Artysta

Bednarski, Krzysztof M.

KRZYSZTOF M. BEDNARSKI (ur. 25 VII 1953 r.)

Urodzony 25 lipca 1953 r. w Krakowie. W latach 1973-1978 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na Wydziale Rzeźby. Dyplom w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza. W latach 1976-1981 projektował plakaty i brał udział w przedsięwzięciach parateatralnych dla Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego. W latach 1981-1987 projektował plakaty filmowe i grał epizodyczne role w filmach (m.in. „Noc poślubna w biały dzień”, reż. Jerzy Gruza, 1981; „Schodami w górę, schodami w dół”, reż. Andrzej Domalik, 1987). Od 13 XII 1981 roku wykonywał projekty graficzne dla wydawnictw podziemnych („Tygodnik Wojenny”, pismo prywatne „Hiny”). W 1986 roku spędził kilka miesięcy w Afryce równikowej. Od 1986 roku mieszka w Rzymie. Intensywnie obecny jest też na polskie scenie artystycznej. W roku akademickim 1996/97 w zastępstwie prof. Grzegorza Kowalskiego prowadził zajęcia dydaktyczne na macierzystym wydziale. Brał udział w licznych plenerach i sympozjach rzeźbiarskich i interdyscyplinarnych w kraju i za granicą, m.in. we Francji, Włoszech, Niemczech, USA, Finlandii, Austrii. W 2002 roku brał udział w międzynarodowym projekcie artystycznym „Global Village Garden” (program Unii Europejskiej Kultura 2000 ). Artysta rzeźbiarz, twórca obiektów, instalacji i filmów video, plakacista, akcjoner.

Prace Krzysztofa M. Bednarskiego znajdują się w zbiorach muzealnych w kraju: Muzeum Narodowe w Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Katowicach, Lublinie, Łodzi i Wrocławiu, Galeria Foksal w Warszawie, Muzeum Plakatu w Wilanowie, a także w kolekcjach zagranicznych: Collezione Giorgio Franchetti w Rzymie, Fondazione Federico Fellini w Rimini, Fondazione Morra w Neapolu, Fondazione Orestiadi w Gibellinie na Sycylii, Fondazione Mario Schifano w Rzymie, Targetti Light Art Collection we Florencji, Muzeum Sztuki w Raumie, Finlandia, Fundazione Vittorio Caporrella w Rzymie, Międzynarodowa kolekcja sztuki w Certosa di San Lorenzo k.Salerno, Art/Omi Foundation, Nowy Jork, oraz w licznych kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.

WYSTAWY:

Wystawy indywidualne:

  • 1978 rok – Portret Totalny Karola Marksa (wystawa dyplomowa), Galeria Repassage, Warszawa
  • 1978-2009 rok – Portret Totalny Karola Marksa , Muzeum Górnośląskie, Bytom
  • 1986 rok – La rivoluzione siamo Noi , J. Beuyes, instalacja, Galeria Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa
  • 1987 rok – Moby Dick , instalacja, Muzeum ASP (górne sale), Warszawa
  • 1988 rok – Moby Dick , Centro Di Sarro; Thantos polacco, Studio E; Incubazione fredda , Gruppo 10 C.E.P.A. – 3 jednoczesne wystawy indywidualne w Rzymie (Włochy)
  • 1989 rok – Altre stelle , Galleria dell’Immagine, Palazzo Gambalunga, Rimini (Włochy)
  • 1989 rok – Zakorzeniać / Wurzeln treiben (wspólnie z Leonem Tarasewiczem i Andrzejem Szewczykiem), Kutscherhaus, Berlin (Niemcy)
  • 1989 rok – Trzy Pasaże (wystawa w 3 etapach: Pasaż Pierwszy, Drugi, Trzeci ), Galeria Studio, Warszawa
  • 1989 rok – Pasaż Vision & Prayer , Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
  • 1993 rok – Ciemny Pasaż , Galeria ZPAP na Mazowieckiej, Warszawa
  • 1993 rok – Ciemny Pasaż II, Galeria Arsenał, Białystok
  • 1993 rok – Unsichtbar / Niewidzialne , Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
  • 1995 rok – Pasaże słoneczne, instalacja, Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Warszawa
  • 1998/1999 rok – Ciemny Pasaż IV / Passaggio scuro IV – homage a Mario Schifano, Fondazione Orestiadi Museo Mediterraneo della Fondazione Orestiadi, Baglio Di Stefano, Gibellina (Włochy)
  • 1999 rok – Pasaż Buty Włoskie / Passaggio Scarpe Italiane , Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2001 rok – Passaggio vuoto (Mi senti?) , Fondazione Morra, Neapol (Włochy)
  • 2003 rok – Mysterium coniunctionis , Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2003 rok – Ge’Hinnom , Galeria Foksal, Warszawa
  • 2004/2005 rok – Dom mojego ojca , Galeria promocyjna, Warszawa
  • 2006 rok – Poddziemne wniebowstąpienie. Hommage – Tymoteusz Karpowicz , Cysterna, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2007 rok – The Shadow Line / Brzeg Cieni , Galeria Foksal, Warszawa
  • 2008 rok – Moby Dick – Anima Mundi , Muzeum Narodowe, Szczecin
  • 2009 rok – Thanatos polacco. Omaggio a Jerzy Grotowski , Museo Laboratoria d’Arte Contemporanea MLAC, Rzym (Włochy)
  • 2009 rok – Ku Górze – homage a Jerzy Grotowski , Atlas Sztuki, Łódź
  • 2009 rok – Prace z lat 1978-2008 , Muzeum Narodowe, Wrocław
  • 2012 rok – I coraz więcej bieli , Galeria Foksal, Warszawa
  • 2013 rok – Moby Dick – Rzeźba , Galeria aTAK, Warszawa
  • 9 maja – 23 czerwca 2013 roku – Egzorcyzmy , Galeria Sztuki Współczesnej, Opole
  • 19 lipca – 15 sierpnia 2013 roku – Moby Dick – Opera aperta , Państwowa Galeria Sztuki, Sopot

Udział w wystawach zbiorowych w kraju:

  • 1980 rok – Ogólnopolskie Konfrontacje – Sztuka Młodych , Ośrodek Propagandy Sztuki, Łódź
  • 1984 rok – Rzeźba polska 1944-1984 , Galeria BWA Arsenał, Poznań
  • 1985 rok – W kręgu Pracowni Jarnuszkiewicza , Muzeum ASP (wystawa w auli ASP), Warszawa
  • 1986-1987 rok – Figury i przedmioty , wystawa objazdowa: Galeria Wozownia i park Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko; Galeria BWA, Puławy; Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Olsztyn; Galeria Południowa BWA, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
  • 1987 rok – Moby Dick – Rzeźba 87, Muzeum Miasta Gdyni, Pawilon Wystawowy, Skwer Kościuszki, Gdynia
  • 1987/1988 rok – Realizm radykalny. Abstrakcja konkretna. Sztuka drugiej połowy lat osiemdziesiątych, Muzeum Narodowe, Warszawa
  • 1988 rok – rzeźba w ogrodzie, Ogród SARP, Warszawa
  • 1990 rok – Galerie lat osiemdziesiątych (udział w prezentacji Galerii Młodych), Galeria Zachęta, Warszawa
  • 1990 rok – Salon Letni. Sztuka lat 70-tych i 80-tych w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowe, Kraków
  • 1991 rok – Magowie i Mistycy , Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
  • 1992 rok – Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna 1991-1992 , Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
  • 1992-1993 rok – Kolekcja 1 , Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 1992-1993 rok – Nowoczesna rzeźba polska, Muzeum Rzeźby Współczesnej, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
  • 1992-1996 rok – Stała ekspozycja sztuki XX w. (Moby Dick ), Muzeum Sztuki, Łódź
  • 1993 rok – Galeria Sigma Repassage Repassage 2 re’Repassage , Galeria Zachęta, Warszawa
  • 1993 rok – Konstrukcje w procesie IV. My home is your home , Muzeum Artystów, Łódź
  • 1994 rok – Kolekcja 2 , Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 1995 rok – Wokół polskie rzeźby lat 70-tych i 80-tych XX wieku , Muzeum Rzeźby Współczesnej, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
  • 1996 rok – Kolekcja 3 , Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 1996 rok – Oikós 3 , Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, Bydgoszcz
  • 1998-1999 rok – Figura w rzeźbie polskiej XIX-XX w., Muzeum Rzeźby Współczesnej, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko; Galeria Zachęta, Warszawa
  • 2000 rok – Polonia Polonia , Galeria Zachęta, Warszawa
  • 2000/2001 rok – Uważaj wychodząc z własnych snów. Możesz znaleźć się w cudzych , Galeria Zachęta, Warszawa
  • 2002 rok – Targetti Art Light Collection , Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2002 rok – Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej (edycja 4), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2002 rok – Władza ludu , Galeria Arsenał, Białystok
  • 2004 rok – Rzeźbiarze fotografują , Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, Pałac Królikarnia, Warszawa
  • 2004-2005 rok – Powinność i bunt. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 1944-2004 , Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa
  • 2004-2005 rok – Warszawa – Moskwa / Moskwa – Warszawa , Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa
  • 2005 rok – Potencjał. Kolekcja sztuki współczesnej dla muzeum…, budynek Metropolitan, Warszawa
  • 2006 rok – Demos-Kratos – władza ludu (II edycja – por. 2002), Fabryka Trzciny, Warszawa

Udział w wystawach zbiorowych za granicą:

  • 1982 rok – Scolpire all’aperto. IV Simposio Internazionale di Scultura , Carrara (Włochy)
  • 1983 rok – Symposium International de Sculpture , Digne-les-Bains (Francja)
  • 1985 rok – Scolpire all’aperto. VII Simposio Internazionale di Scultura , Carrara (Włochy)
  • 1990 rok – Prigioni d’invenzione – Festival dei Due Mondi , ex-Carcere del S. Uffizio, Convento di S. Domenico, Spoleto (Włochy)
  • 1991 rok – Doppelte Indentitat – Polnische Kunst zu Beginn der neunziger Jahre , Landesmuseum, Wiesbaden (Niemcy)
  • 1991 rok – Arie. Rassegna internazionale di giovani scultori , wystawa w ramach 34 festival dei Due Mondi, Fonti del Clitunno, Spoleto (Włochy)
  • 1991-1992 rok – De Europa , wystawa objazdowa: La Salerniana, ex Convento di San Carlo, Erice 1991 (Włochy); Muzeum Miejskie, Ateny, 1991 (Grecja); Circolo degli Artisti, Rzym 1992 (Włochy)
  • 1992 rok – Frontiera 1’92 . Forum junger Kunst in Europa, Bozen / Arte giovane in Europa, Bolzano, Messehalle / Qartiere Fieristico, Bozen / Bolzano (Włochy)
  • 1993 rok – Art/Omi Workshop 1993 , Omi, Nowy Jork (USA)
  • 1995 rok – Port of Art. International Art Exhibition in the Town of Kotka, Finlad , Kotka (Finlandia)
  • 1996 rok – Bekannt(-)machung / Intro(-)duction , Ostsee Biennale, Kunsthalle, Rostock (Niemcy)
  • 1996 rok – Multilingual Landscapes , Soros Center for Contemporary Arts, Wilno (Litwa)
  • 1997 rok – Lengyelorsz ág. M üvészet 1945-1996 / Poland. Art 1945-1996 , Mücsarnok, Nemzeti Muzeum, Budapeszt (Węgry)
  • 2000 rok – Aspects-Positions. 50 Years of Art in Central Europe 1949-1999 , Museum Modern Kunst Stiftung Ludwig, Wiedeń (Austria); Ludwig Museum, Budapeszt (Węgry); Fundació Miró, Barcelona (Hiszpania); Hansard Gallery – City Gallery, Southampton (Wielka Brytania); National Gallery, Praga (Czechy)
  • 2001 rok – In Between. Art from Poland, 1945-2000 , Chicago Cultural Center, Chicago (USA)
  • 2003 rok – Global Village Garden , LandKunstLeben e V., Steinhofel (Niemcy)
  • 2003 rok – Amort. Interdisciplinary Art Symposium , Schloss Broellin, Broellin (Niemcy)
  • 2004-2005 rok – Warszawa – Moskwa / Moskwa – Warszawa , Państwowa Galeria Tretiakowska, Moskwa (Rosja)
  • 2006 rok – XII Biennale Internazionale di Scultura, Carrara (Włochy)

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA:

  • 1988-1989 rok – Stypendium włoskiego Ministra Spraw Zagranicznych
  • 1998 rok – Stypendium Ministra Kultury i Sztuki za wkład w promocję sztuki polskiej za granicą
  • 1998-1999 rok – Stypendium i pobyt studyjny w Il Giardino Daniela Spoerri, Seggiano
  • 2003 rok – Stypendium Leube Foundation, Salzburg-Gartenau
  • listopad 2004 rok – Nagroda im. Katarzyny Kobro, Łódź
  • grudzień 2004 rok – Nagroda Artystyczna Kwartalnika Exit , Warszawa
  • 2011 rok – Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis
  • 2012 rok – Złota Sowa Polonii, Wiedeń

REALIZACJE RZEŹBIARSKIE, INSTALACJE:

  • 1978 rok – Portret totalny Karola Marksa, praca dyplomowa
  • 1979 rok – Bilet, rzeźba
  • 1979 rok – Gest, rzeźba
  • 1980 rok – Portret zbiorowy , odlew w metalu
  • 1980 rok – Krawężnik , pomnik dedykowany pamięci kamieniarza Jana Szeligi
  • 1982 rok – Miejsce urodzenia
  • 1983 rok – Victoria-Victoria , marmur
  • 1984 rok – Thanatos Polski , z materiałów gotowych, praca poświęcona pamięci zmarłych przyjaciół z teatru Grotowskiego
  • 1984 rok – Sfinks , z pudełka po zapałkach
  • 1986 rok – instalacja La rivoluzione siamo noi
  • 1987 rok – instalacja rzeźbiarska Moby Dick
  • 1988 rok – Kurhan Skram Lorak , gips
  • 1988 rok – Dzieła zebrane Karola Marksa
  • 1988 rok – Zimna wylęgarnia , instalacja, Rzym
  • 1989 rok – Inne gwiazdy , instalacja, Rimini
  • 1989-1992 rok – Reliefowe tablice cyklu rzymskiego (i będącego jego repliką cyklu warszawskiego)
  • 1990 rok – Pasaż złamanej kolumny , instalacja, Warszawa
  • 1990 rok – Trzy pasaże , instalacja, Warszawa
  • 1990 rok – Pasaż Vision and Prayer , instalacja, Warszawa
  • od 1991 rok – kilka wersji Kolumna skończona, brąz
  • 1991-1998 rok – Portret Mario Schifano , odlane w brązie prace służące upamiętnieniu przyjaciół
  • 1992 rok – Pałace Boga (wg Leona Chwistka) , instalacja, Warszawa
  • 1993 rok – Ciemny pasaż I-III , Warszawa-Berlin-Łódź, cykl instalacji
  • 1993 rok – Sarkofag Bałtycki
  • 1994 rok – pomnik Incontro con Federico Fellini, Rimini
  • 1995 rok – Pasaże słoneczne , instalacja
  • 1996 rok – Trawa, tylko trawa
  • 1997 rok – pomnik nagrobny Krzysztofa Kieślowskiego, Warszawa
  • 1997 rok – Król i Królowa, Słońce i Księżyc , odlewy
  • 1999 rok – Pasaż buty włoskie , instalacja
  • 2001 rok – Trzy Gracje
  • 2003 rok – Dom mojego ojca , instalacja
  • 2010 rok – pomnik Fryderyka Chopina La note bleue , Wiedeń

WALDEMAR BARANIEWSKI (prof. Uniwersytetu Warszawskiego):

Odbywająca się w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie wystawa pt.: „Moby Dick – Opera aperta”, koncentruje się wokół tytułowego dzieła Krzysztofa M. Bednarskiego, którą dopełniają rzeźby z brązu.

Krzysztof M. Bednarski jest jednym z najwybitniejszych polskich rzeźbiarzy współczesnych. Absolwent warszawskiej ASP, zdobywający doświadczenie pod okiem prof. Jerzego Jarnuszkiewicza i prof. Oskara Hansena, jednocześnie związany z Teatrem Laboratorium Jerzego Grotowskiego. Wielka indywidualność artystyczna i bujna osobowość. Artysta od połowy lat osiemdziesiątych mieszkający na stałe w Rzymie i jednocześnie aktywnie uczestniczący w polskim życiu artystycznym.

W 1987 roku stworzył niezwykłą rzeźbę - "Moby Dick", czyli "16 wycinków na nieskończoność", która stała się swego rodzaju manifestem artystycznym drugiej połowy lat osiemdziesiątych. Poetyckim obrazem pogoni za nieosiągalnym, kosmicznym symbolem uniwersalnego porządku, rzeźbiarską i intelektualną prowokacją. Ta praca, dziś w stałej kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, przyniosła Bednarskiemu szerokie uznanie i ugruntowała jego pozycję w świecie. "Moby Dick" jest szczególnym modelem przestrzeni, na którym artysta wielokrotnie dokonywał daleko idących przekształceń, każdorazowo kreując go od nowa. Rzeźba stała się początkiem całego, rozłożonego na lata cyklu, w którym Bednarski dokonywał transformacji motywu łodzi - lewiatana, badał wynikające z nich relacje przestrzenne i znaczeniowe.

Początkiem i podstawą materiałową "Moby Dicka" z 1987 była pocięta skorupa łodzi. Pierwszy "Moby Dick", tak jak i następny - zrealizowany dwadzieścia jeden lat później p.t. "Moby Dick - Anima Mundi"- był instalacją, wykorzystującą gotowy obiekt, znaleziony i wyjęty z dawnego porządku. Niezależnie od tych realizacji w dużej skali in situ, w kolejnych przeobrażeniach tematu Bednarski wracał do tradycyjnego warsztatu rzeźbiarskiego. Ponad trzydzieści rzeźb odlanych w brązie możemy zobaczyć na obecnej wystawie, począwszy od niewielkich w skali modeli "Moby Dicka" o minimalistycznych i syntetycznych formach, aż do ostatnich realizacji w znacznie większej skali. Bednarski stworzył kilka cykli powiązanych wewnętrznie: od 1989 "Maski", potem od 1996 "Sekcje" i "Powierzchnie całkowite". Szczególnie te ostatnie otworzyły pole niezwykłych doświadczeń w transformacji form, których podstawą był wyjściowy model "Moby Dicka". Ostatnie prace Bednarskiego z cyklu "MD&" to powrót do skali rzeźby - architektury i zarazem maestrii rzeźbiarskiego rzemiosła. Jest to dzieło nadal otwarte, dowodem na to są prezentowane na wystawie najnowsze realizacje tego wciąż rozwijającego się cyklu. Wystawa ukazuje tę drogę, przejście - pasaż od modeli przestrzeni do pełnej przestrzennej kreacji rzeźbiarskiej. (Oczywiście, tytuł wystawy nawiązujący wprost do koncepcji Umberto Eco, a więc też teorii Formy Otwartej Oskara Hansena, choć jak zawsze u Bednarskiego przekornie, polemicznie...)

Istotnym dopełnieniem wystawy są prezentowane filmy video m.in . Anny Konik i Józefa Robakowskiego, pokazujące w historycznym kontekście to zdumiewające swą polisemantycznością dzieło.

Źródło: http://www.pgs.pl/pol/Poziom-0/Archiwum-wydarzen/2013/Krzysztof-M.-Bednarski-Moby-Dick-Opera-aperta

Dzieła