Artysta

Gliszczyński, Krzysztof

KRZYSZTOF GLISZCZYŃSKI (ur. 16.01.1962 roku)

Urodzony 16.01.1962 r. w Miastku. W 1982 roku ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Szczecinie. W latach 1982-1987 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku, na Wydziale Malarstwa i Grafiki w pracowni malarstwa prof. H. Laseckiego oraz w pracowni prof. K. Ostrowskiego, u którego uzyskał dyplom. Założyciel i prowadzący Galerię Studencką Wlot w latach 1984-1987. Pracuje w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Od 1987 roku jako asystent, od 1994 – jako adiunkt I stopnia, od 2000 – jako adiunkt II stopnia w dyplomowej pracowni malarstwa prof. Hugona Laseckiego. Obecnie jest profesorem, Kierownikiem Pracowni Podstaw Rysunku i Malarstwa na Wydziale Malarstwa i Grafiki. W latach 1989-1994 współpracował z galerią Kamila Regent Contemporain w Brukseli (Belgia). Współzałożyciel i współprowadzący Galerię Koło w Gdańsku w latach 1995-2002.

WYSTAWY:

Wystawy indywidualne:

  • 1985 rok – Malarstwo , Galeria Wlot w Gdańsku
  • 1986 rok – Zapiski pewnego wieczoru – rysunek, Galeria Wlot w Gdańsku
  • 1986 rok – Próba rekonstrukcji – malarstwo, Galeria Brama w Warszawie
  • 1988 rok – Sefirot – rysunek, Galeria autorska J. Kaji i J. Solińskiego
  • 1989 rok – Malarstwo, Galeria Arche w Gdańsku
  • 1990 rok – Creatio Continua – malarstwo , Galeria Arche w Gdańsku
  • 1991 rok – Creatio Continua – malarstwo , Galeria Kamila Regent Contemporain w Brukseli (Belgia)
  • 1991 rok – Malarstwo , Fundacja Pro Arte Sacra, Kościół św. Bartłomieja w Gdańsku
  • 1992 rok – Między Światem a Tajemnicą, Bruksela (Belgia)
  • 1993 rok – Obrazy z Worpswede – malarstwo, Galeria FOS w Gdańsku
  • 1994 rok – Malarstwo, Bałtycka Galeria Sztuki w Słupsku
  • 1994 rok – Dialog z nieobecnym , Galeria Promocyjna, Muzeum Narodowe, Pałac Opatów w Gdańsku Oliwie
  • 1996 rok – Malarstwo, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu
  • 1996 rok – Galeria Kamila Regent Contemporain, Bruksela (Belgia)
  • 1996 rok – Obrazy i Urny , Galeria Koło w Gdańsku
  • 1997 rok – Malarstwo , Galeria Trystero w Szczecinie
  • 2000 rok – Malarstwo, obiekty (wystawa związana z przewodem kwalifikacyjnym II stopnia), Aula ASP w Gdańsku
  • 2000 rok – Malarstwo, Galeria 261, ASP w Łodzi
  • 2001 rok – Caput mortuum – malarstwo i obiekty, Galeria Otwarta Pracownia w Krakowie
  • 2002 rok – Malarstwo , Galeria Milano w Warszawie
  • 2002 rok – Trzy przestrzenie , Galeria Koło w Gdańsku
  • 2002 rok – Residuum – malarstwo i obiekty, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu
  • 2003 rok – Residuum – malarstwo i obiekty, Muzeum Narodowe, Oddział Sztuki Współczesnej, Pałac Opatów w Gdańsku Oliwie
  • 2004 rok – Trzy przestrzenie, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej w Ustce
  • 2004 rok – Materia prima, Galeria Milano w Warszawie
  • luty 2006 rok – Looking at Grey, Galeria Promocyjna w Warszawie
  • 30 listopad 2007 – 13 styczeń 2008 rok – Autoportret a’retour. Urny i obrazy synergiczne, CSW Łaźnia w Warszawie
  • 2007 rok – Malarstwo , Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu
  • 2008 rok – Ewolucja obrazu (wspólnie z Andrasem Galem), Galeria Platan, Instytut Polski w Budapeszcie (Węgry)
  • 2008 rok – Autoportret a’retour. Urny i obrazy synergiczne, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu
  • 2008 rok – Pełnia. Punkt i linia a płaszczyzna – obrazy synergiczne, wideo, Galeria Milano w Warszawie
  • 2008 rok – Remains – malarstwo, obiekty, rysunek, Centrum Sztuki Pyramida, Haifa (Izrael)
  • 2009 rok – Malarstwo, obiekty (wspólnie z Andrasem Galem), Instytut Kultury Węgierskiej w Warszawie
  • 2010 rok – Obiekty, wideo, Galeria Fundacji Atelier w Warszawie
  • 5 marzec – 10 kwiecień 2011 rok – Materia Prima. De-, Re-, konstrukcja malarstwa, PGS w Sopocie

Udział w wystawach zbiorowych w kraju:

  • 1984 rok – Wystawa malarstwa studentów PWSSP w Gdańsku , otwarcie Galerii Wlot w Gdańsku
  • 1985 rok – Biennale Rysunku Studenckiego, Katowice
  • 1988 rok – Dyplom ’87, Zachęta w Warszawie
  • 1989 rok – Rysunek – pokaz studyjny, Zamek Ujazdowski, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie
  • 1989 rok – Red and White, Hala Gwardii w Warszawie
  • 1991 rok – Tendencja ’90 – krytyka a sztuka , Sympozjum i wystawa w Bałtyckiej Galerii Sztuki w Ustce oraz BWA w Słupsku
  • 1993 rok – Wewnątrz – Zewnątrz, Politechnika Gdańska
  • 1993 rok – Bielska Jesień , BWA w Bielsko-Białej
  • 1993 rok – Bielska Jesień, Szczecin
  • 1993 rok – Bielska Jesień, Wałbrzych
  • 1993 rok – Bielska Jesień, Bydgoszcz
  • 1994 rok – Siedem ostatnich słów Chrystusa , Fundacja Pro Arte Sacra w Gdańsku
  • 1994 rok – Biblia we współczesnym malarstwie polskim, Muzeum Narodowe, Pałac Opatów w Gdańsku Oliwie
  • 1994 rok – Dialogi form, Galeria Arche w Gdańsku
  • 1995 rok – Bielska Jesień , BWA w Bielsko-Białej
  • 1995 rok – Bielska Jesień, Olsztyn
  • 1995 rok – Bielska Jesień, Słupsk
  • 1996 rok – 50 lat PWSSP, Wielka Zbrojownia w Gdańsku
  • 1996 rok – Aneks x 5 , Galeria Kameralna, BWA w Słupsku
  • 1996 rok – XVI Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego , Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie
  • 1996 rok – 33+3 , Muzeum Narodowe, Pałac Opatów w Gdańsku Oliwie
  • 1996 rok – Obraz 96, Stara Kordegarda w Warszawie
  • 1996 rok – Artyści Galerii Koło, Galeria Koło w Gdańsku
  • 1997 rok – Granice obrazu. Malarstwo w Polsce lat 90, Zamek Ujazdowski, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie
  • 1997 rok – Warszawski Miesiąc Malarstwa, Galeria na Mazowieckiej ZPAP w Warszawie
  • 1997 rok – Artyści Galerii Koło, Galeria Koło w Gdańsku
  • 1997 rok – Pro Baltica ’97, Muzeum Okręgowe w Toruniu
  • 1998 rok – Od koncepcji do obrazu , Galeria Koło w Gdańsku
  • 1999 rok – Polska Abstrakcja Analityczna II , Galeria Awangarda, BWA we Wrocławiu
  • 1999 rok – Spektrum – wystawa i sympozjum, Muzeum Narodowe, Pałac Opatów w Gdańsku Oliwie
  • 1999 rok – Artyści Galerii Koło, Galeria Prowincjonalna w Słubicach
  • 1999 rok – Wystawa malarstwa, Bałtycka Galeria Sztuki, BWA w Ustce
  • 1999 rok – Bielska Jesień ’99, Galeria BWA w Bielsko-Białej
  • 2000 rok – Bielska Jesień ’99, Galeria Kameralna BGSW w Słupsku
  • 2000 rok – Bielska Jesień ’99, Galeria Wieża Ciśnień w Koninie
  • 2000 rok – Bielska Jesień ’99, Galeria BWA w Bydgoszczy
  • 2000 rok – Forum galerii i innych miejsc, CSW Łaźnia w Gdańsku
  • 2002 rok – Wizja lokalna. Pokolenia. Sztuka wybrzeża tu i teraz, Gdańsk
  • 2002 rok – Konkurs im. Daniela Chodowieckiego, PGS w Sopocie
  • 2003 rok – Sztuka beze mnie nie ma sensu – wystawa i sympozjum, Galeria Stara Wozownia, Zielona Góra
  • 2003 rok – V Tirennale Sztuki Sacrum. Ku cywilizacji życia, Galeria Miejska w Częstochowie
  • 2004 rok – V Triennale Sztuki Sacrum, PGS w Sopocie, Centrum Sztuki Galeria El w Elblągu, Galeria Sztuki w Legnicy, Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA
  • 2005 rok – Gdańsk we Wrocławiu – wystawa malarstwa gdańskiej uczelni ASP, Wrocław
  • 2005 rok – Pamięć i uczestnictwo – wystawa na jubileusz Sierpnia ’80 i Solidarności, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Pałac Opatów w Oliwie
  • 2005 rok – 60-lecie ASP w Gdańsku, Muzeum Narodowe w Gdańsku
  • 2005 rok – Absolwent – wystawa z okazji 60-lecia ASP, Instytut Sztuki Wyspa w Gdańsku
  • 2006 rok – Gdańsk w Poznaniu – wystawa pedagogów gdańskiej ASP w Poznaniu, Galeria Stary Browar w Poznaniu
  • 2006 rok – Malarstwo, artyści galerii, Galeria Milano w Warszawie
  • 2008 rok – IV Międzynarodowy Konkurs Rysunku, Wrocław
  • 2008 rok – 30x30, 20 lat Milano, Galeria Milano w Warszawie
  • 2009 rok – Malarstwo jest OKEY, Foyer Opery Bałtyckiej w Gdańsku
  • marzec 2011 rok – Pokaz sztuki artystów z Gdańska , Galeria Pentagon w Gdańsku

Udział w wystawach zbiorowych za granicą:

  • 1986 rok – Międzynarodowa Wystawa Rysunku , Museum of Modern Art., Rijeka (Jugosławia)
  • 1987 rok – Polska Sztuka Współczesna, Monachium (Niemcy)
  • 1988 rok – Międzynarodowa Wystawa Rysunku, Rijeka, Zagrzeb (Jugosławia)
  • 1988 rok – Impresje Polskie, Muzeum Miejskie, Getynga (Niemcy)
  • 1988 rok – Wizja i Rzeczywistość, Galeria Landesbank, Monachium (Niemcy)
  • 1989 rok – Red and White, Galeria Dijkstra w Amsterdamie (Holandia)
  • 1990 rok – Pologne ’90, Muzeum Miejskie w Brukseli (Belgia)
  • 1990 rok – Artyści Galerii, Galeria Kamila Regent Contemporain, Bruksela (Belgia)
  • 1991 rok – Lineart, Targi Sztuki, Gandawa (Belgia)
  • 1992 rok – Stypendyści Atelierhaus Worpswede, Galeria Alte Rathaus, Worpswede (Niemcy)
  • 1992 rok – Lineart, Targi Sztuki, Gendawa (Belgia)
  • 1992 rok – Między światłem a tajemnicą, Dom Pięciu Nowych Krajów, Bruksela (Belgia)
  • 1995 rok – Lineart, Targi Sztuki, Gandawa (Belgia)
  • 1996 rok – Targi Sztuki, Turyn (Włochy)
  • 1997 rok – Obraz 96 – Wystawa Sztuki Polskiej, Tokio (Japonia)
  • 1997 rok – F ünf Positionen im Kontext, Stadtische Galerie im Buntentor, Brema (Niemcy)
  • 1998 rok – Kunst – Wirkt – Raum, Recklinghausen (Niemcy)
  • 1999 rok – Spektrum, Museum Ostdeutsche Galerie, Ratyzbona (Niemcy)
  • 1999 rok – The same = not the same, the Gasworks Gallery, Londyn (Wielka Brytania)
  • 2000 rok – Vier Polnische Junge Künstler, Atelierhaus Friesenstrasse, Brema (Niemcy)
  • 2001 rok – Polska Sztuka Współczesna, Alten Havenspeicher, Brema - Vegesack (Niemcy)
  • 2001 rok – Euroean Perspectives – Międzynarodowe Targi Sztuki, Innsbruck (Austria)
  • 2002 rok – Shanghai in the Eye of World Artists, Shanghai Museum of Art (Chiny)
  • 2003 rok – Przestrzenie codzienności, Galeria Miejska, Brema (Niemcy)

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA:

  • 1988 rok – Stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki
  • 1990 rok – Stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki
  • 1992-1993 rok – Stypendium DAAD oraz Rządu Dolnej Saksonii w Atelierhaus Worpswede (Niemcy)
  • 1994 rok – Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Malarstwa Bielska Jesień
  • 1996 rok – Nagroda Prezydenta Miasta Szczecina im. Ziemowita Szumana na XVI Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie
  • 2000 rok – Stypendium The Pollock Krasner Foundation, New York (USA)
  • 2000 rok – Nagroda Rektorska I stopnia, ASP w Gdańsku
  • 2002 rok – Stypendium Rady Miasta Gdańska
  • 2002 rok – Stypendium twórcze Marszałka Województwa Pomorskiego
  • 2002 rok – Pobyt artystyczny Shanghai In the Eyes of Word Artist, Chiny
  • 2003 rok – Nagroda Rektorska II stopnia, ASP w Gdańsku
  • 2005 rok – Artist in Residence, pobyt rezydencyjny, Chambre de Sejour Saignon, Francja
  • 2007 rok – pobyt dydaktyczny, Akademia Sztuk Pięknych w Mediolanie (Włochy)
  • 2008 rok – Pyramida Center for Contemporary Art, pobyt rezydencyjny, Hajfa (Izrael)

URSZULA SZULAKOWSKA:

Twórczość Gliszczyńskiego koncentruje się wokół odzyskiwania pamięci. Bada on źródła swej tożsamości w procesach psychicznych i społecznych, w trakcie których zyskujemy podmiotowość. Osiąga to poprzez rytualną metodę konstrukcji obrazu, w której próbuje odwrócić naturalny bieg czasu. Jego system znaczeń wywodzi się z hermeneutyki alchemicznej, co w przypadku polskiego artysty jest przedsięwzięciem niezwykłym. Alchemia jest dyskursem historycznym, znacznie częściej wykorzystywanym przez artystów niemieckich i francuskich, takich jak na przykład Beuys czy Klein. Średniowieczny alchemik w swoim laboratorium praktykował sztukę, która miała na celu oświecenie duszy zarówno jego samego, jak i społeczeństwa, przemieniając ich natury podstawowe w boską świadomość.

Ściślej rzecz biorąc, Gliszczyński posługuje się pojęciem synergii, wywodzącym się z jungowskiej interpretacji alchemii średniowiecznej pojmowanej jako proto-psychologia. Według Junga, niepowiązane ze sobą zdarzenia pojawiają się jednocześnie na równoległych trajektoriach, lecz umysłowi ludzkiemu jawią się jako wzajemnie na siebie oddziałujące, często z zaskakującym skutkiem. Ten proces wydaje się magiczny, bo sprzeciwia się on naturalnym prawom przyczyny i skutku. Starożytne praktyki magiczne, takie jak alchemia, czerpały swą wiedzę z intuicyjnych procesów ludzkiej duszy. Praktyka Gliszczyńskiego mogłaby być opisana jako progowa, badająca sferę granicy, gdzie stykają się materialne i niematerialne stany istnienia.

W jego myśli pojawia się element spuścizny po dziewiętnastowiecznych symbolistach, zwłaszcza Edwardzie Munchu, dla którego życie było delikatną membraną, rozrywaną przez wrogie wtargnięcia pożądania, choroby i śmierci. Wczesne spotkanie Gliszczyńskiego z twórczością Muncha było fundamentalne dla jego kształtowania się jako artysty, jako że malarstwo Muncha podkreślało jego własne uświadomienie sobie nieodwołalności śmierci; szokujące spotkanie z pustką i posępnym trwaniem straty, żalu i cierpienia. To odkrycie poprowadziło Gliszczyńskiego do egzystencjalnych pytań na temat jego własnej skończonej natury, co znalazło odzwierciedlenie w jego nowej serii autoportretów. Prace te wyrażają próbną ewentualność, że w sztuce i w historii, tak jak we śnie, w meta-przestrzeni znajdującej się ponad wulgarną fizycznością, strata może zostać pokonana. Martwi powrócą do życia. Jego praktyka artystyczna jest emblematycznym procesem odbijającym ludzkie życie rozgrywające się wokół niego.

Zgłębianie struktury własnej tożsamości Gliszczyński rozszerza na tożsamość społeczeństwa i narodu, zwłaszcza polskiego. Ostatecznie odnosi wątek do najnowszej historii i swego własnego zamieszania we wstrząsy i uliczne protesty w okresie stanu wojennego, podczas rządów Jaruzelskiego. Wychodzi od fotografii przedstawiającej jego samego z przyjaciółmi, aresztowanych przez milicję, które to zdarzenie wywołało permanentny lęk przed kolejnym uwięzieniem. Psychiczna presja stanu wojennego symbolizowana jest w jego pracy sposobem, w jaki niszczy malowane powierzchnie. Wciska obcy tekst w obraz odciskając w nim kciuk.

Trauma jest podstawowym tematem jego pracy. Autoportrety są medytacją nad traumatycznymi wspomnieniami całego społeczeństwa i wpływem tychże na tożsamość współczesnej polskiej mentalności (…).

Dzieła