Artysta

Rogulski, Marek

MAREK ROGULUS ROGULSKI (ur. 1967 r.)

Urodzony w 1967 roku w Gdańsku. Pseudonim Rogulus. W latach 1985-1990 studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku. W 1990 roku uzyskał dyplom w pracowni prof. Jerzego Zabłockiego („Pole magnetyczne” instalacja świetlna, obiekty przestrzenne). W 1989 roku współtworzył grupę Pampers Maxi a następnie grupę Ziemia Mindel Wurm. W 1992 roku założył i prowadzi Fundację Tysiąc Najjaśniejszych Słońc (TNS). W latach 1990-1992 Współprowadził Galerię – pracownię C14 w Gdańsku. Współpracował z Galerią Wyspa. Współtworzył fundację Otwarte Atelier (aktualnie CSW Łaźnia) gdzie prowadził galerię Auto da fe.  W 1995 roku założył galerię Spichrz 7  na Wyspie Spichrzów, która w roku 1997 została przekształcona w galerię-pracownię Spiż 7 . Autorskie projekty kuratorskie realizował m.in. w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, BGSW w Słupsku, galerii AFK w Warszawie, CSW Łaźnia w Gdańsku, galerii Bielskiej BWA w Bielsku Białej, galerii Spiż 7 w Gdańsku, Gdańskiej Galerii Miejskiej. Jest autorem projektu Poza Postmodernizmem , który realizuje od 1999 roku w oparciu o fundację TNS, zapraszając do udziału również innych artystów. Od 2010 roku realizuje projekt uzupełniający Producenci kontekstów w obliczu przemian  oraz Virtual.  Od początku lat 90. tworzył monumentalne rzeźby z metalu i neonu. Od 1997 roku tworzy nowy stylistycznie rodzaj rzeźb – maszyny śmierci. W 1998 roku był członkiem zespołu ART. Rhythmic (Mazzoll, Wojciech Mazolewski, Łukasz Szajna), z którym nagrał płytę „Pieśni ze Spichrza 7”, a także współpracował z trójmiejskim zespołem Mazzoll & Arhytmic Menory. Od 1998 roku z Tomaszem Szwalnikiem współprowadzi formację Rogulus X Szwelas Project, z którą grali m.in. tacy muzycy jak Mikołaj Trzaska, Michał Gos, Jowan Czerkas. Jest artystą multimedialnym, muzykiem, performerem, teoretykiem sztuki. Tworzy projekty interdyscyplinarne, fotografię i filmy video. Jest autorem wydawnictw i publikacji w zakresie teorii sztuki współczesnej.

Prace Marka Rogulskiego znajdują się w kolekcjach m.in. Muzeum Sztuki w Łodzi, MOCAK w Krakowie, kolekcji Towarzystwa Pomorskiego Zachęta Sztuk Pięknych, Galerii Bielskiej w Bielsku Białej, kolekcji Fundacji TNS.

Marek Rogulski

MAREK ROGULSKI:

Tytułowa Hiperbola to „odbicie“ oraz rodzaj symetrii punktów. W kontekście wystawy chodzi o rzutowanie idei artystycznych na kulturę oraz świat materialny i społeczny. Przeprowadzany na samym sobie eksperyment staje się realnym doświadczeniem - najpierw jednostkowym a później społecznym. Projektowanie może stać się programowaniem. Nakreślanie takiej szerszej perspektywy rozwoju oznacza w istocie radykalną zmianę kulturowego wektora; jest podjęciem próby działania - na i wobec - „domniemanej całości”. W ten sposób autor wystawy rozwija koncepcję „kontekstualizmu abstrakcyjnego” który jest propozycją ogarnięcia i „ogrania” całych formacji znaczeniowych i pojęciowych obecnych w kulturze. Problematyka ta ujęta została przez Marka Rogulskiego w projekcie o nazwie „Poza Postmodernizm”. Obecne na wystawie instalacja, obiekty oraz rozważania teoretyczne interpretowane są zatem jako elementy procesu transformacji świadomości jednostkowej i społecznej; podkreślają performatywny wymiar działań podejmowanych przez autora wystawy. Tytuł wystawy sugeruje zarazem odniesienie się do miejsca jej realizacji gdyż hiperbola rozumiana jako figura literacka oznacza pewne przeskalowanie.

Źródło: http://www.pgs.pl/pol/Poziom-0/Archiwum-wydarzen/2015/MAREK-ROGULUS-ROGULSKI-HIPERBOLA-BANKI-CHMURY-MODELE-I-FANTOMY [dostęp 23 kwietnia 2015].

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA:

  • 2008 rok – nagroda Prezydenta Gdańska
  • 2010 rok – nominacja do nagrody Krystiany Robb Narbutt
  • 2011 rok – nagroda Prezydenta Gdańska
  • kilkukrotny stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego
  • kilkukrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

WYSTAWY:

  • 1989 rok – 2 Biennale Sztuki Nowej , Zielona Góra
  • 1991 rok – 3 Biennale Sztuki Nowej , Zielona Góra
  • 1993 rok – Auto da fe – Geniusz Miłości , Otwarte Atelier, dawna łaźnia miejska, Gdańsk
  • 1994 rok – Pustynna burza , BWA, Katowice
  • 1999 rok – Foto-genom (współpraca z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Krytyków AICA), Galeria Spiż 7, Gdańsk
  • Wobec Apokalipsy (współpraca w Krzysztofem Jureckim), Galeria Spiż 7, Gdańsk
  • Poza Postmodernizmem (cykl wystaw w ramach kulturowego projektu), m.in. Galeria Spiż 7, Gdańsk; BGSW, Słupsk; Muzeum Sztuki, Łódź; Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
  • 2000 rok – Scena 2000 , Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
  • 2000 rok – Poza Ciało, Poza Umysł , Projekt Poza Postmodernizm, Galeria Spiż 7, Gdańsk
  • 2001 rok – Poza Postmodernizm , CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2006 rok – 100 lat polskiej Fotografii z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, The Shoto Museum of Art, Tokio; City Art Museum, Niagata (Japonia)
  • 2007 rok – Die Kunst ist Toth , Muzeum Sztuki, Łódź
  • 2009 rok – Zwiadowca , projekt Poza Postmodernizm, Re:re: rekonstrukcje , CSW Łaźnia, Gdańsk; Galeria Bieska BWA, Bielsko Biała
  • 2010 rok – Republika bananowa , Art Center, Bukareszt (Rumunia); MODEM Art Center, Debreczyn (Węgry)
  • 9 września – 15 października 2011 roku – Osmoza, projekt Poza Postmodernizm, Galeria Pionova, Gdańsk
  • 2012 rok – Von Hieeer aus? Galeria Spiż 7, Gdańsk
  • 2013 rok – ROZWÓJ – między genami a memami , Galeria Spiż 7, Gdańsk
  • 29 kwietnia – 15 maja 2014 roku – ANTI/ULTRA Blind Spot research , Galeria ASP, Gdańsk
  • 19 lutego – 22 marca 2015 roku – HIPERBOLA – bańki, chmury, modele i fantomy , Państwowa Galeria Sztuki, Sopot

Dzieła