Artysta

Krechowicz, Dominika

DOMINIKA KRECHOWICZ (ur. 1964 roku)

Urodzona w 1964 r. w Gdańsku. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku na Wydziale Malarstwa i Grafiki. W 1988 roku uzyskała dyplom w pracowni prof. Kazimierza Ostrowskiego. Od 1996 roku pracuje jako asystent a od 2000 roku jako adiunkt w Katedrze Rysunku, Malarstwa i Rzeźby na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Współtwórczyni Galerii Koło w Gdańsku. Mieszka w Gdańsku.

MARZENA BEATA GUZOWSKA („Przestrzeń dialogu” (fragm.), Galeria Koło 1997):

Dominika Krechowicz w cyklu pod tytułem „Flagi” zamknęła swe doświadczenie w rytmie niewielkich obrazków, których seria przywodzi na myśl rozwieszone płótna flag. Flaga to znak, uproszczony rysunek i zredukowana kompozycja, a także kolor obciążony semantycznie. „Flagi” Dominiki są znakami, ale nie funkcjonują jako ogólnokulturowe alegorie, stają się symbolicznym zapisem codzienności i egzystencjonalnych doświadczeń. W abstrakcyjnych formach kryją się sugestie rozpoznawalnych przedmiotów, na tyle ogólne, że dopuszczają wielość interpretacji. Układ plam barwnych i linii tworzy być może postać, a być może – ptaka, pozostając nadal barwnym rozkładem plam. „Flagi” Dominiki Krechowicz sugerując głębię przestrzeni, zachowują sygnałowy, uproszczony charakter, zwracając uwagę, że oto przed nami znak, będący zapisem spostrzeżeń, oczekujący indywidualnego odczytania.

Źródło: Dominika Krechowicz. Obrazy, fotografie (5 – 28 grudzień 2003, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie) . Sopot: Państwowa Galeria Sztuki, 2003. ISBN 83-88210-56-4.

JOLANTA CIESIELSKA (2003 rok):

Podobnie jak w kontynuowanym od 1996 roku malarskim cyklu pn. „Flagi”, abstrakcja miesza się na nich z realnością, która po przetworzeniu daje własny alfabet znaków określających potoczną rzeczywistość. Dominika na przykład odnajduje w pejzażu miejskim byt „czerwonej linii”, która może być poręczą albo balustradą, innym razem zachwyca ją struktura malarska starych kadłubów statków, nieczynnych portowych budowli, wreszcie polichromia ręcznie wykonanych domków. Można powiedzieć, że artystka z uwagą tropi wszelkiego rodzaju występowanie „malarstwa” w naturze, malarstwa popełniającego najczęściej bez konsekwencji postrzegania go jako formy artystycznej. Kolekcjonuje potem owe widoki w postaci cyklów fotograficznych, inne zaś przetwarza na własne tematy malarskie, zachowując przy tym pewną charakterystyczną powściągliwość – eliminując szczegół, maksymalnie upraszczając kształty, zamknięte w ciasnym kadrze malutkich blejtramów.

„Działki” to cykl fotograficzny składający się z kilkunastu portretów małych domków-składzików, pełniących funkcję ogrodowych altanek. Te biało-zielone drewniane domki, sfotografowane w bezlistnej porze, bez ich właścicieli, wyrażają ich nie mniej niż portret, na którym widziałoby się twarz. Drewniane domki na miejskich działkach pracowniczych stoją najczęściej w niewielkiej odległości od siebie, czasem 10, a czasem 20 metrów. Nie przedzielone żadnymi plotami, które stwarzałyby intymność tych miejsc wypoczynku, zbudowane z tanich, nietrwałych materiałów metodą amatorską, są kuriozalną pamiątką czasów, które zdają się należeć do przeszłości. (…)

Źródło: Dominika Krechowicz. Obrazy, fotografie (5 – 28 grudzień 2003, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie) . Sopot: Państwowa Galeria Sztuki, 2003. ISBN 83-88210-56-4.

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA:

  • 1991 rok – Stypendium Ministra Kultury i Sztuki
  • 1994 rok – Wyróżnienie w konkursie Gdańska Grafika Roku 1993
  • 1997 rok – Brązowy medal i nagroda Prezydenta miasta Bielska-Białej w XXXIII Ogólnopolskim Konkursie Malarstwa Współczesnego – Bielska Jesień 97
  • 1999 rok – Stypendium Schloss Plüschow (Niemcy)
  • 2002 rok – Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego

WYSTAWY:

Wystawy indywidualne:

  • 1987 rok – Galeria Wlot w Gdańsku
  • 1990 rok – Galeria Arche w Gdańsku
  • 1992 rok – Galeria Arche w Gdańsku
  • 1993 rok – Galeria Polibuda na Politechnice Gdańskiej
  • 1994 rok – Galeria Baszta Czarownic, BWA w Słupsku
  • 1994 rok – Galeria FOS w Gdańsku
  • 1994 rok – Galeria Promocyjna, Pałac Opatów w Gdańsku Oliwie
  • 1996 rok – Flagi w Galerii Koło w Gdańsku
  • 2001 rok – Flagi w Galerii Otwarta Pracownia w Krakowie
  • 2002 rok – Działki w Galerii Koło w Gdańsku
  • 2002 rok – Double Time fotografie w Galerii Baszta Czarownic, BWA w Słupsku
  • 2003 rok – Galeria 261, ASP w Łodzi
  • 5-28 grudnia 2003 rok – Obrazy, fotografie, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
  • 1 marca – 2 kwietnia 2006 rok – Malarstwo i fotografia, Galeria Promocyjna w Warszawie
  • 14 październik – 13 listopad 2011 rok – Alians znaków, Wozownia w Toruniu

Udział w wystawach zbiorowych w kraju:

  • 1990 rok – Dyplom 88/89 w BWA w Toruniu
  • 1995/1996 rok – 6 Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego
    - BWA w Olsztynie
    - BWA w Bydgoszczy
    - PGS w Łodzi
  • 1996 – Aneks x 5 , Galeria Kameralna, BWA w Słupsku
  • 1996 rok – 16 Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego , Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie
  • 1996 rok – 33+3, Muzeum Narodowe, Pałac Opatów w Gdańsku Oliwie
  • 1996 rok – Artyści Galerii Koło, Galeria Koło w Gdańsku
  • 1997 rok – Artyści Galerii Koło, Galeria Koło w Gdańsku
  • 1997 rok – Warszawski Miesiąc Malarstwa, Galeria DAP w Warszawie
  • 1997 rok – XXXIII Ogólnopolski Konkurs Malarstwa Współczesnego – Bielska Jesień 97, Galeria Bielska BWA w Bielsko-Białej oraz BWA w Bydgoszczy
  • 1998 rok – Od koncepcji do obrazu , Galeria Koło w Gdańsku
  • 1999 rok – Galeria 500, Pałac Opatów w Gdańsku
  • 1999 rok – Public relations, CSW Łaźnia w Gdańsku
  • 1999 rok – Artyści Galerii Koło, Galeria Prowincjonalna w Słubicy
  • 1999 rok – Bałtycka Galeria Sztuki, BWA w Ustce
  • 2000 rok – 12 obrazów, Galeria Koło w Gdańsku
  • 2000 rok – Najgroźniejsze pędzle , Muzeum im. X. Dunikowskiego w Królikarni w Warszawie
  • 2001 rok – Bielska Jesień 2001, Galeria Bielska BWA w Bielsko-Białej
  • 2002 rok – Z kolekcji galerii, Galeria Koło w Gdańsku
  • 2002 rok – Obrazowanie – 19 Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, Szczecin

Udział w wystawach zbiorowych za granicą:

  • 1999 rok – The same = not the same , Gasworsk Gallery w Londynie (Wielka Brytania)
  • 1999 rok – Interim 1999 , Kunst und Zeit, Schloss Plüschow (Niemcy)
  • 2000 rok – Museum Ostdeutsche Galerie, Regensburg (Niemcy)
  • 2000 rok – Vier Junge Polnische Künstler, Atelierhaus Friesenstrasse 30, Bremen (Niemcy)
  • 2001 rok – European Perspectives, Art Fair w Innsbruck (Austria)
  • 2002 rok – Art Vienna – Międzynarodowe Targi Sztuki, Wiedeń (Austria)
  • 2003 rok – Przestrzenie codzienności, Städtische Galerie im Buntentor, Bremen (Niemcy)

Dzieła