Artysta

Chomczyk, Marek

Urodził się 29.10.1951 r. w Supraślu, studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, w pracowni prof. Kazimierza Śramkiewicza. Uprawia malarstwo olejne i pastel olejny. Brał udział w licznych wystawach zbiorowych, zorganizował także kilkanaście wystaw indywidualnych w Polsce, Szwecji, Danii, Holandii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Austrii.

...milczenie Na zadane artyście pytanie, co chciał w swoich obrazach wyrazić, Marek Chomczyk odpowiada: pomilczeć. Intrygujące przesłanie. W konsekwencji bez tytułów, nazywania, sugestii w stronę odbiorcy. Czyste malarstwo w klasycznej technice oleju lub pastelu olejnego na papierze. Wyważone formaty płócien 1,60 x 1,10 m i papierów 0,90 x 0,60 m obramowane w passe-partout. Na wystawie w Sopocie możemy obejrzeć wybór prac z 2001 – 2003. Tak zdecydował autor, choć wybór ten mógł być dokonany z prawie 25 lat pracy twórczej. Każda działalność ma swoje podłoże w otaczającym świecie i jego procesach. Czerpie z określonych kultur, nawiązuje do tradycji, komentuje, odwołując się do aktualnych wydarzeń, podpatruje przyrodę. Marek Chomczyk ma w krwioobiegu istotę natury, - imperatyw jego twórczości. Jego chęć „po-milczenia” wynika z szacunku i zgody z naturą, a jednocześnie artysta prowadzi z nią twórczy dyskurs, posługując się sobie właściwymi malarskimi środkami wyrazu.(...)

Czesława Podrucka

Malarstwo Marka Chomczyka (...) - to swobodny oddech, przestrzeń i przede wszystkim - sama radość malowania. Jeśli chce się zrozumieć pojęcie czystego malarstwa, to w nim właśnie zawarta jest ta radość tworzenia obrazu. Łatwo ją można odnaleźć w zestawieniach czystych barw w sposobie prowadzenia pędzla po płótnie, zostawiającego ślad zamkniętego w smugę farby ruchu. Obrazy Chomczyka są bez tytułów. I każdy z nich jest właściwie tym samym, czystą radością malowania, radością istnienia form. Radością życia.

Elżbieta Łubowicz

Lata pracy doprowadziły do ukształtowania charakterystycznego malarstwa języka barwy przynależnego tylko Markowi. Operowanie kolorem, podpatrzone w przyrodzie, jest obecne na co dzień w psychice artysty i kompozycjach malarskich. Ktoś by pomyślał, że przychodzi to z dużą łatwością dla artysty, może i tak, lecz najpierw potrzebny jest wrodzony talent, specyficzne widzenie, dilkziesiątki lat pracy, setki malarskich kompozycji, opracowana własna technika olejna czy też pastel olejny. Przedstawione obrazy o niecodziennych rozwiązaniach barwnych, wywołują u odbiorcy głębokie wrażenia, zmuszają do delektowania się i z reguły nie noszą żadnych tytułów...

Grzegorz Łoś