAD , Delikatesy Avantgarde w Gdańsku
  • 1996 rok – Dobra nowina , BWA w Zielonej Górze
  • 1997 rok – Art Film Fest, PGS w Sopocie
  • 1998 rok – Dzikie życie to my, PGS w Sopocie
  • 1998 rok – Dzikie życie – Wild Life, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie
  • 2001 rok – Uranowi Chłopcy – performance, Sfinks w Sopocie
  • 2002 rok – Homoroid-Bilboard , Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
  • 2002 rok – Transcity, Rathaus w Kilonii (Niemcy)
  • 2002 rok – Wystawa plakatu , Instytut Kultury Polskiej w Paryżu (Francja)
  • 2003 rok – Wystawa plakatów , OCK w Olecku
  • 2003 rok – Oddajmy Elvisa społeczeństwu – performance/koncert, Klub Ucho w Gdyni
  • 2003 rok – Crash – instalacja, Sfinks w Sopocie
  • 2004 rok – Plakat , Dworek Sierakowskich w Sopocie
  • 3-26 czerwiec 2005 rok – Prace ręczne , Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
  • 24 stycznia – 23 lutego 2014 roku – Jerzy Krechowicz/Jacek Staniszewski , Państwowa Galeria Sztuki, Sopot

Udział w wystawach zbiorowych w kraju:

  • 1986 rok – Ekspresja lat 80., BWA w Sopocie
  • 1987 rok – Baraki, Gdańsk
  • 1987 rok – Moby Dick, Gdynia
  • 1988 rok – Realizm radykalny, abstrakcja konkretna, Muzeum Narodowe w Warszawie
  • 1988 rok – A teraz rzeźba, A. Bonarski, SARP Foksal, Warszawa
  • 1989 rok – Na obraz i podobieństwo – nowa ekspresja religijna, A. Bonarski, Zakłady Norblina, Warszawa
  • 1989 rok – Lochy Manhattanu, J. Robakowski, Łódź
  • 1990 rok – Raj utracony, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie
  • 1991 rok – Magowie i mistycy, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie
  • 1992 rok – Siedem przestrzeni, N. Smolarz & J. Bogucki, Zachęta w Warszawie
  • 1993 rok – Perseweracja mistyczna i róża, PGS w Sopocie
  • 1994 rok – Fatamorgana, Delikatesy Avantgarde w Gdańsku
  • 1997 rok – Sztuka Sopotu, PGS w Sopocie
  • 1998 rok – Salon plakatu , Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa
  • 2001 rok – Salon Plakatu Polskiego, Wilanów Warszawa
  • 2001 rok – Biennale Plakatu Polskiego, Kraków
  • 2001 rok – Muzeum Osobliwości, Sfinks w Sopocie
  • 2002 rok – Salon Plakatu Gdańskiego , Gdańsk (nagroda główna)
  • 2002 rok – Festiwal Plakatu Polskiego , Kraków (nagroda regulaminowa)
  • 2002 rok – Między naturą a kulturą, BWA w Bielsko-Białej
  • 2002 rok – Sposób na życie, Łaźnia w Gdańsku
  • 2002 rok – Pokolenia, Stocznia Gdańska
  • 2002 rok – Muzeum Osobliwości, Sfinks w Sopocie
  • 2003 rok – Salon Plakatu Polskiego, Muzeum Plakatu w Wilanowie w Warszawie
  • 2004 rok – Biennale Plakatu, Warszawa
  • 2004 rok – Targi Sztuki , Poznań

Udział w wystawach zbiorowych za granicą:

  • 1985 rok – Młodzi plastycy z Gdańska , Instytut Kultury Polskiej w Paryżu (Francja)
  • 1994 rok – Skarbek/Staniszewski/Visconti, Tacheles Galerie, Berlin (Niemcy)
  • 1995 rok – Tabula Rasa, Rathaus, Kilonia (Niemcy)
  • 1995 rok – International workshop, Technikom, Pretoria (RPA)
  • 1996 rok – Green & Brown , National Museum, Pretoria (RPA)
  • 1996 rok – Delikatesy Avantgarde, Kunstraum, Düsseldorf (Niemcy)
  • 1996 rok – Video Mentale, Foro Artistici / Eis Fabrik, Hannover (Niemcy)
  • 1998 rok – The View from Poland, African Window Museum, Pretoria (RPA)
  • 2002 rok – Biennale Grafiki Krajów Nadbałtyckich , Kaliningrad (Rosja) (nagroda regulaminowa)

Dzieła